دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.

انواع سرطان سینه

سرطان سینه یکی از سرطان های رایج در دنیاست که هر ساله تعداد زیادی از افراد، چه زن و چه مرد، را درگیر می کند. این سرطان مانند سایر سرطان ها به انواع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شود. اما جدا از دو نوع رایج سرطان، انواع سرطان سینه متفاوتند و در نتیجه درمان سرطان سینه نیز متفاوت است. در این مطلب سعی داریم تا ضمن بررسی این که سرطان سینه چیست و چه راه هایی برای تشخیص آن وجود دارد، به موضوع انواع سرطان بپردازیم.

آناتومی پستان

  • غدد لنفاوی: غده های کوچکی در بدن هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند. این غدد باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل مهاجم را قبل از آنکه منجر به عفونت شوند به دام می اندازند.
  • مجاری سینه: لوله‌های کوچکی که شیر تولید شده از لوبول را به نوک پستان منتقل می کنند
  • لوبول: غدد شیردهی که وظیفه تولید شیر را دارند.
  • بافت چربی
  • بافت همبند
  • عروق خونی
آناتومی پستان

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه (Breast Cancer) یا سرطان پستان نوعی از انواع سرطان ها است که محل آغاز آن از پستان است. سرطان زمانی شروع می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج می شود و به این ترتیب توموری تشکیل داده می شود که به کمک اشعه ایکس قابل دیدن است و یا به صورت توده قابل احساس شدن است. خوشبختانه اکثر توده های سرطانی پستان از نوع خوش خیم هستند.

اینفواگرافیک علل سرطان سینه

علائم و نشانه های سرطان پستان

از مهم ترین نشانه های ابتلا به سرطان سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وجود توده های پستان؛
  2. درد در ناحیه سینه؛
  3. ترشح از نوک سینه؛
  4. تغییرات غیرطبیعی پوست سینه؛
  5. بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل؛
  6. فرو رفتن نوک سینه یا انحراف آن؛
  7. تغییر شکل و اندازه سینه.
علائم سرطان سینه

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

 ممکن است زمانی که می خواهید در مورد انواع سرطان سینه اطلاعات به دست آورید یا زمانی که با پزشکتان در مورد انواع سرطان صحبت می کنید، برخی کلمات و عبارات برایتان دشوار باشد. به همین دلیل در جدول زیر می توانید کلمات کلیدی که برای تعریف انواع سرطان به کار برده می شود را بشناسید:

این واژه کارسینوما (Carcinoma) نیز نامیده می شود و از آن برای توصیف سرطانی استفاده می شود که در آن سلول های بافت پوششی رشد بدخیم دارند و به بافت های اطراف نیز نفوذ می کنند (متاستاز می کنند).

Adenocarcinoma به نوعی از سرطان (بدخیم) گفته می شود که از بافت عده ای بدن سرچشمه می گیرد (بافت غده ای بافتی است که از آن موادی تولید و ترشح می شوند). غدد شیری (لوبول ها)، داکت و مجاری در سینه جزو بافت های غده ای هستند که سرطان های ناشی از آن ها آدنوکارسینوم نامیده می شود.

Carcinoma in situ اصطلاحی برای مراحل ابتدایی سرطان است و در آن سلول‌های تومور، در وضعیت تهاجم به بافت اطراف قرار ندارند. در واقع سلول های سرطانی هنوز در لایه های سلولی اولیه باقی مانده اند. به این نوع سرطان، سرطان غیرتهاجمی پستان نیز گفته می شود زیرا سلول های سرطانی هنوز به بافت های عمیق تر نفوذ نکرده اند.

Sarcoma تومورهای بدخیمی که منشا آن بافت های همبند بدن مانند بافت عضلانی، بافت چربی و عروق خونی است.

انواع سرطان سینه

 سرطان پستان به طور کلی به دو دسته تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

سلول های سرطانی تهاجمی پستان

این نوع سرطان می تواند از موانع موجود در بافت سینه عبور کند و با متاستاز کردن وارد جریان خون و غدد لنفاوری شود و به دیگر بخش های بدن پخش شود. به این نوع سرطان، سرطان سینه متاستازی نیز گفته می شود. تهاجمی ترین انواع سرطان سینه عبارتند ازسرطان سینه سه گانه منفی و سرطان التهابی پستان.

سلول های سرطانی غیر تهاجمی

این سرطان در بافت های اطراف پخش نمی شود و در یک ناحیه خاص از سینه باقی می ماند.

انواع رایج سرطان سینه

متداول ترین انواع سرطان سینه عبارتند از:

کارسینوم درجای مجاری یا داکتال

کارسینوم درجای مجاری شیر یا DCIS (Ductal carcinoma in situ) جزو اولین قسمت هایی است که مورد حمله سلول های سرطانی قرار می گیرد. در صورتی که فرد در مراحل اولیه ابتلا به سرطان پستان یا سینه است، سلول های داخلی مجاری شیر را درگیر می کند. با درمان به موقع این نوع از سرطان حمله به سلول های قسمت های دیگر بدن انجام نمی شود.

کارسینوم درجای لوبولار یا غده ای

کارسینوم درجای لوبولار (Lobular carcinoma in situ) بیشتر سلول هایی را درگیر می کند که وظیفه ساختن شیر را در پستان را بر عهده دارد. به قسمت های دیگر پستان حمله ای انجام نمی شود.

کارسینوم مهاجم مجاری

کارسینوم مهاجم مجاری شیر یا IDC از شایع ترین نوع سرطان پستان یا سرطان سینه است. در این نوع از سرطان، سلول های سرطانی اول مجاری شیر را درگیر کرده، سپس به بافت های مجاور گسترش پیدا می کنند. در صورت عدم درمان فرد در مراحل اولیه امکان گسترش به بافت های مجاور هم نیز ممکن است.

کارسینوم مهاجم غده ای

کارسینوم مهاجم غده ای در وهله اول در غدد شیری نمایان می شود. در صورتی که این نوع از سرطان در فرد تشخیص داده شود احتمال گسترش هم در بافت های اطراف غدد شیری هم ممکن است.

انواع غیر رایج سرطان سینه

انواع دیگر سرطان سینه که شیوع کمتری دارند عبارتند از:

سرطان التهابی سینه

سرطان التهابی سینه (IBC) از جمله سرطان هایی است که بسیار نادر بوده و در آن فقط انسداد سلول های گره لنفاوی مسدود می شوند. در این نوع از سرطان سینه متورم، قرمز و بدون دلیل بسیار گرم می شود.

سرطان سینه سه گانه منفی

دارای مشخصات زیر است:

تومور فاقد گیرنده های استروژن است
تومور فاقد گیرنده های پروژستون است
تومور فاقد پروتئین تشدید کننده رشد سرطان سینه (HER2) باشد.

بیماری پاژه نوک پستان

در بیماری پاژه نوک پستان، سرطان از مجاری شیری آغاز شده و فقط در همان مکان شروع به رشد می کند. از نشانه های این سرطان، پوست و هاله ی اطراف نوک پستان تغییر می کند.

تومور فیلودس (Phyllodes)

رشد این نوع از سرطان در بافت همبند سینه انجام می شود.

آنژیوسارکوم (Angiosarcoma)

این نوع از سرطان در رگ های خونی یا لنفاوی سینه اتفاق می افتد.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی انواع سرطان سینه پرداختیم و با اصطلاحات رایج در این زمینه آشنا شدیم. فراموش نکنید که تشخیص به موقع سرطان سینه و مراجعه به یک جراح سرطان سینه خوب شانس درمان سرطان سینه را افزایش خواهد داد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *