دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
بهترین-غذاهای-ضد-سرطان-سینه

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه چیست؟ هیچ ماده غذایی به تنهایی قادر به جلوگیری کامل از بروز سرطان نیست و ترکیب رژیم غذایی، سبک زندگی سالم و مراقبت های پزشکی همه با هم در پیشگیری از سرطان سینه موثر هستند. با این حال، در این نوشته، در خصوص مواد غذایی که می‌توانند در پیشگیری از سرطان سینه موثر باشند، صحبت می‌کنیم.

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

معرفی بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

مواد غذایی که می‌توان برای پیشگیری از سرطان مصرف نمود شامل میوه‌ها و سبزیجات، انواع ماهی‌ها، سیر و پیاز، گوجه‌فرنگی، چای سبز، غلات کامل و… هستند. در ادامه متن، بیشتر با این مواد غذایی آشنا می‌شوید.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند در مقابل عوامل آسیب‌رسان مانند رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها در جلوگیری از آسیب سلول‌ها و حفظ سلامت سلولی نقش دارند و ممکن است ریسک ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش دهند. میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر هستند. مصرف مناسب فیبر می‌تواند به بهبود عملکرد روده، کنترل وزن، کاهش التهاب و خطر بروز بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان روده کمک کند.

همچنین، میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C، ویتامین A، فولات و پتاسیم هستند. این مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، حفظ سلامت بافت‌های بدن و پیشگیری از برخی از سرطان‌ها موثر هستند.

بیشتر بخوانید: عوارض لیپوماتیک

ماهی

مصرف ماهی، به ویژه ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی تن سبب دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ می‌شوند که تاثیر بسیار زیادی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارند. اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی‌ها به عنوان نوعی از اسید چرب مفید شناخته می‌شوند. این اسیدها می‌توانند به کاهش التهاب‌ در بدن کمک کنند. مصرف ماهی چرب یا منابع دیگر امگا-۳ باید به میزان مناسب و طبق راهنمایی‌های پزشک یا متخصص تغذیه انجام شود.

سیر و پیاز

سیر و پیاز دو مواد غذایی هستند که استفاده فراوان از آن‌ها توصیه می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این دو می‌توانند به عنوان موانعی در برابر تشکیل نیتروسامین‌ها، (سرطان‌ زاهای قدرتمند) عمل کنند که می‌توانند نقاطی از بدن مانند روده بزرگ، کبد و سینه را هدف قرار دهند.

سیر و پیاز، حاوی ترکیبات گوگردی هستند که به عنوان عوامل موثر در پیشگیری از سرطان شناخته می‌شوند. هر چه سیر و پیاز تندتر باشند، مقدار ترکیبات گوگردی و فعال آن‌ها که در جلوگیری از بروز سرطان نقش دارند، بیشتر است. استفاده منظم از سیر و پیاز در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها کمک کند.

معرفی بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

انگور

انگور یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه است؛ می‌توان انگور را به عنوان میان وعده مصرف کرد. از میان انگورهای موجود در بازار، انگورهای قرمز دارای دانه‌های حاوی آنتی اکسیدان  قوی هستند. آنتی اکسیدان در آب انگور قرمز نیز وجود دارد و در برابر برخی از انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های مزمن از بدن محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان سینه در زنان

گوجه‌فرنگی

لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی بسیار قوی است. لیکوپن یک ماده غذایی ضد سرطان است که در مقابل انواع سرطان مانند سرطان پروستات و سرطان ریه از بدن مراقبت می‌کند.  طبق آنچه در برخی از تحقیقات بیان شده است مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند از  مردان در برابر سرطان پروستات مراقبت کند.

چای سبز

مصرف روزانه چای سبز توصیه می‌شود، زیرا این نوشیدنی دارای خواص ضد اکسیدان قوی است و نقش مهمی در رژیم غذایی ضد سرطان دارد. چای سبز می‌تواند به عنوان یک جزء مفید در پیشگیری از برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان کبد، سرطان سینه، سرطان لوزالمعده، سرطان ریه، سرطان مری و سرطان پوست عمل کند.

محققان بیان کرده‌اند که چای سبز حاوی ماده‌ای به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ماده در برابر اوروکیناز (که یک آنزیم ضروری برای رشد سرطان است) عمل می‌کند. به طور تقریبی، یک فنجان چای سبز می‌تواند حاوی 100 تا 200 میلی‌گرم از این ماده ضد تومور باشد.

با این حال، باید توجه داشت که چای سبز تنها یکی از عواملی است که در پیشگیری از سرطان نقش دارد و مصرف آن به تنهایی نمی‌تواند تمامی عوامل مرتبط با پیشگیری از سرطان را در بر بگیرد. همچنین، هر فرد باید نیازهای خود را بر اساس شرایط فردی خود و توصیه‌های پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره کند.

انگور یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان

مصرف غلات کامل

فیبر و آنتی‌اکسیدان در غلات کامل وجود دارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش‌ می‌دهند. جو دوسر، جو، برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس دار و پاستا جزو غلات کامل هستند. استفاده از غلات کامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را پایین می‌آورند.

بیشتر بخوانید: شیمی درمانی سرطان سینه

زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که خطر ابتلا به سرطان را پایین می‌آورد.

نتیجه‌گیری

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه، شامل مواد غذایی همچون میوه و سبزیجات، ماهی، انگور قرمز، غلات کامل و… است. با توجه به شیوع گسترده سرطان لازم است مراقبت‌هایی برای پیشگیری از این بیماری انجام داد. یکی از کارهای مهمی که در این راستا می‌توان انجام داد مصرف مواد غذایی ضد سرطان و حاوی آنتی اکسیدان است.

سوالات متداول

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه کدامند؟

غذاهای ضد سرطان سینه شامل میوه و سبزی‌ها، انواع ماهی‌ها، چای سبز، انگور قرمز، غلات کامل، گوجه‌فرنگی و… است.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *