دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
تغییرات فیبروکیستیک سینه

تغییرات فیبروکیستیک سینه

تغییرات فیبروکیستیک سینه

مبحث بسیار مهمی که در بیماری های سینه وجود دارد، توده های خوش خیم پستان فیبروکیستیک، کیست سینه و فیبروآدنوم سینه می باشد که بسیاری از بیماران به آن دچار هستند. حتی گاهی اوقات بیان این کلمات از زبان پزشک به دلیل عدم آگاهی از بیمار می تواند برای آنها ترس ایجاد کند. طیف بزرگی از خانم ها به این کیست ها دچار هستند و شیوع این کیست ها در بین آنها بسیار زیاد است. زمانی که عبارت کیست سینه در گزارش سونوگرافی به کار میرود منظور توده قابل لمسی است که ممکن است مقداری دردناک باشد. گاهی اوقات کیست ها کوچک اند و قابل لمس نیستند و تنها راه تشخیص آنها انجام سونوگرافی دقیق می باشد. پس از تشخیص کیست ساده خیال بیمار و پزشک راحت می شود. کیست ساده به هیچ عنوان بدخیم نمی شود حتی اگر به دفعات تکرار و در بخش های مختلف سینه ایجاد شود بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد.

مبحث بسیار مهمی که در بیماری های سینه وجود دارد، توده های خوش خیم پستان فیبروکیستیک، کیست سینه و فیبروآدنوم می باشد که بسیاری از بیماران به آن دچار هستند.

شما عزیزان می توانید با مشاوره از دکتر مریم شریفی جراح و متخصص پستان و زیبایی سینه بهترین روش را جهت تشخیص سرطان پستان را انتخاب کنید. جهت دریافت تعیین وقت قبلی از دکتر مریم شریفی می توانید از راه های ارتباطی زیر با پزشک جراح زیبایی سینه در تماس باشید.

پیج اینستاگرام

شماره تماس: 22784592

 

کیست های فیبروکیستیک چیست؟

کیست های فیبروکیستیک در واقع یک حالتی از طبیعت پستان می باشند. در این حالت به جای اینکه در سینه بافت چربی سینه وجود داشته باشد، قسمت استرومال یا قسمت بافت بینابینی سینه ها بیشتر است. سینه ها به طور کلی یک طیفی از تغییرات را دارند. بنابراین کیست های فیبروکیستیک یک طیف بیماری محسوب نمی شود اما گاهی تغییرات خوش خیمی شدیدی هستند که درصدی هم احتمال بروز سرطان را دارند. بیماری فیبروکیستیک سینه با مشاهده توده در پستان مشخص می شود و معمولا در هر دو سینه این ناراحتی ایجاد می شود این بیماری بسیار شایع اما خوش خیم است معمولا بیش از 60 درصد زنان در سنین بین 40 تا 50 سال به این بیماری مبتلا می شوند و بروز این بیماری پس از یائسگی کمتر دیده می شود. بیشتر خانم ها توده هایی در سینه های خود دارند بنابراین بهتر است به جای واژه بیماری، عبارت وضعیت سینه فیبروکیستیک به کار برده شود.

علائم کیست های فیبروکیستیک

به طور طبیعی سینه یک قوام سفتی دارد. در سینه هایی که قوام سفت تری دارند سینه های مستعد تشکیل کیست های فیبروکیستیک هستند. اگر سینه بافت چربی بیشتری داشته باشد شل می شوند و خودش را می اندازد. در برخی قسمت های سینه های سفت ممکن است توده های سفت تری مشاهده شود که پس از معاینه تغییرات فیبروکیستیک شدید تشخیص داده می شود. در برخی زنان علائم وضعیت سینه فیبروکیستیک می تواند بسیار خفیف با درد یا حساسیت جزئی سینه باشد. این علائم ممکن است از نظر زمانی محدود باشد و معمولا تنها هنگام پیش از قاعدگی اتفاق می افتد.

تغییرات فیبروکیستیک سینه
تغییرات فیبروکیستیک سینه

علل بروز سینه فیبروکیستیک

این وضعیت شامل بافت غده ای سینه است. عملکرد طبیعی اصلی شناخته شده این غده ها، تولید یا ترشح شیر است. بافت غده ای بخش بزرگی از سینه را اشغال می کند و توسط بافت های چربی و عناصر پشتیبانی احاطه می شود. مهم ترین عاملی که در وضعیت سینه فیبروکیستیک نقش دارد تغییرات هورمونی طبیعی زنان در سیکل قاعدگی ماهانه شان است. بسیاری از تغییرات هورمونی زمانی که بدن زن هر ماه آماده بارداری می شود، اتفاق می افتد. مهم ترین این هورمون ها هورمون های استروژن و پروژسترون می باشد. این دو هورمون با تاثیر بر رشد و تکثیر سلول ها مستقیما بر بافت سینه تاثیر می گذارند. هورمون های زیادی علاوه بر استروژن و پروژسترون نقش مهمی در ایجاد سینه فیبروکیستیک دارند برخی از این هورمون های مهم شیرزا، هورمون عامل رشد، انسولین و تیروئید هستند.

تشخیص کیست های فیبروکیستیک 

در بسیاری از موارد کیست های فیبروکیستیک در گزارشات سونوگرافی یا ماموگرافی تشخیص داده می شوند و در سونوگرافی به صوررت لانه زنبوری دیده می شود. این حالت که بدون عارضه جدی است هیچ عملی جز مراقبت های روتین و سالیانه لازم نیست و هیچ عارضه خاصی هم ایجاد نمی کنند.

درمان سینه فیبروکیستیک

درمان وضعیت سینه فیبروکیستیک اصلاح بی نظمی های هورمونی و آرام کردن علائم فیبروکیستیک مانند درد و حساسیت سینه می باشد. مصرف برخی ویتامین ها نیز مانند آ، ب، ویتامین E و C  و برخی داروهای ضد التهابی، داروهای ضد استروئیدی و استامینوفن می تواند در کاهش درد سینه موثر باشد.

 

 

با تشکر مدیریت سایت دکتر مریم شریفی متخصص و جراح پستان، سرطان و زیبایی

 

مقالات مرتبط با این مطلب:

توده های خطرناک در پستان

آیا فیبروآدنوم خطرناک است؟

سرطان خوش خیم سینه

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *