تفاوت کیست و تومور سینه

سینه  از یک گروه بافت های چربی تشکیل شده است که این بافت ها به منظور تولید شیر، فعالیت می کند. سینه نیز یک عضو کوچکی است که بخشی از بافت ها تا به پایین زیر بغل را در بر می گیرد که شامل یک گروه از غدد لنفاوی است، که  این غدد لنفاوی در تمام قسمت های  بدن وجود دارد و بخشی از سیستم ایمنی بدن را به عهده می گیرد. در سینه انواع بیماری ها رخ می دهد از جمله: کیست سینه، جرمی پر از مایعات، که معمولا در خانم های با سن بالا، شکل می گیرد. یک توده کروی نرم، که درهنگام فشار دادن کمی حرکت می کنند، در طی دو هفته قبل از شروع دوره سیکل قاعدگی ظاهر می شود و تنها بعد از یائسگی ناپدید می شود،اما تومورهای سینه به تغییرات بافت ها و هورمون استروژن و پروژسترون درطول سیکل قاعدگی که به سینه آسیب می رساند، اطلاق می شود که به دو نوع تومور خوش خیم و تومور بدخیم تقسیم می شوند، وجود دارد.

علائم توده بدخیم پستان

سرطان پستان معمولا با یک توده بدون درد خود را نمایان می سازد و بیشتر افراد معمولا به طور اتفاقی متوجه وجود آن می شوند.توده بدخیم پستان دارای مشخصاتی است که می توان به سفتی و عدم تحرک اشاره کرد.

در انواع خوش خیم سرطان پستان ممکن است علائمی مانند ترشح از نوک پستان وجود داشته باشد که در صورت خونی بودن آن نیازمند بررسی است.یکی دیگر از علائم نامتقارن بودن سینه ها و بزرگ شدن یکی از آنها است. که این عدم تقارن در توده های بدخیم خیلی بیشتر است.

تغییرات پوستی نیز می تواند از نشانه های وجود توده در پستان باشد که این تغییرات خود را به شکل فرو رفتگی یا کشیدگی پوست و یا پرتغالی شدن آن نمایان می سازد.

قرمزی ،خارش ، سوزش و ورم سینه ها نیز  می توانند از علائم توده های بدخیم باشند.

در توده هایی که از نوع بدخیم هستند ممکن است تغییراتی در نوک پستان به وجود بیاید و یا نوک سینه ها حالت تورفتگی پیدا کند.از طرفی توده های بدخیم به قسمت غدد لنفاوی زیر بغل هجوم می آورند که البته می تواند در انواع دیگر سرطان نیز مانند تخمدان،کبد و کلیه نیز این تهاجم ایجاد شود.

تفاوت تومور خوش خیم و بدخیم

مهمترین تفاوت میان تومور های خوش خیم و بدخیم در روند رشد سلول ها است.تومورهای بدخیم معمولا روند رشد سریعی دارند اما تومورهای خوش خیم در یک مرحله رشدشان متوقف می شود.

انواع تومورهای خوش خیم

• تورم دردناک طبیعی (فیزیولوژیک)
  • فیبروبلاستوما: که شبیه یک توده است و معمولا در خانم های زیر 40 سال اتفاق می افتد و یکی از شایع ترین تومورهای خوش خیم است که به دلیل افزایش رشد غده و بافت همبند در سینه افزایش می یابد.

علل به وجود آمدن کیست سینه

افزایش غده های در سینه که حاوی 15 تا 20 لایه غدد است و هر لوب دارای تعدادی لوب کوچک در بر می گیرد و برای جلوگیری از انسداد کانال های شیر که بر ترشح شیر در دوران بارداری و شیردهی تاثیر می گذارد، کارایی دارد. مطالعات پزشکی نشان می دهد که رابطه بین افزایش ترشح هورمون استروژن و رشد این کیست ها با هم یکی است.

علل تومور های سینه

• مصرف قرص های ضد بارداری LD
  • عفونت های ایجاد شده در سینه ها
  • نازایی
  • بلوغ زودرس
  • مصرف چربی های حیوانی
  • یائسگی دیررس و چاقی بعد از آن
علائم کیست سینه

ابتدا کیست شروع به ظاهر شدن می کند و درد در محل کیست نیز شروع می شود و اندازه این کیست با توجه به سیکل قاعدگی متفاوت خواهد بود. با شروع دوره قاعدگی کیست شروع به افزایش اندازه می کند .

تشخیص تومورهای سینه

• سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • معاینه سینه توسط پزشک متخصص
  • خودآزمایی

تشخیص کیست سینه

• اولتراسوند یا سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • نمونه برداری از مایع در سینه
درمان کیست سینه

تبدیل کیست به سرطان

فیبرو کیستیک یک توده خوش خیم است که در بیشتر زنان شایع است. اما این احتمال وجود دارد که در سونوگرافی یا مامو گرافی که برای تشخیص  کیست سینه انجام می شود توده های سرطانی مشاهده شود.

فیبروکیستیک ارتباطی با سرطان ندارد و عارضه ای عادی است که فقط در صورت احساس درد زیاد نیازمند درمان دارویی است.

برای درمان بیمار معمولا از ترکیب ویتامین E و روغن گل مغربی استفاده می شود  و این ترکیب تا حد زیادی درد را کاهش می دهد.

زمانی که شدت درد بیمار بسیار زیاد باشد می توان از داروهای تاموکسیفن و دانازول استفاده کرد.

معمولا در بیماران فیبرو کیستیک نیازی به جراحی نیست اما در صورت احساس درد زیاد پزشک مجبور به برداشتن ناحیه ای که دچار فیبروکیستیک شده، می باشد.

کیست سینه در زمان پریود

در دوران قاعدگی مصرف مواد غذایی کافئین دار و استرس می تواند درد را در سینه های فیبرو کیستیک افزایش دهد.

اصطلاح فیبروکیستیک در پاتولوژی به کیست های خیلی ریز در پستان گفته می شود که گاهی امکان بزرگ شدن و افزایش آنها وجود دارد.

این عارضه در زنان معمولا بیماری تلقی نمی شود و معمولا بیشتر زنان در دوره ای از زندگی خود این مشکل را تجربه می کنند.

دلیل تورم و درد سینه ها قبل از سیکل ماهیانه به جهت بالا رفتن سطح هورمون های زنانه است.

این حالت معمولا چند روز قبل از قاعدگی شروع می شود و با شروع قاعدگی از بین می رود. اما در برخی افراد ممکن است که این درد مدت زمان بیشتری طول بکشد یا همیشگی باشد.

در این زمان لازم است که به پزشک مراجعه کرد که مشخص شود این درد بر اثر فیبرو کیستیک است یا ممکن است توده ای در سینه وجود داشته باشد.

زنجبیل و کیست سینه

یک از درمان های خانگی که می توان برای رهایی از کیست سینه مورد استفاده قرار دهیم زنجبیل است.زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می تواند مانع از حرکت توده شود.

برای درمان کیست سینه می توانید ناحیه مورد نظر را با روغن زنجبیل ماساژ دهید که می تواند در کاهش حجم کیست سینه مؤثر باشد.

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی

جراحی سینه