توده های خوش خیم سینه

در پستان های خانم ها ممکن است تا توده ای ایجاد شود و توسط خود خانم پیدا شود. پیدا کردن این توده توسط خود فرد، باعث ایجاد دلهره و ترس می شود. ولی اصلا جای نگرانی نیست. می توان با مراجعه به جراح سینه و معاینه توسط آن تمامی این نگرانی ها را برطرف کرد.

علت ایجاد توده در پستان

تشکیل توده های خوش خیم در پستان دلایل متفاوتی دارد. مهمترین این دلایل عبارتند از :

كيست هاي پستان

• تغييرات فيبروكيستيك در پستان
  • فيبروآدنوما
  • آبسه هاي پستاني
  • التهابات مجاري پستان
  • نكروز چربي

كيست های پستان

کیست های پستان توده هایی است که حاوی مایع بوده و باعث می شود تا بافت غددی پستان گشاد و باز گردد. این کیست ها جز شایع ترین توده های پستان در بین خانم ها است. اندازه این کیست ها از بسیار کوچک و به اندازه یک شن تا خیلی بزرگ و قابل لمس ممکن است، باشد. بیشتر این کیست ها در 28 روز دوره قاعدگی تغییراتی پیدا می کند. از مشخصات این توده ها، در هنگام لمس می توان متحرک و سفت بودن این کیست ها را بیان کرد. از آنجا که این توده ها سفت است، ممکن است حین معاینه نتوان توده های توپر را از کیست تشخیص داد.

کیست ها در هر سنی می تواند در خانم ها بروز کند، اما معمولا در حدود 40 سالگی بیشتر شایع است. همچنین بعد از سن یائسگی ممکن است که به راحتی قابل لمس نبوده و نیاز به معاینه جراح سینه و متخصص باشد.

تغييرات فيبروكيستيك

در گروهی از افراد در پستان کیست هایی ایجاد می شود که توسط بافت هایی سخت احاطه می شود. این توده ها ممکن است حالتی غده مانند و گسترده باشد و برای فرد دردناک باشد. در برخی از خانم ها با رسیدن به دوران قاعدگی احساس درد و ناراحتی در پستان هایشان به دلیل وجود این نوع از کیست افزایش یابد. با توجه به این حالت ها نمی توان این تغییرات را بیماری محسوب کرد.

گشادي مجرا و التهاب اطراف مجاري

این نوع از مجاری ها، مجاری های اصلی زیر هاله پستان را شامل می شود. این مجاری به دلیل افزایش سن، رسیدن به دوران یائسگی و کاهش و افزایش سایز کوتاه و گشاد می شود. از علائم این نوع از توده ها  ترشحات نوك پستان، توكشيدگي نوك پستان و توده قابل لمس در پستان می باشد. لازم به ذکر است که این توده ها خوش خیم است ولی برای تشخیص نهایی باید به جراح سینه خوب مراجعه کرد.

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی

جراحی سینه