دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
درجه بندی سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه

مراحل این بیماری بر اساس حجم تومور سرطانی، این که تهاجمی باشد یا نباشد (یعنی به بافت های جانبی حمله کرده یا نکرده باشد)، این که به غدد لنفاوی رسیده یا نرسیده باشد  تعیین می شود و در نهایت با توجه به این که به دیگر نقاط بدن سرایت کرده یا نکرده باشد تعیین خواهند شد.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه نوعی سرطان است که در سلولهای سینه شکل می گیرد و پس از سرطان پوست شایع ترین سرطان در بانوان است. با اینکه این سرطان در مردان هم رخ می دهد اما احتمال آن در زنان بیشتر است. امروزه به دلیل حمایت قابل توجه و پیشرفت منافع مالی و تحقیقاتی، تشخیص به موقع و روش های درمانی جدید تعداد مرگ و میر ناشی سرطان سینه کاهش یافته است.

سرطان سینه نوعی سرطان است که در سلولهای سینه شکل می گیرد و پس از سرطان پوست شایع ترین سرطان در بانوان است.

شما عزیزان می توانید با مشاوره از دکتر مریم شریفی جراح سینه بهترین روش را جهت درمان سرطان سینه را انتخاب کنید. جهت دریافت تعیین وقت قبلی از دکتر مریم شریفی می توانید از راه های ارتباطی زیر با پزشک جراح زیبایی سینه در تماس باشید.

پیج اینستاگرام

شماره تماس: 22784592

علائم سرطان سینه

  • التهاب یک قسمت و یا بخشی از سینه
  • التهاب و یا کم رنگ شدن پوست سینه (پوست پرتقالی شدن)
  • درد پستان یا نوک سینه
  • قرمزی و ضخیم شدن پوست سینه و یا نوک سینه
  • ترشح زرد رنگ و یا خونابه از نوک پستان

درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه شامل 5 مرحله می باشد که این مراحل بر اساس اندازه تومور، میزان سرایت به غدد لنفاوی، حمله به بافت های جانبی و سرایت به سایر نقاط بدن تعیین می گردد.

مرحله 0: دوره پیش از سرطان است که در این مرحله رشد سلول های متفاوت در کانال های شیری سینه دیده می شود.

مرحله 1: در این مرحله که خود شامل 2 مرحله A و B می باشد انداره تومور کمتر از 2 سانتی متر می باشد و مقدار کمی از سلول های سرطانی در غدد لنفاوی دیده می شود.

مرحله 2: در این مرحله پیشرفت سرطان سینه بیشترمی باشد و اندازه تومور بین 2 تا 5 سانتی متر می باشد و هم چنین 1 تا 3 غدد لنفاوی درگیر شده است.

مرحله 3: خود این مرحله شامل 3 بخش A و B و C می باشد. A: سینه ممکن است دارای تومور باشد و در مجموع 4 تا 9 عدد از غدد لنفاوی درگیر است. B: تومور به اطراف سینه منتشر شده است و ممکن است پوست سینه دچار التهاب و تورم شده باشد. همچنین بیش از 9 عدد از غدد لنفاوی درگیر شده اند. C: اندازه تومور متغیر بوده و بیش از 10عدد غدد لنفاوی درگیر است.

مرحله 4: نام دیگر این مرحله متاستاتیک می باشد که اندازه تومور متغیر است، غدد لنفاوی ممکن است درگیر باشند و همچنین سلول های سرطان می تواند به استخوان، ریه، مغز و یا کبد منتشر شده باشد.

درجه بندی سرطان سینه
درجه بندی سرطان سینه

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه انواع مختلف دارند که با توجه به مرحله پیشرفت و تشخیص پزشک متغیر می باشد و در بیشتر مواقع ترکیبی از چند روش مورد استفاده قرار می گیرد:

دارو درمانی و هورمون درمانی: داروها شامل تاموکسیفین، آناستروزول، اگزمستان، لتروزول و … می باشد.

شیمی درمانی: سلول های سرطانی توسط داروهای شیمی درمانی از بین می روند و هم چنین این دسته از داروها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردند. این داروها به 2 روش تزریق و خوراکی وارد بدن می گردند.

پرتو درمانی: در این روش با اشعه به سمت سلول های سرطانی موجب تخریب آنها شده.

ماستکتومی : بعد از تشخیص وجود سرطان سینه در فرد، جراح پیشنهاد برداشتن سینه را با روش جراحی یه بیمار می دهد که این روش ماستکتومی سینه نام می گیرد.

لامپکتومی: طی این روش بافت غیرپستانی یا سرطانی از سینه برداشته می شود.

برداشتن غدد لنفاوی: برداشتن یک تا سه غده لنفاوی با حداقل میزان برش تخلیه می شود.

راه های ارتباطی با دکتر مریم شریفی:

02122765185 – 02126650267

پیج اینستاگرام

info@dr-sharifi.com

مطالب مرتبط
2 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *