راه های تشخیص سرطان پستان

در طول دوران زندگی شکل پستان های یک خانم می تواند تغییر کند اما بیشتر این تغییرات طبیعی هستند. با این حال در صورتی که فردی متوجه تغییری در سینه های خود شد، برای اطمینان باید با پزشک خود مشورت کند. برای تشخیص بالقوه سرطان پستان باید به یک سری موارد توجه شود که در ادامه مقاله به آنها اشاره می شود:

چک کردن ماهیانه پستان ها

چک کردن ماهیانه پستان ها را زمانی که پستان ها به طور کامل شکل گرفته اند آغاز می شود. این چک کردن باید به طور منظم انجام شود. حالت طبیعی پستان ها باید در نظر باشد تا ایجاد هرگونه تغییر به خوبی احساس شود. چک کردن پستان ها باید بعد از پایان دوره قاعدگی و زمانی که پستان ها تورم کمتری دارد انجام شود. باید توجه داشت گره دار شدن حس بافت پستان به علت دلایلی مانند بیماری های بی خطر کیست های فیبری، جای زخم ها، عفونت و دلایل دیگری که به سرطان سینه ربطی ندارند می تواند طبیعی باشد. در مرحله بعد فرد باید بداند به دنبال چه می گردد.

شما عزیزان می توانید با مشاوره از دکتر مریم شریفی جراح سینه بهترین روش را جهت راه های تشخیص سرطان پستان را انتخاب کنید. جهت دریافت تعیین وقت قبلی از دکتر مریم شریفی می توانید از راه های ارتباطی زیر با پزشک جراح زیبایی سینه در تماس باشید.

پیج اینستاگرام

شماره تماس: 22784592

به چه مواردی در معاینه پستان باید توجه داشت؟

توده یا گرهی که متفاوت تر از بقیه بافت توده های پستان به نظر می رسد. با وجود اینکه اکثر این توده ها بی خطر هستند، پیدا کردن هر نوع توده جدید یا تغییر در آنها برای نحوه تشخیص سرطان سینه باید با پزشک در میان گذاشته شود حتی اگر در ماموگرافی مورد خاصی مشاهده نشده باشد. سپس باید توده های ناحیه زیر بغل هم به خوبی چک شود.

تغییرات ظاهری پستان

در مرحله بعد باید به تغییرات ظاهری که می تواند علائم سرطان سینه باشد باید توجه کرد. تغییراتی مانند گود شدن روی پوست، چین خوردگی، ضخیم شدن، قرمزی، خشکی و پوسته شدن، صاف شدگی یا فرورفتگی در پستان ها و ترشحاتی غیر از شیر از سینه ها. موارد ذکر شده می تواند علائم بالقوه سرطان پستان باشند و باید مورد معاینه قرار گیرند. اما به طور معمول ویژگی توده های سرطانی، توده های سرطانی معمولا سفت و بدون درد هستند و حرکتی نمی کنند.

در صورت تورم بخشی یا همه پستان و همینطور درد در پستان ها حتما باید با پزشک در میان گذاشته شود. با وجود اینکه حس سوزش و تورم در پستان ها معمولا عامل نگران کننده ای نیست اما می تواند علائم نوعی سرطان نادر پیشرونده پستان به نام سرطان پستان التهابی باشد.

راه های تشخیص سرطان سینه

ماموگرافی پستان ها

ماموگرافی سالیانه از چهل سالگی به بعد آفاز می شود. می توان از پزشک درخواست کرد در چکاب سالیانه، پستان های شما را مورد معاینه قرار دهد. همچنین ماموگرافی سالیانه باید از سن چهل سالگی آغاز گردد. اگر در خانواده شما سابقه سرطان سینه وجود داشته باشد به پزشک اطلاع داده شود. ممکن است به شما پیشنهاد دهد تا ماموگرافی سالیانه را از سن پاین تری آغاز کنید.

پیشگیری از سرطان پستان

هر کدام از موارد ذکر شده به نوعی می تواند راهی برای پیشگیری از سرطان باشد. بهترین راه حفظ سلامتی خود، آگاهی از علائم سرطان پستان و کنجکاوی در مورد دانستن چگونگی تشخیص زودهنگام آن می باشد.

راه های ارتباطی با دکتر مریم شریفی:

پیج اینستاگرام

info@dr-sharifi.com