سرطان سینه چیست

سرطان چیست؟

سرطان وقتی اتفاق می افتد که سلولهای یک قسمت از بدن شروع به رشد خارج از کنترل میکنندو برای سلولهای طبیعی بدن مزاحمت ایجاد میکنند.در حالت طبیعی سلولهای بدن طبق قاعده خاصی تکثیر میشوند اما در سرطانها تکثیر و رشد سلولی بدون قاعده و قانون است.این سلولها علاوه بر رشد در منطقه اولیه ممکن است از طریق خون به ارگانهای حیاتی بدن رفته و با رشد خود آسیبهای جدی به این اعضا وارد نموده و باعث ناتوانی و حتی مرگ بیمار شوند.این رشد در منطقه ای غیر از محل اولیه تومور را متاستاز میگویند.

سرطان سینه چیست

سرطان سینه از سلولهای مجاری شیری یا غدد سینه منشأ گرفته و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود چون محدود به قسمتی از سینه است به راحتی و بدون برداشتن تمام سینه قابل درمان است اما اگر این توده ها زود درمان نشوند و رشد کنند به غدد لنفاوی زیر بغل و سپس به بقیه ارگانهای بدن انتشار پیدا میکنند و در این مرحله درمان مشکل و پر هزینه و کم نتیجه است لذا توصیه میشود به محض اینکه متوجه توده ای در سینه شدید بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان سینه

ممکن است بخواهید بدانید که علائم سرطان پستان چیست ؟ با شناختن این علائم میتوانید به محض بروز آن را بشناسید و برای درمان اقدام کنید.

لازم به ذکر است که ممکن است علائم گفته شده، نشانه های سرطان نباشد. اما در صورتی که این علائم جدی است حتما و سریعا به جراح سینه مراجعه شود. از جمله مهمترین علائم سرطان سینه عبارتند از :

1-وجود توده در سینه، این توده ها معمولاً بدون درد هستند و به صورت یک توده‌ی گرد یا بیضی احساس میشوند.

2-سفت شدن قسمتی از نسج سینه : این سفتی اگر قبل از عادت ماهیانه شروع شود و پس از آن از بین برود طبیعی و مربوط به تغییرات هورمونی بدن است اما اگر ثابت باشد و پس از عادت به همان صورت سفت بماند حتماً باید پیگیری شود.

3-فرو رفتگی نوک سینه که جدید ایجاد شده باشد: بعضی از بانوان از ابتدا دارای سینه هائی با نوک فرو رفته هستند که این یک موضوع ارثی است و ربطی به سرطان ندارد.

4-فرو رفتگی قسمتی از پوست سینه که معمولاً با معاینه روبه روی آینه بهتر مشخص میشود.

5- زخم یا پوسته پوسته شدن نوک سینه: که به راحتی بهبود نمی یابد و به درمان های معمول جواب نمیدهد.

6-بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل : گاهی سرطان سینه با بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغلخود را نشان میدهد، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل علل دیگری مانند عفونت نیز میتواند داشته باشد اما اگر این غدد سفت و در حال رشد باشند باید جدی گرفته شوند .

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی

جراحی  زیبایی سینه