دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
سوالات متداول پروتز سینه

سوالات متداول پروتز سینه

اگر شما نیز به دنبال انجام حراحی پروتز سینه باشید احتمالا سوالات زیادی ذهن شما را درگیر کرده است که به دنبال یافتن جواب مناسبی برای آن هستید. در این مقاله سوالات متداولی که از دکتر مریم شریفی جراح و متخصص پستان پرسیده شده است را گرد آوری کرده ایم و پاسخ آن را با شما به اشتراک گذاشته ایم اگر پاسخ سوالات خود را در این مقاله نیافتید می توانید در بخش نظرات سایت آن را مطرح نمایید.

جنس پروتز های سینه از چیست ؟

 

لایه خارجی تمام پروتز ها، از جنس سیلیکون می باشد و داخل این پروتز ها، توسط مواد مختلفی مانند، آب نمک و یا ژل سیلیکون خالص پر شده است. در گذشته پروتز های پرشده از اب نمک و یا ژل سیلیکون پرشده را فقط برای جراحی پروتز سینه استفاده می کردند، اما در حال حاضر ژل سیلیکون منسجم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتز سینه چند نوع است؟

جراح پروتز سینه

پروتز ها انواع مختلفی دارند، پروتز های گرد، که اغلب از ژل سیلیکون استاندارد هستند که از  این نوع پروتز سینه در جراحی پروتز سینه استفاده می شود. شکل این نوع از پروتز ها مانند یک دیسکت گرد است و بافت این نوع از پروتز ها، همانند بافت طبیعی سینه می باشد.

پروتز های قطره اشکی، دارای ژل سیلیکون منسجم هستند، قوام بیشتری داشته و بیضی شکل هستند.

نوع دیگری از پروتز سینه وجود دارد که غیر قرینه بوده و همانند، پروتز های اشکی است.

 

یکی از نکاتی که در خصوص پروتز های سینه مطرح می شود این است که آیا بعد از این که پروتز سینه، داخل سینه قرار داده شد می توان با ماموگرافی و یا سایر روش ها، بیماری های مربوط به پستان را بررسی کرد؟

پاسخ جراح پروتز سینه

بله، منظور این است که بعد از جاگذاری پروتز سینه در بافت سینه، از روش های مثل MRIو حتی امروزه ماموگرافی برای بررسی سایر بیماری های سینه در صورتی که وجود داشته باشد، می توان استفاده نمود. پس بدون هیچ نگرانی، برای چکاپ بیماری های سینه، می توان، از MRI استفاده کرد و حتی استفاده از ماموگرافی نیز بلامانع است.

 

میزان ماندگاری پروتز سینه چقدر است؟

خانم دکتر شریفی در این خصوص توضیح می دهند که، معمولا پروتز ها، عمر متوسط بالای 20 سال دارند، ولی باید به صورت سالیانه توسط جراح سینه، پروتز ها تحت  بررسی قرار گیرند،اگر که هر گونه شکی به بیماری سینه در فرد وجود داشته باشد، لزوم انجام MRI باید توسط پزشک به بیمار گوش زد شود. همچنین باید فرد بداند که جاگذاری پروتز در سینه، به دلیل دستکاری در بافت سینه، سبب می شود تا بدن واکنش هایی از خود نشان دهد. این واکنش در اطراف پروتز بوده و بسیار عادی است و بعد از این جاگذاری یک کپسول در اطراف پروتز سینه تشکیل می شود، در صورتی که پروتز بیوفتد به دلیل آن که داخل این کپسول قرار دارد، کمترین تماس را با بافت سینه، خواهد داشت. بنابراین چیزی که در این بین مهم است، این است که نسج سینه، حداقل تماس را با ژل سیلیکونی دارد و جراح سینه، زمان کافی را برای تعویض پروتز سینه دارد.

پروتز هایی که امروزه در جراحی پروتز سینه مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا در برابر ضربه و آسیب مقاوم هستند و می توانند وزن های بالا را تحمل کنند. پس نیازی نیست در این خصوص نگران بود.

 طول عمر پروزت سینه چقدر است آیا نیاز به تعویض دارد؟

محل قرار گیری پروتز سینه

پروتز های سینه با توجه به جنس و برندشان طول عمر متفاوتی دارند. معمولا بین 10 تا 15 سال پروتز های سینه در بدن ماندگاری دارند. پس از آن لازم ای پروتز ها با جراحی تعویض پروتز سینه این پروتز ها را با یک نمونه جدید تعویض نمایید و یا کلا خارج کنید. با نزدیک شدن به زمان تعویض پروتز سینه خود برای انجام چکاب توسط جراح خود اقدام نمایید.

پروتز ها را در کدام قسمت بافت سینه و در حین جراحی پروتز سینه قرار می دهند و کدام برای فرد مناسب تر است؟

خانم دکتر مریم شریفی در این خصوص ذکر می کنند که، بسته به شرایط فیزیکی فرد متقاضی  و هدف از قرار گیری پروتز سینه چیست، پروتز را در داخل بافت سینه جاگذاری می کنند.

یکی از اهداف جاگذاری پروتز سینه در بافت سینه، برای افرادی است که به دلیل ابتلا به سرطان سینه بخشی و یا همه بافت سینه برداشته شده است و یا افرادی هستند که برای بازسازی سینه اقدام به این نوع از جراحی  نموده اند.

خانم دکتر شریفی در این خصوص توصیه می کنند که بهتر است، در این گروه از بیماران پروتز در پشت بافت سینه  قرار بگیرد.

در برخی از افراد هدفشان از انجام جراحی پروتز، زیبایی است. این جراحی با توجه به شرایط فیزیکی و حجم

سینه ای که خانم دارد، می توانند از پروتز در پشت بافت سینه و یا در پشت عضله استفاده کنند. به همین

ترتیب، خانم دکتر شریفی یاد آور می شوند که، افرادی که افتادگی سینه به هر دلیلی دارند و بافت یا نسج سینه

کم می باشد، ولی این بافت آن قدر می باشد که بتواند، روی پروتز سینه را بپوشاند، می توانند به راحتی از قرار

گیری پروتز در پشت بافت پستان استفاده کنند.

آیا بعد از قرار گیری پروتز در بافت سینه،حس در نوک سینه تغییر می کند یا خیر؟

باید یادآور شد که حس در نوک پستان، با توجه به فرد ممکن است متفاوت باشد و از بی حسی کامل، پر حسی و حساسیت نوک پستان تا بی حسی کامل ممکن است در فرد ایجاد شود و فرد تجربه نماید. البته این بی حسی موقت است و معمولا بعد از مدتی این حس از بین می رود.

 سن مناسب جراحی پروتز سینه چقدر است؟

زمان مشخصی برای انجام این جراحی در نظر نگرفته اند و از 18 سالگی می توان آن را انجام داد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اگر چه بلوغ دختران تا 18 سالگی کامل می شود اما رشد بدن همچنان ادامه دارد . و با رشد بیشتر بدن و افزایش وزن ممکن است اندازه سینه ها بزرگ تر شده و به اندازه دلخواه برسد بنا بر این برای انجام این جراحی عجله نکنید و تا رشد کامل بدن خود صبر کنید. به این منظور می توانید با جراح خود نیز مشورت نمایید.

چه مدت طول می کشد تا فرد بعد از انجام جراحی پروتز سینه، بتواند به انجام فعالیت های روزانه خود برسد؟

معمولا درد پروتز های پستانی درد شدیدی نیستند که اجازه ندهند به فرد تا فعالیت های روزانه خود ادامه دهد. معمولاً در 1 الی 2 روز اول فرد درد دارد . بعد از گذشت این چند روز می تواند فرد به انجام فعالیت های روزانه خود برنامه ریزی کرده و انجام دهد. گفتن این نکته ضروری است که درد افرادی که خواهان انجام فعالیت های سنگین و ورزشی هستند، بهتر است تا 6 هفته بعد از انجام جراحی پروتز سینه، این گونه فعالیت ها را انجام ندهند.

از مهمترین سوالاتی که از خانم دکتر مریم شریفی در خصوص پروتز سینه پرسیده می شود را در ادامه مطالعه نمایید.

پروتز سینه گرد
پروتز سینه اشکی

آیا پروتز سینه، در روند شیردهی اختلال ایجاد می کند و یا خیر؟

به گفته خانم دکتر شریفی، تنها روشی که سبب می شود تا در روند شیردهی اختلال ایجاد شود، زمانی است که پروتز از طریق برشی که در اطراف هاله قهوه ای رنگ نوک پستان وارد پستان شده باشد. در غیر این صورت در سایر روش ها و برش ها این اختلال ایجاد نمی شود و مادر به راحتی می تواند به فرزند خود شیر بدهد.

آیا می توان بعد از انجام پروتز سینه، شنا کرد؟

خانم دکتر شریفی در این خصوص توضیح می دهند که به دلیل آنکه ممکن است به پروتز ها فشار وارد شود، بعد از گذشت 6 هفته از جراحی و بعد از تایید جراح زیبایی سینه، به استخر رفته و شنا کنید.

آیا باید بعد از پروتز سینه از لباس و یا گن مخصوص استفاده کرد؟

بله، باید از یک سری از گن هایی که جراح زیبایی سینه، تجویز می نماید، استفاده کرد.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *