مهم ترین علائم سرطان پستان

علائم سرطان سینه در زنان که باید جدی گرفته شود

علائم سرطان سینه در زنان شامل علائم اولیه سرطان پستان، علائم سرطان پستان تهاجمی، علائم کارسینوم مجرایی، علائم کارسینوم لوبولی و… است.

علائم سرطان سینه در زنان

• علائم اولیه سرطان پستان
  • تغییرات پوستی که با همراهی قرمزی و تورم در سینه رخ می‌دهد.
  • تغییراتی که منجر به بزرگ شدن سینه و افزایش سایز آن شده است.
  • تغییر در حالت کلی سینه که منجر به تغییر شکل سینه شده است.
  • تغییر در نوک سینه که با پوست پوست شدت و تغییر حالت طبیعی سینه  همراه است.
  • مشاهده ترشحات غیر عادی از نوک سینه
  • وجود درد در نواحی مختلف سینه
  • وجود توده یا گره درون سینه یا بخش بیرونی آن

علائم سرطان پستان تهاجمی

• از علائم سرطان پستان تهاجمی، می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • مشاهده تغییر در شکل کلی سینه مانند سفت شدن، بروز حساسیت زیاد یا سرخ شدن آن
  • پوست پوست شدن یا لایه لایه شدن پوست اطراف نوک سینه
  • مشاهده تغییر در اندازه و شکل ظاهری سینه در مدت زمان کوتاه
  • ظاهر شدن توده در سینه یا تغییر و بزرگ شدن میزان ضخامت پستان
  • قرمزتر شدن سینه و ایجاد حالت پرتقالی شکل در پوست  ( دلیل این اتفاق، ایجاد منافذ زیاد بر روی پوست سینه است).

بیشتر بخوانید: جراحی کوچک کردن سینه

علائم سرطان پستان کارسینوم مجرایی

کارسینوم غیرمهاجم مجرایی یکی از انواع سرطان است که اغلب بدون علامت است. در موارد نادر ممکن است بیماران گزارش‌هایی درباره تشکیل یک نوع توده در سینه‌های خود داشته باشند یا ترشحاتی از سینه‌هایشان را مشاهده کنند. این نوع سرطان با استفاده از ماموگرافی به راحتی قابل تشخیص است. ماموگرافی یک روش تصویربرداری است که برای تشخیص توده‌ها یا تغییرات غیرطبیعی در بافت سینه استفاده می‌شود. در این روش، تصاویری از سینه گرفته می‌شود تا توده‌ها یا تغییرات دقیق‌تر مشاهده شوند. با ترکیب ماموگرافی با سایر روش‌های تشخیصی مانند بررسی بالینی و سونوگرافی، سرطان‌های سینه به‌طور دقیق تشخیص داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: انواع پروتز سینه

علائم سرطان پستان کارسینوم لوبولی

کارسینوم لوبولی یکی دیگر از انواع سرطان پستان است بدون علامت است. این نوع سرطان با استفاده از ماموگرافی به راحتی قابل تشخیص نیست. برای تشخیص کارسینوم لوبولی، نیاز به بیوپسی ات. در این روش، یک نمونه از بافت سینه برداشته می‌شود و سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. سلول‌های سرطانی در کارسینوم لوبولی ظاهری غیرطبیعی و غیرعادی دارند که به وسیله بیوپسی و بررسی میکروسکوپی تشخیص داده می‌شوند.

علائم سرطان سینه درزنان

علائم سرطان التهابی پستان

علائم سرطان التهابی پستان در بسیاری از جنبه‌ها با سایر انواع سرطان سینه مشابه است. در این نوع سرطان، تشکیل توده در سینه بسیار نادر است و اغلب به صورت ضایعات پوستی و التهابی، تغییرات در پوست سینه و تورم سریع و دردناک ظاهر می‌شود. علائم و نشانه‌های سرطان التهابی پستان شامل تورم سریع و دردناک سینه، تغییرات پوستی نظیر قرمزی، سنگین شدن سینه‌ها و… است.

علائم سرطان پستان متاستاتیک

علائمی که سرطان پستان متاستاتیک نشان می‌دهد، به مرحله بیماری و محل شکل‌گیری توده سرطانی بستگی دارد. بنابراین، ممکن است علائم آن در افراد مختلف، متفاوت باشد و در مراحل ابتدایی ممکن است علائم قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مهم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام گیرد.

• سرطان سینه گسترش یافته به استخوان‌ها می‌تواند منجر به درد، شکستگی استخوان‌ها، یبوست و کاهش هوشیاری شود.
  • سرطان گسترش یافته به سینه و دیواره قفسه سینه  موجب احساس درد، ترشح، وجود توده‌ در زیر بغل، ضخیم شدن این نواحی می‌شود.
  • سرطان سینه گسترش یافته به ریه‌ها منجر به تنگی نفس، سختی در تنفس، سرفه، درد قفسه سینه و خستگی غیرمعمول می‌شود.
  • آلودگی کبد به این نوع سلول‌های سرطانی موجب تهوع، خستگی، بزرگ‌تر شدن پهنای شکم و تورم دست و پا می‌شود. همچنین، در این بخش‌ها مایعات تجمع پیدا می‌کند و پوست زرد شده و احساس خارش ایجاد می‌شود.
  • گسترش سرطان به بخش مغز و نخاع موجب درد، پریشانی، فراموشی، سردرد، تار شدن دید، اختلالات گفتاری، اختلالات حرکتی، تشنج می‌گردد.

بیشتر بخوانید: روش های جراحی سینه

علائم کارسینوم پاپیلاری

یکی از موارد مثبت این نوع سرطان این است که با استفاده از ماموگرافی روتین، می‌توان آن را به راحتی تشخیص داد. علائم سرطان کارسینوم پاپیلاری:

• تشکیل توده در سینه به صورت کیست می‌تواند علامت سرطان کارسینوم پاپیلاری باشد که نشان دهنده وجود این نوع سرطان است.
  • کارسینوم پاپیلاری ممکن است موجب خونریزی نوک سینه شده و ترشحات خونی را ایجاد کند.

دیگر علائم سرطان سینه در زنان

• تغییر در نوک پستان ها : به طور مثال نوک سینه ها حالتی فرو رفته شود و یا تغییر جهت بدون دلیل داشته باشد.
  • تخلیه چرک و یا خون از نوک پستان ها
  • پوسته پوسته شدن بافت و پوست پستان ها
  • خارش بدون دلیل در پوست پستان ها

با دیدن کوچکترین تغییرات و هر یک از این علائم سریعا به جراح سرطان سینه مراجعه نمایید تا در مراحل اولیه بیماری، بتوان درمان را انجام داد.

اما این نکته را گوش زد می کنیم که ممکن است فرد به سرطان پستان مبتلا نبوده و صرفا به دلیل ابتلا به دیگر بیماری  ها این علائم ظاهر شده اند.

نتیجه‌گیری

علائم سرطان سینه در زنان می‌تواند متعدد باشد. اغلب این علائم در مراحل پیشرفته بیماری ظاهر می‌شوند. برخی علائم شامل تشکیل توده در سینه، وجود خارش و التهاب در سینه، تغییر در اندازه و شکل سینه، تغییرات پوستی نظیر برجستگی، قرمزی، ترشحات غیرطبیعی و… است. در صورت  مشاهده هر یک از این علائم، مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان مناسب، ضروری است. تشخیص زودهنگام اثربخشی درمان را بالا می‌برد.

علائم سرطان سینه در زنان چیست؟

علائم سرطان سینه در زنان متعدد است و شامل مواردی مانند تغییر رنگ سینه، تغییر در شکل کلی سینه مانند سفت شدن، وجود درد، تغییر در حجم سینه، مشاهده ترشحات غیرطبیعی از سینه،  درد و تورم در ناحیه زیر بغل و… است.

در صورت مشاهده علائم سرطان سینه به چه پزشکی مراجعه کنم؟

در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های سرطان سینه، به متخصص و جراح سرطان و پستان مراجعه کنید.