دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
علت درد پستان

علت درد پستان چیست؟

علت درد پستان چیست؟ درد پستان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد؛ از جمله این دلایل می‌توان به تغییرات هورمونی، تغییرات فیبروکیستیک پستان، کیست پستان، علل اسکلتی عضلانی، عفونت پستان (ماستیت)، داروها و سرطان سینه اشاره کرد. اگر به خاطر درد در سینه خود نگرانی دارید، این نوشته را بخوانید و با انواع دلایل رایج آن آشنا شوید.

علت درد پستان

علت درد سینه

درد سینه که به عنوان ماستالژیا نیز شناخته می‌شود، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که تجربه درد سینه لزوما نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی نیست، اما همچنان توصیه می شود برای ارزیابی و تشخیص مناسب با یک متخصص مشورت کنید. در متن زیر، برخی از علل درد سینه را بیان می‌کنیم.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند منجر به درد سینه شود. بسیاری از زنان در روزهای منتهی به قاعدگی خود دچار حساسیت و ناراحتی سینه می شوند. این نوع درد سینه معمولا دو طرفه است (هر دو سینه را درگیر می‌کند) و پس از کامل شدن چرخه قاعدگی خود به خود برطرف می شود. تغییرات هورمونی نقش مهمی در ایجاد درد سینه، به ویژه در دوره قاعدگی دارد. این نوع درد سینه به عنوان ماستالژی دوره‌ای شناخته می‌شود و شایع ترین نوع درد سینه است که زنان تجربه می‌کنند. در متن زیر توضیح کامل و مفصلی از چگونگی تاثیر نوسانات هورمونی در درد پستان آورده شده است:

1. مراحل چرخه قاعدگی: چرخه قاعدگی از چند مرحله شامل فاز فولیکولی، تخمک‌گذاری و فاز لوتئال تشکیل شده است. سطح هورمون‌ها (استروژن و پروژسترون) در طول این مراحل در نوسان است.

2. تسلط استروژن: در طول فاز فولیکولی، سطح استروژن افزایش می‌یابد و رشد مجاری شیر و بافت پستان را تحریک می‌کند. تسلط استروژن، جایی که سطح استروژن نسبتا بالاتر از سطح پروژسترون است، می‌تواند منجر به درد سینه شود. این عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث شود بافت پستان نسبت به تغییرات هورمونی حساس تر شده و منجر به درد و ناراحتی شود.

علت درد پستان و تغییرات هورمونی

3. قطع پروژسترون: پس از تخمک‌گذاری، سطح پروژسترون افزایش می‌یابد. این تغییر هورمونی می‌تواند باعث حساس شدن بافت سینه و در نتیجه درد آن شود.

4. احتباس مایعات: تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی نیز می‌تواند باعث احتباس مایع در بافت پستان شود. این تجمع مایع می‌تواند منجر به تورم و درد سینه شود.

بیشتر بخوانید: دردهای سینه

 تغییرات فیبروکیستیک پستان

 تغییرات فیبروکیستیک پستان به توده‌های غیر سرطانی، ضخیم شدن و تورم در بافت پستان اشاره دارد. این تغییرات تحت تاثیر نوسانات هورمونی است و می‌تواند منجر به علائم مختلفی از جمله درد یا ناراحتی سینه شود. تغییرات فیبروکیستیک سینه شامل ایجاد توده‌های خوش خیم (غیر سرطانی)، ضخیم شدن و تورم در بافت پستان است. این تغییرات در سنین باروری رخ می‌دهد و می تواند یک یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییرات هورمونی، به ویژه استروژن و پروژسترون، در ایجاد تغییرات فیبروکیستیک پستان نقش دارند. نوسانات این هورمون‌ها در طول چرخه قاعدگی می‌تواند بر بافت سینه تاثیر بگذارد و منجر به تشکیل کیست، فیبروز و رشد بیش از حد غدد شود. یکی از شایع‌ترین علائم تغییرات فیبروکیستیک سینه، درد سینه است. ممکن است درد در نواحی خاصی از قفسه سینه بیشتر باشد. این ناراحتی می‌تواند از نظر شدت متفاوت باشد و با نوسانات هورمونی یا فشار روی سینه‌ها تشدید شود.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان سینه

کیست و علت درد سینه

کیست پستان

کیست‌ها، کیسه‌های پر از مایع هستند که می توانند در بافت پستان ایجاد شوند. آن‌ها معمولا خوش خیم هستند و ممکن است باعث درد موضعی پستان شوند. کیست‌ها می توانند از نظر اندازه و حساسیت متفاوت باشند.

علل اسکلتی عضلانی

درد ناشی از ماهیچه‌ها، دنده‌ها یا مفاصل در دیواره قفسه سینه می‌تواند به عنوان درد سینه تلقی شود. شرایطی مانند کشیدگی عضلانی، کوتوکندریت (التهاب غضروفی که دنده‌ها را به استخوان سینه متصل می‌کند) یا آرتریت می‌تواند منجر به درد سینه شود.

بیشتر بخوانید: تعویض پروتز سینه

عفونت پستان (ماستیت)

ماستیتT عفونت بافت پستان است که اغلب در زنان شیرده رخ می‌دهد. ماستیت می‌تواند باعث درد سینه، قرمزی، گرمی، تورم و گاهی تب شود. مراقبت فوری پزشکی برای درمان عفونت و جلوگیری از عوارض ضروری است.

علت درد سینه

داروها

برخی داروها مانند درمان های هورمونی، داروهای ضد بارداری خوراکی یا برخی از داروهای ضد افسردگی، ممکن است درد سینه را به عنوان یک عارضه جانبی داشته باشند. اگر درد سینه همزمان با شروع یک داروی جدید باشد، ضروری است که با متخصص مشورت کنید تا مشخص شود که آیا علت آن دارو است یا خیر.

سرطان سینه

معمولا درد سینه مرتبط با سرطان سینه تنها علامت نیست بلکه ممکن است با علائم نگران کننده دیگری مانند توده جدید سینه، ترشح از نوک پستان، تغییر در شکل یا پوست سینه یا درد مداوم همراه باشد.

نتیجه‌گیری

علت درد پستان می‌تواند تغییرات هورمونی، تغییرات فیبروکیستیک پستان، کیست پستان، عفونت پستان (ماستیت)، برخی داروهای مصرفی، سرطان سینه و… باشد.

مطالب مرتبط
14 پاسخ
  1. دختری ۱۸ ساله ام نزدیک به چند ساله ک از هردوی سینه هام ترشح یا دونه های ریز سفید بیرون میاد به مقدار کم علتش چی میتونه باشه؟

  2. سلام من گهگاهی دچار تیر کشیدن از ناحیه سینه میشوم و یک لحظه درد میگیره و رها میشه 40 سال سن دارم بیشتر داخلش و گاهی نوک ممنون میشم به من جواب بدید

  3. سلام ،من جدیداً دچار بیقراری و سنگینی و گز گز در قسمت زیر هاله پستانم میشوم و کمی هم درد ،چند ماه پیش به مدت یک هفته دچار این مشکل شدم بعد خوب شدم و دوباره به مدت یک هفته میشه که دوباره این حالت به سراغم اومده

  4. سلام خسته نباشید
    من ۱۳ سال و نیم سن دارم و ۲ ساله که پریود میشم و الان حدود ۱۵ روزه که سینه سمت چپم درد کمی رو احساس میکنه البته این درد ۲۴ ساعته نیست فقط روزی چند بار مثلا ۲ یا ۳ دقیقه خیلی کم درد میگیره بعد دردش قطع میشه لطفا جواب بدید ممنون میشم

  5. سلام من ۱۳ سال و نیم سن دارم و ۲ ساله که پریود میشم و الان نزدیک ۱۵ روز هست که سینه سمت چپم گاهی درد خیلی کمی رو حس میکنه و این درد بعد ۱ یا ۲ دقیقه قطع میشه این اتفاق روزی ۴ یا ۵ بار برام اتفاق میفته البته دردش خیلی کمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *