دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
غربالگری سرطان سینه

غربالگری سرطان سینه

غربالگری سرطان سینه به دنبال نشانه های بیماری مانند سرطان سینه، قبل از بروز علائم است. هدف از آزمایش‌های غربالگری، یافتن سرطان در مراحل اولیه است برای آن که بتوان آن را درمان کرد.

گاهی اوقات آزمایش غربالگری سرطانی را پیدا می کند که بسیار کوچک یا بسیار کند رشد می کند. بعید است که این سرطان ها باعث مرگ یا بیماری در طول زندگی فرد شوند.

مهم است به خاطر داشته باشید که اگر پزشک شما آزمایش غربالگری را پیشنهاد کند، لزوماً فکر نمی کند که شما سرطان دارید. آزمایش های غربالگری زمانی انجام می شود که علائم سرطان نداشته باشید.

 زنانی که دارای سابقه خانوادگی قوی یا سابقه شخصی سرطان یا سایر عوامل خطر هستند نیز ممکن است آزمایش ژنتیکی دریافت کنند.

اگر نتیجه آزمایش غربالگری غیرطبیعی باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری داشته باشید تا مشخص شود آیا سرطان دارید یا خیر. اینها را تست های تشخیصی می نامند.

هدف از غربالگری جلوگیری از بیماری نیست هدف پیشگیری به موقع از سرطان است که هنوز پیشرفت نکرده است. با غربالگری سرطان سینه می توان سرطان را قبل از اینکه همه جای اندام و بدن را درگیر کند، درمان را آغاز کرد.

اطلاعات عمومی در مورد سرطان سینه

سرطان سینه بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت‌های سینه تشکیل می‌شوند. سینه از لوب ها و مجاری تشکیل شده است. هر سینه دارای 15 تا 20 بخش به نام لوب است که بخش های کوچک تری به نام لوبول دارد. لوبول ها به ده ها لامپ ریز ختم می شوند که می توانند شیر تولید کنند. لوب ها، لوبول ها و لامپ ها توسط لوله های نازکی به نام مجرا به هم متصل می شوند.

هر سینه همچنین دارای رگ های خونی و رگ های لنفاوی است. عروق لنفاوی حامل مایع تقریباً بی رنگ و آبکی به نام لنف هستند. غدد لنفاوی ساختارهای کوچک و لوبیایی شکلی هستند که لنف را فیلتر کرده و گلبول های سفید خون را ذخیره می کنند که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کند.

 گروه هایی از غدد لنفاوی در نزدیکی سینه در زیر بغل (زیر بازو)، بالای استخوان ترقوه و در قفسه سینه یافت می شوند. سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان آمریکایی است.

زنان در ایالات متحده بیش از هر نوع سرطان دیگری به جز سرطان پوست به سرطان سینه مبتلا می شوند. احتمال بروز سرطان سینه با افزایش سن زنان بیشتر است. در زنان سفید پوست بیشتر از زنان سیاه پوست رخ می دهد، اما زنان سیاه پوست بیشتر از زنان سفیدپوست بر اثر سرطان سینه می میرند.

سرطان سینه به ندرت در مردان رخ می دهد. از آنجایی که مردان مبتلا به سرطان سینه معمولاً توده‌ای دارند که می‌توان آن را احساس کرد، آزمایش‌های غربالگری احتمالاً مفید نیستند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از سرطان سینه

غربالگری سرطان سینه

زمانی که فرد علائمی نداشته باشد، از آزمایش‌ها برای غربالگری انواع مختلف سرطان استفاده می‌شود.

  • ماموگرافی رایج ترین آزمایش غربالگری سرطان سینه است.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است برای غربالگری زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند استفاده شود.
  • اینکه آیا یک زن باید از نظر سرطان سینه غربالگری شود و آزمایش غربالگری برای استفاده بستگی به عوامل خاصی دارد.
  • سایر آزمایشات غربالگری
    • معاینه پستان
    • ترموگرافی
    • نمونه برداری از بافت

برای برخی از انواع سرطان، در صورتی که بیماری در مراحل اولیه کشف و درمان شود، شانس بهبودی بهتر است.

ماموگرافی

ماموگرافی

رایج ترین آزمایش غربالگری سرطان سینه است. ماموگرافی تصویری از داخل سینه است که ممکن است تومورهایی را پیدا کند که خیلی کوچک هستند و نمی توان آنها را احساس کرد. همچنین ممکن است کارسینوم مجرای درجا (DCIS) را پیدا کند.

در DCIS، سلول‌های غیرطبیعی مجرای سینه را می‌پوشانند و در برخی زنان ممکن است به سرطان مهاجم تبدیل شوند.

سه نوع ماموگرافی وجود دارد:

  • ماموگرافی فیلمی یک تصویر اشعه ایکس از پستان است.
  • ماموگرافی دیجیتال یک تصویر کامپیوتری از پستان است.
  • توموسنتز دیجیتال سینه (DBT) از اشعه ایکس برای گرفتن یک سری عکس از سینه از زوایای مختلف استفاده می کند. از رایانه برای تهیه تصاویر سه بعدی از پستان از این اشعه ایکس استفاده می شود.

ماموگرافی کمتر احتمال دارد که تومورهای سینه را در زنان با بافت سینه متراکم پیدا کند. از آنجایی که هم تومورها و هم بافت متراکم پستان در ماموگرافی سفید به نظر می رسند، وقتی بافت متراکم پستان وجود داشته باشد، یافتن تومور دشوارتر است. زنان جوان تر احتمال بیشتری دارد که بافت سینه متراکم داشته باشند.

عوامل زیادی بر اینکه آیا ماموگرافی قادر به تشخیص (پیدا کردن) سرطان سینه است یا خیر تأثیر می گذارد:

  • سن و وزن بیمار.
  • اندازه و نوع تومور.
  • جایی که تومور در پستان تشکیل شده است.
  • بافت سینه چقدر به هورمون ها حساس است.
  • بافت سینه چقدر متراکم است
  • زمان انجام ماموگرافی در سیکل قاعدگی زن.
  • کیفیت تصویر ماموگرافی
  • مهارت رادیولوژیست در خواندن ماموگرافی.

زنان 50 تا 69 ساله که ماموگرافی غربالگری انجام می دهند، نسبت به زنانی که ماموگرافی غربالگری انجام نمی دهند، شانس کمتری برای مرگ ناشی از سرطان سینه دارند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است برای غربالگری زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند استفاده شود. ام آر آی سینه روشی است که از امواج رادیویی، آهنربای قوی و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل سینه استفاده می کند. این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته ای (NMRI) نیز نامیده می شود. MRI از هیچ اشعه ایکس استفاده نمی کند و زن در معرض اشعه قرار نمی گیرد.

یک رنگ کنتراست ممکن است به داخل ورید تزریق شود تا بافت های سینه در تصاویر MRI راحت تر دیده شوند. MRI ممکن است همراه با سایر آزمایشات تصویربرداری پستان برای تشخیص سرطان سینه یا سایر تغییرات غیر طبیعی در پستان استفاده شود.

 همچنین ممکن است برای غربالگری سرطان سینه در برخی از افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند استفاده شود. ام آر آی ممکن است به عنوان یک آزمایش غربالگری برای زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، استفاده شود. عواملی که زنان را در معرض خطر قرار می دهد شامل موارد زیر است:

  • تغییرات ژنی خاص، مانند تغییرات در ژن های BRCA1 یا BRCA2.
  • سابقه خانوادگی مبتلا به سرطان سینه.
  • برخی از سندرم های ژنتیکی، مانند سندرم Li-Fraumeni یا Cowden.

ام آر آی بیشتر از ماموگرافی برای یافتن توده پستانی غیر سرطانی است.

آیا همه سرطان های سینه نیاز به شیمی درمانی دارند؟

سرطان های سینه ای که در خانم های مسن تشخیص داده می شود اکثرا به هورمون حساسیت دارند و گیرنده های هورمونی دارند. می توان با چند عدد قرص هورمونی بیماری را کنترل کرد و به شیمی درمانی نیازی نیست. سرطان های سینه ای که باز گیرنده های هورمونی و اندازه کوچکی دارند، زیر بغل را درگیر نکرده و همچنین در مراحل اولیه رشد باشند با روش های اسکرینیگت تشخیص داده می شود و می توان از شیمی درمانی صرف نظر کرد. امروزه با انجام یک سری تست های پیشرفته ژنتیکی می توان تشخیص داد بیماری نیاز به شیمی درمانی دارد یا خیر؟

بهترین راه جهت تشخیص سرطان سینه آگاهی بانوان از بیماری سرطان سینه و معاینه به طور مرتب و منظم می باشد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر مریم شریفی می توانید از راه های ارتباطی زیر با پزشک جراح زیبایی سینه در تماس باشید.

پیج اینستاگرام

شماره تماس 22784592

بهترین روش تشخیص سرطان سینه

برای تشخیص سرطان پستان روش های بسیار زیادی وجود دارد. جهت معاینه روش های مختلفی وجود دارد:

  • معاینه توسط یک فرد آگاه و وارد به این بیماری می باشد.
  • استفاده از وسایل تشخصی مانند دستگاه ماموگرافی، سونوگرافی و ام آر آی
  • بیوپسی یا نمونه برداری: اگر پزشک حین معاینه به بافت مشکوکی برخورد کند یک قسمتی از آن بافت مشکوک را برمیدارد و به پاتولوژیست تحویل می دهد. بیوپسی توسط سوزن بعد از بی حس کردن بافت پستان بیمار انجام می شود.

اما بهترین راه جهت تشخیص سرطان سینه آگاهی بانوان از بیماری سرطان سینه و معاینه سینه ها به طور مرتب و منظم می باشد.

اثرات مضر غربالگری سرطان سینه

  • گاهی سرطان هایی تشخیص و درمان می شوند که اگر اقدام درمانی در آنها صورت نمی گرفت در طول زندگی بیمار اختلالی ایجاد نمی کردند که به آن تشخیص بیش از اندازه گفته می شود.
  • خطر ناشی از ماموگرافی (خطر اشعه ایکس) برای تمام سن ها متوسط است. نتایج مثبت کاذب و تشخیص بیش از حد و درمان زود رس غیر ضروری مشکلات شامل تمام گروه های سنی می باشد.
  • نتایج مثبت کاذب در خانم های 40 تا 49 ساله بسیار زیاد است ولی تشخیص بیش از حد بیشتر شامل خانم های مسن می شود.
  • شواهد کافی وجود دارند که آموزش بیمار برای معاینه خود جهت تشخیص سرطان سینه نه تنها مفید نیست بلکه دارای خطراتی اگرچه اندک می باشد.
غربالگری سرطان سینه
غربالگری سرطان سینه

بهترین سن جهت غربالگری سینه

از سن 40 تا 45 سالگی ماموگرافی باید سالی یک بار انجام شود و پس از 45 تا 50 سالگی به دلیل کاهش خطر بروز سرطان پستان فاصله ماموگرافی ها باید یک سال در میان شود. مبنای این مسله وفور گزارش های مثبت کاذب در ماموگرافی و بر مبنای شواهد علمی و مطالعه مدارک پزشکی ده ها هزار بیمار است. سودمندی ماموگرافی چه از نظر تشخیص زود رس و چه به لحاظ بهبود پیش آگاهی بیمار در حد متوسط است. پاسخ مثبت کاذب موجب پرتونگاری ها و جراحی های غیر ضروری می شود. سودمندی و لزوم انجام ماموگرافی سالیانه در سال های اخیر منشا بحث و جدل های فراوانی بوده است. آزمایشات دوره ای پستان و حتی معاینه سالیانه توسط پزشک ارزش تشخیصی ندارد اما در صورت داشتن سابقه فامیلی و احساس خطر از سوی پزشک و بیمار ماموگرافی باید زودتر آغاز شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *