ماستیت

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟ اگر در زمان شیردهی به عفونت پستانی دچار شدیم چه کنیم؟ علل عفونت پستانی چیست؟

عفونت پستان معادل ماستیت است و ترجمه دقیق تر آن التهاب پستان است زیرا عفونت الزاما در اثر میکروب است ولی التهاب به این معنی نیست و تشخیص اینکه این التهاب در اثر میکروب شده یا التهاب خود بافتی پستان یا سرطان پستان است یک معقوله ای است که یک جراح پستان باید تشخیص بدهد. التهاب پستان ممکن است در هر خانمی اتفاق بیفتد. در زمان شیردهی به علت وجود میکروب این بیماری بسیار شایع تر می شود. التهابات پستان به شکل عفونت پستانی در زمان شیردهی خود را نشان می دهند. شیر یک محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب می باشد و ممکن است در زمان شیردهی این میکروب ها از طریق شیر به دهان کودک منتقل شود. بنابراین عامل اصلی ایجاد ماستیت خود نوزاد می باشد.

ماستیت

تشخیص ماستیت

ماستیت با علائمی مانند تب و لرز، درد و قرمزی و التهاب پستان همراه است که معمولا دمای آن منطقه بالا می رود. ماستیت در اکثر مواقع بالای 95 درصد یک طرفه است و امکان ندارد در هر دو طرف اتفاق بیفتد و می تواند کل سینه را درگیر کند ولی معمولا بخشی از سینه دچار ماستیت می شود و باعث می شود تا آن ناحیه گرم، دردناک و حالت آبسه التهابی ایجاد شود.

پیشگیری از ایجاد ماستیت در زمان شیردهی

شیر محیط مناسبی برای رشد میکروب ها است. در زمان شیردهی باید کل هاله پستان در دهان نوزاد قرار بگیرد نه فقط نوک پستان. شیردهی درست در یشگیری از ایجاد ماستیت بسیار مهم است. شقاق ها یا برش هایی ایجاد شد در پستان باید حتما به سرعت درمان شوند. تشکیل این شقاق ها به معنی قطع شیردهی نیست. پستان زخم شده باید قبل و بعد از شیردهی با مواد غیرمحرک شستشو داده داده شوند و ارتباط این زخم با لباس زیر حتما با یک پد جدا شود. از صابون های آنتی باکتریال که به شدت قلیایی هستند و زخم های باز را تحریک می کنند نباید استفاده کرد. صابون هایی که PH خنثی و یا پن اسیدی دارند برای زخم ها مناسب هستند و قبل و بعد از شیردهی حتما با آب ولرم و صابون محل شستشو داده شود .

عفونت الزاما در اثر میکروب است ولی التهاب به این معنی نیست و تشخیص اینکه این التهاب در اثر میکروب شده یا التهاب خود بافتی پستان یا سرطان پستان است یک معقوله ای است که یک جراح پستان باید تشخیص بدهد.برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر مریم شریفی می توانید از راه های ارتباطی زیر با پزشک جراح زیبایی سینه در تماس باشید.

پیج اینستاگرام

شماره تماس 22784592

ماستیت و آبسه پستان

ماستیت در زمان شیردهی عامل ایجاد آبسه در پستان می باشد. اگر برای درمان ماستیت 48 ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک اثری حاصل نشد آبسه تشکیل می شود. در قدیم بعد از تشکیل آبسه در پستان این آبسه به وسیله جراحی تخلیه می شد ولی امروزه به صورت سرپایی در مطب در محل آبسه شکاف کوچکی ایجاد می شود و آبسه تخلیه می شود. در طی درمان آبسه شیردهی ادامه پیدا می کند. اما از پستانی که دچار آبسه شده است بهتر است به نوزاد شیر داده نشود و شیر تخلیه شود .

آبسه در اکثر مواقع بهبود پیدا می کند و بدفرمی در سینه ایجاد نمی کند. گاهی هم ممکن است آبسه در مجاری شیردهی سر باز کند و از نوک پستان عفونت جاری شود و گاهی هم ممکن است بعد از بهبود آبسه دوباره ایجاد شود.

درمان ماستیت

اگر عفونت پستان یا ماستیت به سرعت درمان نشود می تواند باعث تجمع چرک یا آبسه پستان شود. همچنین باید حتما ماموگرافی انجام شود و یا شاید نیاز باشد از بافت پستان نمونه برداری جهت تشخیص سرطان انجام شود.

برای درمان ماستیت بیمار باید:

• بیمار باید با تجویز پزشک 10 الی 14 روز از آنتی بیوتیک استفاده کند که بعد از 24 الی 48 ساعت دارو اثر خود را می گذارد.
  • معمولا برای کاهش درد مادر داروهای مسکن تجویز می شود.
  • هنگام هنگام شیر دادن به نوزاد باید هر دو پستان خالی شود.
  • مادر باید استراحت و خواب کافی را داشته باشد.
  • شیر دادن به نوزاد باید منظم و مرتب باشد و آب و نوشیدنی بسیاری جهت مقابله با عفونت مصرف شود.