کیست سینه

کیست سینه به کیسه های پر آبی گفته می شود که در سینه می باشد. هر خانمی ممکن است در طول زندگی خود یک یا چند کیست را در سینه خود داشته باشد. این کیست ها باعث ایجاد سرطان سینه نمی شود. کیست ها شباهتی به تخم مرغ با لبه های مشخص دارد. همچنین ممکن است حالتی مانند انگور ، کوچک و پرآب داشته باشد و یا کاملا سفت باشد.

کیست های سینه اکثرا نیاز به درمان ندارد ولی باید تحت نظر جراح عمومی و یا جراح سینه باشید. زیرا در صورتی که این کیست ها بزرگ، دردناک و ناراحت کننده باشد باید سریعا درمان گردد. برای درمان این نوع از کیست ها معمولا مایع داخل کیست را خالی می کنند تا از درد آن کاسته شود.

کیست پستان ممکن است در همه خانم ها ایجاد شود ولی بیشتر خانم ها در سنین قبل از یائسگی و بین سن 35 تا 50 ساگی به کیست سینه مبتلا می شوند. بیشتر خانم هایی که به کیست سینه مبتلا می شوند، با درمان های غیر جراحی، کیستشان برطرف می شود.

تغییرات فیبروکیستیک

تغییرات فیبروکیستیک به حالتی در خانم ها گفته می شود که در پاتولوژی به شکل کیست های بسیار ریز در پستان ها مشخص می شود. ممکن است در این تغییرات اندازه کیست ها در پستان ها بزرگ شود و یا ریز بماند. همچنین این تغییرات به دلیل آن که در دوران قاعدگی برای هر خانمی ممکن است پیش بیاید، بیماری محسوب نمی شود. از نشانه های تغییرات فیبروکیستیک می توان به تورم، سنگینی و همچنین دردناک شدن پستان ها اشاره کرد.

با بالا رفتن هورمون های زنانه در زمان های نزدیک به دوران قاعدگی در خانم ها حالت فیبروکیستیک بروز می کند. در این دوران چون هورمون ها میزان زیاد تری در خون و بافت سینه ها، وجود دارد پستان ها دردناک می شود.

بعد از آن که دوران قاعدگی شروع می شود و هورمون های استروژن در خون کاهش یافت، درد در سینه ها به میزان زیادی کاهش می یابد.

اما در بعضی از خانم ها این درد ها  ممکن است به طور همیشگی بوده و باعث نگرانی در خانم ها می شود. زیرا درد ها آزار دهنده است و یا تداوم دارد. با داشتن این علائم باید به متخصص مراجعه کنید، چون ممکن است به سرطان سینه مبتلا شده باشید. متخصص جراح سینه آزمایشات خاص  و در صورت نیاز سونوگرافی و یا ماموگرافی از بیمار می خواد، تا توده ی داخل سینه تشخیص داده شود.

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی

جراحی سینه