دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
آیا فیبروآدنوم خطرناک است

آیا فیبروآدنوم خطرناک است

فیبروآدنوم یک بیماری مخصوص زنان است که در بافت سینه خانم ها ایجاد شده و درمان می شود. فیبروآدنوم شایع است و جز بیماری های خوش خیم و نه سرطانی است.

آیا فیبروآدنوم خطرناک است

علائم بیماری فیبروآدنوم

خانم هایی که به بیماری فیبروآدنوم مبتلا می شوند در سینه های خود توده هایی را احساس می کنند که با لمس این توده ها، توده حرکت می نماید.

سن شایع بروز فیبروآدنوم چه زمانی است؟

این نکته را باید در نظر داشت که دختران وقتی به سن بلوغ می رسند، ممکن است به فیبروآدنوما مبتلا شوند و از این امر آگاه نباشند. همچنین بیشترین سن مراجعه به جراح سینه، قبل از سن 40 سالگی است. اما ممکن است در هر سنی نیز این بیماری بروز نماید و فرد را درگیر کند.

فیبروآدنوم همانطور که گفته شد، مانند یک توده در پستان بروز می کند و دارای یک بافت یک دست و صاف است که به راحتی می توان از روی پوست لمس نمود و به راحتی زیر پوست حرکت می کند. ممکن است این درد ها در یک دوره خاص بروز نماید. برای دریافت راهنمایی و اطلاع در این خصوص می توانید با خانم دکتر مریم شریفی در ارتباط باشید.  راه های ارتباطی با دکتر شریفی جراح زیبایی 02122784592 می باشد همچنین می توانید ما را در  پیج اینستاگرام دنبال کنید.

علائم فیبروآدنوم

فیبروآدنوم همانطور که گفته شد، مانند یک توده در پستان بروز می کند و دارای یک بافت یک دست و صاف است که به راحتی می توان از روی پوست لمس نمود و به راحتی زیر پوست حرکت می کند. ممکن است این درد ها در یک دوره خاص بروز نماید.

انواع فیبروآدنوم

فیبروآدنوم ساده

این نوع از فیبروآدنوم به این دلیل فیبروآدنوم ساده نامیده می شوند که دارای سایزی حدود 1 الی 3 سانتی متر هستند. همچنین باید ساختار این نوع از فیبروآدنوم ها زیر میکروسکوپ مشاهده نمود.

فیبروآدنوم ساده نمی تواند در آینده علت بروز سرطان سینه باشد.

فیبروآدنوم مختلط

فیبروآدنوم از این لحاظ این گونه نام گذاری شده اند که در هنگام مشاهده زیر میکروسکوپ، ساختار یکسان نداشته و ویژگی های آن مختلف است.

افرادی که به فیبروآدنوم مختلط مبتلا هستند، ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. ولی با گذراندن دوره درمان و زیر نظر جراح سینه می توان از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری نمود.

فیبروآنتیوم غول پیکر

این فیبروآدنوم ها می توانند در برخی از شرایط و در برخی از افراد چیزی حدد 5 سانتی متر رشد کنند. در این شرایط به فیبروآنتیوم غول پیکر نامیده می شوند. اگر این نوع از فیبروآدنوم در دختران نوجوان بروز نمایند، فیبروآنتیوم نوجوان خطاب می شوند.

علل بروز فیبروآدنوم

این که چرا فرد به این بیماری مبتلا می شود هنوز به طور قطعی مشخص نیست. ولی بیشتر متخصصان جراح سینه بر این باورند که ممکن است به افزایش حساسیت به استروژن هورمون اتفاق می افتد.

ساختار سینه

سینه از غدد تولید شیر، و مجاری انتقال شیر به نوک پستان تشکیل شده اند، این بافت ها از غده، فیبر و چربی ساخته شده اند.

نحوه معاینه پستان

برای آن که بتوان پستان ها را معاینه نمود، از روش های مختلفی کمک گرفته می شود، که عباتند از :

  • اسکن اولتراسوند : در این روش از امواج صوتی برای تولید تصویر در فرکانس بالا استفاده می شود.
  • ماموگرافی : استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص بیماری
  • بیوپسی هسته ای

تشخیص فیبروآدنوم در دختران و خانم های جوان، بسیار راحتتر انجام می شود. مخصوصا در سنین 20 سالگی یا کمتر می توان به راحتی تشخیص داد. بهترین روش های تشخیص این بیماری در این گروه سنی، معاینه پستان و استفاده از اسکن اولتراسوند می باشد. در صورتی نتوان از این دو روش تشخیص داد، باید به راه های دیگر مانند ماموگرافی و بیوپسی نیز اکتفا نمود تا بتوان تشخیص و درمان را انجام داد.

اگر زیر 40 سال سن دارید، حتما برای پیشگیری از این بیماری انجام یک سونوگرافی و ماموگرافی نیز الزامی است. بافت سینه در زنان جوان چون متراکم تر است ممکن است نتوان از راه استفاده از اشعه ایکس فیبروآدنوم را تشخیص داد. در این شرایط لازم است تا از ماموگرافی استفاده نمود.

عمل جراحی فیبروآدنوم

در برخی از افراد نیاز است تا به دلیل بیوپسی، فیبروآدنوم نیز تخریب می گردد. اگر فیبروآدنوم بزرگ و یا پیچیده باشد، هم می توان با برداشتن کامل آن اقدام به درمان نمود.

برای انجام جراحی فیبروآدنوم ممکن است بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی اتفاق بیوفتد.

جراح سینه، در حین جراحی فیبروآدنوم از نخ های بخیه قابل جذب استفاده می شود. در صورتی که باید برای فردی بعد از جراحی از نخ های بخیه غیر قابل جذب استفاده شود،  باید چند روز بعد از جراحی برای کشیدن نخ ها به بیمارستان مراجعه نماید.

برداشتن فیبروآدنوم معمولا بر ظاهر سینه تاثیری نمی گذارد ولی در صورتی که با برداشتن آن نیز مشکلی در ظاهر سینه ایجاد شود، نیز جراحی زیبایی سینه انجام می شود.

مقالات مرتبط

سرطان پستان 

سرطان سینه

انواع تومور های سرطان سینه

سرطان خوش خیم سینه 

توده های خوش خیم سینه 

جراحی زیبایی سینه 

جراحی تخلیه سینه 

​راه های ارتباطی با خانم دکتر شریفی

021-22784592

 info@dr-sharifi.com

 کانال تلگرام

 پیج اینستاگرام

متخصص جراح پستان، سرطان و زیبایی

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *