دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه چیست؟ پروتز سینه در انواع، اشکال و سبک های مختلفی ساخته شده است، که می تواند جایگزین تمام یا بخشی از سینه برداشته شده شود. پروتز سینه، نوعی سینه مصنوعی است که با هدف تغییراندازه و شکل سینه های فرد بعد ازعمل ماستکتومی و یا پروتز سینه مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تولید پروتز سینه معمولا از ژل های سیلیکونی نرم استفاده می شود که احساسی مانند سینه های طبیعی به فرد می دهد. در این مقاله به بررسی انواع پروتز سینه، هزینه و سایر اطلاعات مربوط به آن  می پردازیم.

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه چیست؟

1.پروتز موقت سینه

این نوع پروتز یک پروتز موقت از جنس پارچه است که بعد از جراحی سینه برای بهبود ظاهر سینه و ایمنی بیشتر می توانید استفاده کنید.

هنگامی که زخم شما بهبود یافت و تورم کاهش یافت (معمولاً در عرض شش تا هشت هفته)، در صورت تمایل می توانید پروتز دائمی را نصب کنید.

2.پروتز دائمی سینه

بیشتر پروتزهای سینه از ژل سیلیکونی نرم (که ضد حساسیت است) ساخته شده اند که در یک لایه نازک قرار گرفته اند. البته اشکال غیر سیلیکونی از پروتز سینه نیز وجود دارد. این پروتزها به گونه ای ساخته شده اند که شبیه شکل طبیعی سینه یک زن باشد. سطح بیرونی آن ها نرم و صاف به نظر می رسد و ممکن است شامل یک طرح کلی نوک پستان باشد.

بسیاری از پروتزها در رنگ های مختلف پوست موجود هستند. داشتن پروتزی که تا حد امکان به رنگ پوست شما نزدیک باشد ممکن است به شما کمک کند احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

سبک های پروتزسینه

پروتزها در شکل ها، اندازه ها و رنگ های پوستی بسیار متنوع هستند. بیشتر آنها از موادی ساخته شده اند که برای حرکت، احساس و وزن تا حد امکان شبیه به یک سینه طبیعی باشند.

پروتز کامل

این نوع پروتز به صورت کامل در برابر قفسه سینه قرار می گیرد و از نظر اندازه، شکل و رنگ پوست با سینه دیگر شما تطابق دارد. اگر هر دو سینه را برداشته اید، می توانید سایز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پروتز جزئی یا شکل دار

این نوع پروتز از همان مواد سیلیکونی ساخته می شود، اغلب برای زنانی است که بخشی از سینه خود را برداشته اند. پروتز جزئی داخل سوتین پوشیده می شود و به شکلی است که طرح سینه را پر می کند.

پروتز صدفی

این یک نوع پروتز جزئی است که اگر اندازه سینه های شما با یکدیگر متفاوت باشد ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. پروتز صدفی از جنس سیلیکون است و روی سینه کوچکتر شما قرار می گیرد تا با سینه بزرگتر مطابقت داشته باشد.

این نوع پروتز برای زنانی مناسب است که جراحی بازسازی سینه را انجام داده اند اما در آن تقارن حاصل نشده است.

پروتز چسبنده

یک پروتز چسبیده (کامل یا جزئی) مستقیماً روی پوست می چسبد. بیشتر آنها سطح چسبنده ای به عنوان بخشی از خود پروتز دارند. آنها را می توان با چسباندن مستقیم به قفسه سینه یا به عنوان یک پروتز معمولی با پشتی محافظ روی قسمت چسبنده پوشید.

این می تواند برای خانم هایی مناسب باشد که فعالیت بدنی بیشتری دارند یا می خواهند سوتین های حمایتی کمتری بپوشند، زیرا تمام وزن توسط سوتین تحمل نمی شود. همچنین اگر لباس به اندازه کافی حمایت کننده باشد، می توان آنها را با لباس های بدون بند و تاپ پوشید.

به اکثر خانم ها توصیه می شود  که 6 تا 12 ماه پس از جراحی یا در طول رادیوتراپی از پروتز چسبناک استفاده نکنند زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند.

پروتز شنا

پروتزهای شنا مخصوص استفاده در هنگام شنا ساخته شده اند و توسط آب نمک یا کلر آسیب نمی بینند.

انواع پروتز سینه

اشکال پروتز سینه

  • متقارن : فرم متقارن معمولاً یک شکل بیضی یا مثلثی است که می تواند در سمت چپ یا راست پوشیده شود.
  • قطره اشک : شکل قطره اشک اغلب برای خانم هایی مناسب است که سینه هایشان در ناحیه تحتانی و بیرونی پرتر و بالای نوک پستان کمتر است. این ها را می توان در سمت راست یا چپ نیز پوشید.
  • نامتقارن : این نوع پروتز معمولاً برای زنانی که بافت بیشتری از سینه برداشته شده است مناسب تر است،  زیرا دارای اکستنشن هایی هستند که زیر بازو یا بالای سینه قرار می گیرند. با این حال، زنانی که جراحی گسترده ای نداشته اند نیز می توانند از آنها استفاده کنند.
  • پروتز باد شده با هوا : این پروتز دارای یک پمپ است تا بتوان آن را به اندازه مورد نیاز باد کرد و ممکن است در همه بیمارستان ها در دسترس نباشد.

وزن و مواد پروتز سینه

پروتزهای سیلیکونی در وزن های مختلفی تولید می شوند. مناسب ترین وزن بستگی به سنگینی سینه دیگر شما دارد. اگر هر دو سینه را برداشته اید، می توانید وزنی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می کنید.

اگر یک ماستکتومی تکی انجام داده اید، پروتز تمام وزن ممکن است به شما احساس تعادل بیشتری بدهد زیرا با وزن سینه دیگر شما مطابقت دارد. با این حال، اگر به اندازه بزرگ نیاز دارید، یک نسخه سبک تر ممکن است راحت تر باشد. اگر پروتز سینه خیلی سبک باشد، می تواند به اطراف حرکت کند یا به سمت بالا حرکت کند و با سینه دیگر هم سطح نباشد.

موادی که پروتز از آن ساخته می شود معمولا یک سیلیکون نرم ژل مانند است. پروتزهای از نوع فوم نیز موجود است که برای افرادی که فعالیت بیشتری دارند مناسب است.

قسمت پشتی اکثر پروتزها از همان مواد جلویی ساخته شده است، اما برخی نیز ممکن است پشتی متفاوتی داشته باشند. برخی از پروتزها دارای پشتی هستند که جریان هوای بیشتری را امکان پذیر می کنند و ممکن است خنک تر باشند.

نحوه مراقبت از پروتز سینه

نگهداری و مراقبت بر اساس مواد مورد استفاده برای پروتز متفاوت است. به طور کلی، سیلیکون به بیشترین دقت و توجه نیاز دارد. فرد باید پروتزهای سیلیکونی را با دست بشوید و از خیس شدن و پوشیدن آنها در حین شنا یا وان آب گرم خودداری کند. این شرایط می تواند باعث شکسته شدن سیلیکون و نازک شدن و چسبندگی آن شود.

انواع پروتز سینه غیرسیلیکونی نیاز به نگهداری کمتری دارند. یک فرد اغلب می تواند آنها را در استخر یا جکوزی بپوشد. همچنین ممکن است فردی بتواند آنها را در ماشین لباسشویی بشوید.

هزینه پروتز سینه

افراد دارای بیمه ممکن است برای پروتز خود بازپرداخت دریافت کنند. برای شخص مهم است که قبل از خرید با ارائه دهنده  بیمه خود مشورت کند تا مشخص شود که آیا تمام یا بخشی از هزینه را پوشش می دهد. همچنین ممکن است درصدی از هزینه جراحی و خدمات پزشک را نیز پوشش دهد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *