دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
جراحی-کوچک-کردن-پستان-و-امکان-شیردهی

بارداری و شیردهی بعد از جراحی کوچک کردن سینه

اکثرا بانوان به دلیل بروز مشکلات و با موارد ارثی تناسب اندامشان با مشکلاتی رو به رو است. به همین دلیل خواستار انجام جراحی های زیبایی  برای کوچک کردن  اندام خود هستند. این اندام ها شامل باسن، ران، شکم، پهلو و سینه هاست. امروزه جراحی زیبایی سینه به منظور تغییر سایز، فرم و شکل سینه ها انجام می شود.

در این بین بسیاری از خانم ها این سوال برایشان پیش می اید که آیا بعد از جراحی کوچک کردن پستان، امکان شیردهی وجود دارد؟

خانم دکتر شریفی در این مقاله به این سوال پاسخ خواهند داد.

جراحی کوچک کردن پستان و امکان شیردهی

تولید و هدایت شیر در پستان را می توان به جمع شدن آب ناشی از باران در کوه ها تشبیه کرد. درحقیقت شیر تولید شده در سلولهای پستانی، پس از ترشح وارد مجاری شیری بسیار کوچک می شود که با به هم پیوستن این مجاری شیری، کم کم مجاری شیری بزرگتری شکل می گیرد. با به هم پیوستن مکرر این مجاری شیری، درنهایت حدود 10 تا 14 مجرای اصلی که به نوک سینه ختم می شوند به وجود می آیند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تولید و هدایت و ترشح شیر یک روند پیوسته است که چنانچه در هر محلی یا مرحله ای اشکالی پیش آید، ترشح شیر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

می توان تصور کرد که در حین جراحی کاهنده حجم پستان، مقدار زیادی از سلولهای تولید کننده شیر از بدن خارج می شوند. از طرفی بسیاری دیگر از مجاری شیری قطع می شوند و مسیر اصلی خود را از محیط به مرکز و نوک پستان از دست می دهند. بافت جوشگاه (محل جوش خوردن نسچ پستان) اغلب نمی تواند مجاری شیری را بازسازی نماید و بنابراین در مسیری که برش های جراحی داده می شود، هدایت شیر تولید شده از سلولهای باقی مانده دچار اشکال می شود.

از این رو همیشه احتمال اختلال در شیردهی بدنبال جراحی کاهنده حجم پستان وجود دارد. ولی باید دانست که این احتمال با انتخاب برخی از تکنیک های جراحی که همراه برش و دستکاری بیشتر در ناحیه نوک پستان می باشد، بیشتر می شود. چنانچه بیمار تمایل زیادی به ادامه شیردهی یا امکان شیردهی در فرصت دلخواه داشته باشد، باید این موضوع را با جراح خود درمیان بگذارد تا درصورت امکان از تکنیکی استفاده شود که کمترین اشکال را در شیردهی بیمار ایجاد کند. اما توصیه می شود جراحی لیفت سینه یا پروتز سینه بعد از دوران بارداری و شیردهی انجام شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *