تشخیص سرطان پستان

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان می باشد. تعداد مبتلایان به این سرطان در ایران و جهان رو به افزایش است، از این رو تشخیص زودرس آن از مهم ترین اولویت های بهداشتی به شمار می رود. هیچ زنی از خطر ابتلا  به این سرطان در امان نیست. با وجودی که روشی برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد اما تجربیات بین المللی نشان می دهد که این سرطان را می توان به خوبی با انجام غربالگری کنترل کرد. غربالگری به معنای ارزیابی افراد به ظاهر سالم برای کشف موارد بیماری سرطان سینه است.

تشخیص زود هنگام سرطان سینه می تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند در نتیجه باعث نجات بخشیدن زندگی فرد شود. هنگامی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، شیوه های درمانی گسترده تر و احتمال بهبود یافتن بیمار نیز بیشتر خواهد بود. درباره درمان سرطان سینه بخوانید.

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند؟

با کشف زودرس سرطان شانس بیشتری برای درمان و افزایش طول عمر فرد مبتلا وجود دارد. با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد. کسانی که نخستین زایمان آنها بعد از 30 سالگی اتفاق می افتد و یا دچار نازایی هستند و یا قاعدگی قبل از 15 سالگی و یا یائسگی بعد از 55 سالگی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. چاقی به خصوص در خانم های مسن، مصرف بیش از حد چربی و مصرف هورمون استروژن و پروژسترون بعد از یائسگی می تواند شانس ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

علائم ابتلا به سرطان سینه

معمولا بسیاری از توده هایی که در سینه ظاهر می شوند بدخیم نیستند، اما با این حال اولین علامت ابتلا به سرطان سینه (در مردان و زنان ) وجود یک توده است،  که معمولا هیچ دردی در این توده احساس نمی شود. عوارض ابتلا به بیماری سرطان عبارتند از:

• ترشح ماده شفاف یا خونابه از نوک سینه
  • فرورفتگی نوک سینه یا هر تغییر دیگر در نوک سینه
  • تغییر سایز سینه
  • تغییرات در پوست سینه
  • قرمزی یا چروک شدن پوست سینه
  • پیدایش توده ای سفت زیر پوست

دقت شود که هر تغییر در سطح پوست لزوما از علامت های ابتلا به سرطان نیست چرا که در زمان بارداری یا قاعدگی پوست سینه به دلیل تغییرات هرمونی کاملا تغییر می کند. برای مطالعه درباره بهترین جراح پروتز سینه کلیک نمایید.

آمار مبتلایان به سرطان سینه

سالانه حدودا 900 تا 1000 مورد به آمار مبتلایان به سرطان سینه اضافه می شود. از هر 4 خانمی که به سرطان مبتلا می شوند یکی از آنها به سرطان پستان دچار می شود. در حقیقت یک چهارم سرطان هایی که خانم ها مبتلا می شوند سرطان پستان می باشد اما خوشبختانه از نظر مرگ و میر آمار بالایی وجود ندارد.

بهترین زمان معاینه سینه

معاینه باید در پایان روزهای قاعدگی انجام شود، یعنی از روز اول قاعدگی تا 1 الی 2 هفته بعد از آن فرد باید جلوی آینه بایستند و در صورت مشاهده هر یک از علائمی مانند زخم، فرورفتگی نوک سینه، ورم سینه و فرورفتگی پوست سینه باید با پزشک متخصص در میان گذاشته شود. اگر در نگاه اول سینه سالم دیده شد باید معاینه سینه آغاز شود. این معاینه با چهار انگشت سینه انجام می شود. هر مورد غیر عادی که در معاینه لمس شد حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. اولین و راحت ترین کشف یک ضایعه این است که خود فرد آن را پیدا کرده یا حداقل دوبار در سال به پزشک متخصص مراجعه کند.

تشخیص سرطان سینه

• ماموگرافی: بهترین روش برای تشخیص زود هنگام بیماری سرطان سینه استفاده از ماموگرافی می باشد. این روش عبارتست از یک عکس رادیوگرافی از پستان که روشی ساده برای تشخیص زودرس سرطان های غیر ملموس پستان به شمار می رود.
  • معاینه پستان توسط خود شخص: هر خانم باید پس از 20 سالگی سینه خود را بطور منظم معاینه نماید. معاینه پستان باعث می شود که خانم بافت های پستان را بشناسد و در صورت مشاهده توده در اسرع وقت به  جراح سینه جهت انجام اقدامات بعدی مراجعه نماید. معاینه یکی از راه های تشخیص زود هنگام سرطان پستان به شمار می رود.
  • معاینه پستان توسط پزشک: اگر در خانواده خود بیماران مبتلا به سرطان سینه دارید و یا فکر می کنید که در معرض ابتلا به خطر سرطان پستان هستید، توصیه می شود که پس از 40 سالگی ، سالی حداقل یکبار توسط پزشک متخصص معاینه شوید. هر گونه تغییر در بافت پستان یا تغییر و یا درد در غدد لنفاوی می تواند از علائم ابتلا به سرطان سینه باشد.
  • ام آر آی: ام آر آی از آزمایش های تشخیصی است که در تشخیص وجود توده سرطانی در پستان کمک می کند.
  • استفاده از امواج ماورا صوتی: این روش نیز به تشخیص توده سرطانی پستان کمک می کند .
  • بیوپسی یا نمونه برداری: می توان گفت نمونه برداری تنها روشی است که وجود یا عدم وجود سرطان پستان را به صورت قطعی اثبات می نماید.

توده یا گرهی که متفاوت تر از بقیه بافت توده های پستان به نظر می رسد. با وجود اینکه اکثر این توده ها بی خطر هستند، پیدا کردن هر نوع توده جدید یا تغییر در آنها برای نحوه تشخیص سرطان سینه باید با پزشک در میان گذاشته شود حتی اگر در ماموگرافی مورد خاصی مشاهده نشده باشد. سپس باید توده های ناحیه زیر بغل هم به خوبی چک شود.

تغییرات ظاهری پستان

در مرحله بعد باید به تغییرات ظاهری که می تواند علائم سرطان سینه باشد باید توجه کرد. تغییراتی مانند گود شدن روی پوست، چین خوردگی، ضخیم شدن، قرمزی، خشکی و پوسته شدن، صاف شدگی یا فرورفتگی در پستان ها و ترشحاتی غیر از شیر از سینه ها. موارد ذکر شده می تواند علائم بالقوه سرطان پستان باشند و باید مورد معاینه قرار گیرند. اما به طور معمول ویژگی توده های سرطانی، توده های سرطانی معمولا سفت و بدون درد هستند و حرکتی نمی کنند.

در صورت تورم بخشی یا همه پستان و همینطور درد در پستان ها حتما باید با پزشک در میان گذاشته شود. با وجود اینکه حس سوزش و تورم در پستان ها معمولا عامل نگران کننده ای نیست اما می تواند علائم نوعی سرطان نادر پیشرونده پستان به نام سرطان پستان التهابی باشد.

ماموگرافی پستان

ماموگرافی سالیانه از چهل سالگی به بعد آفاز می شود. می توان از پزشک درخواست کرد در چکاب سالیانه، پستان های شما را مورد معاینه قرار دهد. همچنین ماموگرافی سالیانه باید از سن چهل سالگی آغاز گردد. اگر در خانواده شما سابقه سرطان سینه وجود داشته باشد به پزشک اطلاع داده شود. ممکن است به شما پیشنهاد دهد تا ماموگرافی سالیانه را از سن پاین تری آغاز کنید.

هر کدام از موارد ذکر شده به نوعی می تواند راهی برای پیشگیری از سرطان باشد. بهترین راه حفظ سلامتی خود، آگاهی از علائم سرطان پستان و کنجکاوی در مورد دانستن چگونگی تشخیص زودهنگام آن می باشد.

بالا رفتن آگاهی خانم ها و توجه آنها نسبت به خطر جدی سرطان سینه مهم ترین عامل کنترل این بیماری در جامعه است. هرخانمی باید روش های تشخیص زودرس سرطان سینه را آموخته باشد و در صورت مشاهده هر نوع علامت غیر عادی سریعا به پزشک مراجعه کند برای حفظ سلامت خود جهت انجام ماموگرافی و معاینه سرطان سینه باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

در انتها می توانید سوالات خود را درباره انواع دوش ای درمانی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه در بخش نظرات سایت از دکتر مریم شریفی متخصص و جراح پستان ، سرطان و زیبایی در بخش نظرات سایت بپرسید.