سرطان پستان

سرطان پستان نوعی تومور است که در آن سلول های سینه به طور غیر طبیعی و به روشی کنترل نشده رشد می کنند. در صورت عدم درمان، توده ها ممکن است از بافت پستان به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها، کبد یا ریه ها سرایت کنند.

سرطان سینه هم مردان و هم زنان را مبتلا می کند، اگرچه در مردان کمتر دیده می شود. سرطان پستان شایع ترین سرطانی است که خانم ها را در سراسر جهان به آن  مبتلا می کند و 16٪ سرطان ها را تشکیل می دهد. علی رغم پیشرفت های بزرگی که در تشخیص زودهنگام و درمان این بیماری وجود دارد، شیوع هنوز هم نسبتا زیاد است.

تشخیص سرطان پستان قبلا به صورت ماستکتومی بوده است، امروزه تشخیص و درمان، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش می دهد و Mastectomy  تنها در موارد نادر انجام می شود.

برخی از سرطان‌های پستان که به عنوان سرطان‌های پستان «پیش‌تهاجمی» یا «کارسینوم درجا» شناخته می‌شوند، در داخل مجاری شیر یا لوبول‌های تولیدکننده شیر پستان ظاهر می‌شوند.

سایر سرطان‌های «تهاجمی» سینه در بافت طبیعی سینه رشد می‌کنند و ممکن است به سایر نقاط بدن گسترش یابند.این نوع سرطان انواع مختلفی دارد از جمله:

بیماری پاژه، سرطان سینه التهابی، کارسینوم مجرای، کارسینوم لوبولار، سرطان پستان مثبت گیرنده هورمونی، سرطان پستان مثبت HER-2 و سرطان پستان سه گانه منفی که تست استروژن، پروژسترون و HER-2 منفی است.

سرطان پستان

علائم سرطان پستان چیست؟

علائم سرطان سینه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• توده یا ناحیه ای از بافت ضخیم در سینه (به خصوص اگر فقط در یک طرف باشد)
  • تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو سینه
  • تغییر در شکل یا ظاهر نوک پستان، مانند پوسته پوسته شدن، زخم، قرمزی یا وارونگی (جایی که نوک پستان به جای اشاره به داخل می‌چرخد)
  • تغییرات در پوست سینه ها، مانند فرورفتگی (شبیه به پوست پرتقال)، بثورات پوستی یا قرمزی
  • ناراحتی یا تورم در هر دو زیر بغل

علائم سرطان پستان در مردان مشابه علائمی است که زنان تجربه می کنند. اگر علائم غیرعادی مانند موارد فوق دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا آنها را بررسی کند.

چه عواملی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند؟

جنسیت : سرطان پستان، بر خانم ها بیشتر از آقایان تاثیر می گذارد.

سن: خطر ابتلا به سرطان پستان در افراد سالخورده ، و به خصوص  50 ساله بیشتر رخ می دهد.

سابقه خانوادگی: سرطان پستان زمانی رخ می دهد، که بیمار از آن عارضه رنج می برد و به بیماری های خوش خیم پستان مانند عفونت پستان کیستیک یا دیابت، نیز مبتلا باشد.

ژنتیک: در صورت وجود بیماری در خانواده، خطر سرطان و عفونت افزایش می یابد.

قاعدگی اولیه : افزایش استروژن بر روی بافت پستان تاثیر منفی می گذارد، بنابراین خطر ابتلا به سرطان در دخترانی که قاعدگی  قبل از سن دوازده سالگی داشته اند، افزایش می یابد.

تاخیر در زایمان: زایمان از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. میزان بارداری پایین تر، خطر ابتلا به سرطان پستان بالاتر می شود.

هورمون درمانی: داروهای هورمونی برای بیش از 10 سال، بر سلول های بدن و سیستم بدن، به ویژه در خانم هایی که استروژن و قرص مصرف می کنند، تاثیر می گذارد.

اشعه ماوراء بنفش : قرار گرفتن در معرض اشعه، به ویژه در ناحیه قفسه سینه، بر روی سلول ها تأثیر منفی گذاشته ، و باعث تولید سلول های سرطانی می شود.

شیوه زندگی غلط: عدم تحرک و یا نشستن های طولانی مدت، از دیگر علل ابتلا به سرطان سینه است.

عادات بد: چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، چربی بالا در رژیم غذایی و کمبود ید، نیز ممکن است در سرطان سینه، نقش داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص : مواد شیمیایی خاص  مانند: حلال های آلی، تعدادی از حشره کش ها، بیفنیل های پلی کربنات و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، نیز از علل ابتلا به سرطان سینه هستند.

سرطان پستان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای یافتن علت تغییر پستان، پزشک معمولاً از روشی به نام “آزمایش سه گانه” استفاده می کند که شامل موارد زیر است:

• تاریخچه پزشکی و معاینه بالینی پستان
  • آزمایشات تصویربرداری، مانند ماموگرافی تشخیصی یا سونوگرافی
  • بیوپسی، که شامل نمونه برداری از سلول های بافتی از پستان و آزمایش آنها برای علائم سرطان است.
درمان سرطان پستان

بسته به ویژگی های سرطان سینه، چندین گزینه درمانی وجود دارد.

عمل جراحی

این درمان شامل حذف سرطان موضعی از پستان است. لامپکتومی (“جراحی حفظ پستان”) شامل برداشتن سرطان و برخی بافت های سالم اما دست نخورده نگه داشتن سینه است. ماستکتومی شامل برداشتن کل سینه تحت تاثیر سرطان است. در طی جراحی سینه، غدد لنفاوی زیر بازو نیز ممکن است برداشته شوند.

پرتو درمانی

رادیوتراپی اغلب برای از بین بردن سلول های سرطانی پستان که پس از برداشتن غدد لنفاوی یا لامپکتومی باقی مانده است، استفاده می شود. گاهی اوقات پس از ماستکتومی در صورت وجود خطر عود سرطان در ناحیه قفسه سینه استفاده می شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده در بدن است. ممکن است قبل یا بعد از جراحی یا پرتودرمانی یا همراه با پرتودرمانی استفاده شود.

هورمون درمانی

هورمون درمانی شامل داروهایی است که سطح استروژن و پروژسترون بدن شما را کاهش می دهد تا سلول های سرطانی گیرنده مثبت هورمون را متوقف یا آهسته کند.

مراقبت تسکینی

در برخی موارد، تیم پزشکی با بیمار در مورد مراقبت تسکینی صحبت می کند. هدف مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی شما با کاهش علائم سرطان است.

چه کسی درمان سرطان پستان را انجام می دهد؟

تیم پزشکی سرطان ممکن است شامل یک پزشک عمومی، یک رادیولوژیست، یک انکولوژیست، یک پرستار مراقبت از پستان، یک جراح و سایر متخصصان بهداشتی مرتبط مانند مشاوران و درمانگران باشد.

داشتن یک تیم چند رشته ای به این معنی است که بیمار می تواند بهترین مراقبت ممکن را دریافت کند.

آیا سرطان پستان قابل پیشگیری است؟

متأسفانه راهی برای پیشگیری کامل از سرطان سینه وجود ندارد. با این حال، انتخاب های سبک زندگی مانند حفظ وزن سالم و کاهش مصرف الکل می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان پستان هستید، پزشک ممکن است درمان های هورمونی (مانند تاموکسیفن) یا ماستکتومی پیشگیرانه را پیشنهاد کند.

آیا سرطان پستان عوارضی دارد؟

عوارض احتمالی درمان سرطان سینه عبارتند از:

• لنف ادم – در برخی موارد، برداشتن غدد لنفاوی ممکن است باعث تورم، ناراحتی و درد در بازو، شانه و قسمت بالای بدن شود.
  • یائسگی زودهنگام – درمان‌های خاص، به‌ویژه شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی، می‌توانند باعث بروز علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی، درد مفاصل یا تغییر در میل جنسی زودتر از حد معمول شوند.
  • اضطراب و افسردگی – تحقیقات نشان می دهد که اضطراب و افسردگی در بین زنان مبتلا به سرطان سینه رایج است. یک مطالعه نشان داد که تا 50 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان اولیه ممکن است در سال پس از تشخیص، اضطراب و/یا افسردگی را تجربه کنند.
زندگی با سرطان سینه

مقابله با سرطان سینه و بهبودی آن می تواند فوق العاده چالش برانگیز باشد. بنابراین مهم است که در صورت تشخیص سرطان سینه به خودتان زمان بدهید تا با آن کنار بیایید.

منابع:

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی متخصص جراح پستان، سرطان و زیبایی