دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی سرطان سینه

در شیمی درمانی برای سرطان سینه از داروهایی استفاده می‌شود تا  بتوان سلول‌های سرطانی را تخریب نمود. این داروها معمولا به صورت تزریق از طریق سوزن سرنگ به بیمار تزریق می‌شود. شیمی درمانی برای سرطان پستان در کنار روش‌های درمانی دیگر مانند جراحی، پرتودرمانی و هورمون درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیمی درمانی می‌تواند خطر بازگشت سرطان را کاهش دهد، علائم سرطان را پایین آورده و به افراد مبتلا به سرطان کمک کند تا زندگی طولانی‌تر  و با کیفیت‌تری داشته باشند.

شیمی درمانی سرطان سینه

تاثیر شیمی درمانی بر سرطان پستان

شیمی درمانی با کمک سایر روش‌های درمانی سرطان همچون پرتودرمانی و جراحی می‌تواند در بهبودی سرطان موثر باشد. این روش درمانی می تواند از بازگشت دوباره سرطان نیز پیشگیری نماید. اگر چه انجام شیمی درمانی سرطان پستان می‌تواند برای فرد عوارض جدی به همراه داشته باشد اما در هنگامی که سرطان عود کرده و گسترش یافته باشد، می‌تواند در کنترل  و درمان سرطان موثر باشد.

چه زمانی شیمی درمانی سرطان سینه انجام می‌شود؟

شیمی درمانی سرطان سینه در 4 مورد زیر انجام می‌شود:

  1. شیمی درمانی بعد از جراحی در مراحل ابتدایی سرطان سینه
  2. شیمی درمانی پیش از جراحی در مراحل ابتدایی سرطان سینه
  3. برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه
  4. به عنوان درمان اصلی سرطان سینه پیشرفته

در خصوص هر کدام از این موارد در پاراگراف‌های بعدی صحبت می‌کنیم.

شیمی درمانی بعد از جراحی در مراحل ابتدایی سرطان سینه

شیمی درمانی کمکی (Adjuvant Chemotherapy) به عنوان یک روش درمانی پس از جراحی برای برداشتن تومور پستان در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که پزشک متوجه شود وجود سلول‌های سرطانی شناسایی نشده است یا خطر عود مجدد سرطان یا گسترش آن به سایر نقاط بدن (متاستاز) وجود دارد، ممکن است شیمی درمانی کمکی را برای شما تجویز کند.

در صورتی که در معرض خطر عود سرطان یا متاستاز شدن به سایر نقاط بدن هستید، ممکن است پزشک شیمی درمانی کمکی را توصیه کند.  حتی اگر بعد از جراحی هیچ شواهدی از سرطان مشاهده نشده باشد زیرا وجود سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی نزدیک پستان (همراه با تومور) خطر بیشتری برای متاستاز و گسترش سرطان به سایر اعضا و اندام‌ها را نشان می‌دهد. مهم است که با پزشک خود درباره شیمی درمانی کمکی صحبت کنید و سوالات و ابهامات خود را مطرح کنید. او می‌تواند شما را درباره فواید، عوارض و جزئیات مربوط به این نوع درمان راهنمایی کند تا شما به طور اطلاع‌رسانی تصمیم‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید: سفت کردن سینه

مراحل ابتدایی شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی پیش از جراحی در مراحل ابتدایی سرطان سینه

شیمی درمانی قبل از جراحی (درمان نئوآدیوانت)، برای کوچک کردن تومورهای بزرگ انجام می‌شود. انجام شیمی درمانی قبل از جراحی در مراحل اولیه سرطان پستان، این موارد را در پی دارد:

  • فرصت خوبی را برای برداشتن تومور به جراح می‌دهد.
  • جراح می‌تواند فقط تومور را بردارد نه تمام سینه را.
  • با کاهش میزان بیماری در غدد لنفاوی، امکان جراحی غدد لنفاوی کمتر تهاجمی فراهم می‌شود و بیماری کمتر به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابد.
  • احتمال بازگشت سرطان را پایین می‌آورد.
  • می‌تواند پاسخ‌دهی تومور به درمان را اندازه‌گیری کرد.

برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه

داروهای پیشگیرانه می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان با ریسک بالا کاهش دهند. این داروها شامل مهارکننده‌های گیرنده استروژن و مهارکننده‌های آروماتاز هستند که استروژن را مسدود می‌کنند. با این حال، این داروها عوارض جانبی دارند و استفاده از آن‌ها نیاز به مشورت با پزشک دارد. پزشکان این داروها را به زنانی با ریسک بالا در ابتلا به سرطانپستان تجویز می‌کنند.

به عنوان درمان اصلی سرطان سینه پیشرفته

در صورتی که سرطان پستان به سایر اعضا و اندام‌ها سرایت کرده باشد و جراحی برای درمان ممکن نباشد، شیمی درمانی می‌تواند به عنوان روش درمان اصلی استفاده شود. این روش ممکن است با درمان هدفمند و ترکیبی از داروها همراه شود. هدف اصلی شیمی درمانی در سرطان پیشرفته پستان، بهبود کیفیت و طول عمر بیماران است و تلاش می‌شود بیماری را کنترل کرد.

کدام افراد می‌تواندد شیمی درمانی سرطان سینه را انجام دهند؟

تمامی بانوان و مردانی که به سرطان پستان مبتلا هستند قبل از انجام جراحی تخلیه سینه و یا جراحی سرطان پستان، می‌توانند اقدام به شیمی درمانی کنند. البته، این کار با تشخیص و تجویز پزشک متخصص انجام می‌شود.

مزایای شیمی درمانی سرطان سینه

مزایای شیمی درمانی با توجه به نوع درمان متفاوت است و نمی توان مزایای شیمی درمانی را بیان نمود. ولی همین که میزان رشد سلول های سرطانی کاهش می یابد کافی است. برای آشنایی با بهترین جراح سرطان سینه در تهران این مقاله را بخوانید.

چه مدت شیمی درمانی سرطان سینه طول می کشد؟

دوره شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه با توجه به میزان گسترش سرطان سینه متفاوت است و ممکن است چند روزی را نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد و مابقی دوره درمان را در خانه ماند
دوره های درمانی و رژیم های غذایی در دوران شیمی درمانی:

معمولا در دوره شیمی درمانی باید یک سری از دارو ها و رژیم های غذایی را رعایت نمود. تا از عوارض جانبی دارو های شیمی درمانی کاسته شود. این رژیم غذایی نیز توسط پزشک مشخص می شود.این دوره درمان چیزی حدود 2 الی 3 هفته می باشد. این دوره درمانی به رژیم شیمی درمانی و یا رژیم شیمیایی نامیده می شود.

 عوارض شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی می تواند برای فرد تاثیرات طولانی مدت یا کوتاه مدت داشته باشد. اغلب عوارض شیمی درمانی موقت هستند و با کاهش مقدار دوز دارو برطرف می شوند. شیمی درمانی درواقع با ازبین بردن سلول هایی که رشد و تکثیر سریعی دارند به درمان سرطان می پردازد در این راه بسیاری از سلول های سالمی که در حالت طبیعی زیاد تکثیر می شوند نیز آسیب دیده و دچار مشکل می شوند. برخی از سلول هایی که در این راه دچار آسیب می شوند می توان به فولیکول های مو و سلول های مغز استخوان و دستگاه گوارش اشاره کرد.

ریزش مو ، حالت تهوع مداوم و آسیب به استخوان ها بخشی از عوارض این آسیب هاست. در برخی موارد حتی به پیوند استخوان نیز لازم است تا استخوان ها بتوانند قدرت خود را دوباره به دست آورند . سستی اندام ها ، بی حسی و سوزن سوزن شدن نیز در اندام ها مشاهده می شود.

برخی از عوارض طولانی مدت شیمی درمانی که پس از درمان خود به خود برطرف نمی شود نیز شامل موارد نیز است :

  • ناباروری
  • پوکی استخوان
  • سرطان خون
  • آسیب های قلبی

توصیه های بعد از شیمی درمانی سرطان سینه

بعد از آن که دوره درمانی به اتمام رسید، باید تمام توصیه های درمانی را انجام دهد و هر 6 ماه یکبار به پزشک برای چکاپ مراجعه نماید. همچنین داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی سبب می شود تا زندگی سالم تری داشته باشد.

نتیجه‌گیری

 برای شیمی درمانی سرطان سینه از داروهایی با هدف تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این روش در کنار روش‌های درمانی دیگر مانند جراحی، پرتودرمانی و هورمون درمانی استفاده می‌شود. استفاده از این روش درمانی، با توجه به تشخیص و توصیه پزشک متخصص انجام می‌شود.

سوالات متداول

در چه مواقعی از شیمی درمانی سرطان سینه استفاده می‌شود؟

· بعد از جراحی در مراحل ابتدایی سرطان سینه
·  پیش از جراحی در مراحل ابتدایی سرطان سینه
·  برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه
·  به عنوان درمان اصلی سرطان سینه پیشرفته

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *