دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.

مراقبت های بعد از جراحی سرطان سینه

مراقبت های بعد از جراحی سینه

جهت جراحی ماستکتومی از بیهوشی کامل استفاده می شود، بعد از جراحی زمانیکه فرد به هوش می آید، دور سینه آن پانسمان شده است، و توسط یک یا دو لوله که در داخل سینه فرد قرار داده می شود، مایعات خارج می شوند، این لوله ها حتی بعد از مرخص شدن فرد نیز در سینه های آن قرار دارند. در هنگام ترخیص پرستاران نحوه مراقبت از آن ها را آموزش می دهند. شرایط هر فردی بعد از جراحی با یکدیگر متفاوت است، به طور کلی بعد از جراحی ماستکتومی فرد موظف است مراقبت هایی را جهت تسریع در روند بهبودی و جلوگیری از عوارض ناشی از جراحی آن ها را رعایت نماید، این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که فرد همزمان با جراحی سرطان سینه ، عمل بازسازی سینه را انجام داده است یا خیر. در این مقاله، می پردازیم به مراقبت های بعد از جراحی سرطان سینه تا شما عزیزان با این نکات بیشتر آشنا شوید.

چه اقداماتی بعد از جراحی سینه لازم است

  • به طور معمول، اکثر بیماران 24 ساعت بعد از جراحی ماستکتومی ترخیص می شوند. اما زمانی که به طور همزمان جراحی بازسازی سینه را انجام داده باشند، مدت بستری بیمار در بیمارستان بیشتر می شود. جهت مراقبت از زخم ها و کنترل درد بعد ازجراحی، تمامی موارد و توصیه های لازم توسط جراح سینه و یا پرستار در اختیار بیمار قرار می گیرد.
  • از انجام دادن فعالیت های فیزیکی شدید، به مدت یک هفته بعد از جراحی اجتناب نمایید. و حتما با اجازه پزشک می توانید فعالیت های خود را به تدریج آغاز نمایید
  • پرستار و یا پزشک بیمار ورزش هایی را به همراه تصاویر به صورت مکتوب در اختیار بیمار قرار می دهند و توضیحات لازم را نیز به فرد می دهند. بیمار می بایست ورزش ها را جهت جلوگیری از خشکی شانه ها به صورت منظم و طبق دستور پزشک انجام دهد. اگر فرد عمل بازسازی سینه را نیز انجام داده باشد، جهت پیشگیری از کلوئید (تشکیل گوشت اضافه) نیز این ورزش ها بسیار موثر هستند.
  •  در دوره درمان به دلیل  عدم کنترل وزن به شرایط بیمار و داشتن سرطان سینه، سختگیری خاصی انجام نمی شود. ولی بعد از ترخیص بیمار، باید برای فرد رژیم غذایی خاصی را در نظر گرفت. به طور مثال فرد باید در 5 وعده غذایی استفاده از میوه و سبزیجات، استفاده از غلات کامل، محدودیت مصرف قند های ساده مانند قند، شکر و مربا و رعایت و محدودیت در مصرف گوشت قرمز به خصوص گوشت پر چرب را در نظر بگیرد.
  • پوشیدن لباس راحت : در طول درمان و بعد از دوره درمان از لباس های راحت به خصوص لباس نخی استفاده شود.

بعد از هر نوع عمل جراحی مراقبت هایی لازم است که انجام آن ها می تواند تاثیر مثبتی بر روند بهبودی داشته باشد . خوشبختانه عمل جراحی سرطان پستان از آن دسته از جراحی هایی است که به مراقبت های سختی نیاز ندارد و تنها با رعایت چند نکته ساده می توان شرایط بهبودی کامل را فراهم کرد.

در گذشته جراحی هایی که بر روی سینه انجام می شد تاثیر زیادی در ناحیه زیر بغل هم داشت .و این مسئله باعث می شد تا فرد پس از جراحی دچار محدودیت حرکت در دست در سمت مورد جراحی شود. اما امروزه محدودیتی برای حرکات دست و شانه نداریم و افراد بعد از جراحی می توانند بازوی خود را آزادانه حرکت دهند و احساس درد نداشته باشند. توصیه می شود پس از جراحی سرطان سینه شانه خود را بی حرکت نگه ندارید چراکه مفصل شانه سریع تر دچار خشکی می شود.

بعد از جراحی باید از انجام ورزش های سنگین خود داری کنید. اما انجام حرکات ورزشی سبک و پیاده روی مشکلی ندارد و قابل انجام است. به طور کلی توصیه می شود بعد از جراحی حدود 2 هفته استراحت کنید و از انجام فعالیت های سنگین و پرفشار دوری کنید.همچنین از بلند کردن اجسام سنگین و کشیدن و فشار بر دستی که سینه سمت آن مورد جراحی قرار گرفته خود داری کنید.

بعد از جراحی سرطان سینه محدودیتی در استفاده از سوتین ندارید.  اما اگر تحت عمل ماستکتومی کامل قرار گرفته اید و یک سمت پستان به طور کامل تخلیه شده است می توانید از سوتین های خاص دارای پروتز استفاده کنید.

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟

درن ها

درن ها لوله هایی هستند که به منظور خارج کردن خون آبه و ترشحات در محل جراحی استفاده می شوند. در جراحی سرطان سینه نیز از درن ها استفاده می شود . و بیشتر مراقبت های پس از جراحی سرطان سینه مربوط به همین درن ها می باشد. مدت زمانی که درن ها باید در بدن بماند متفاوت و متناسب با نظر پزشک و شرایط بیمار است . به طور معمول درن ها باید بین 1 تا دو هفته در بدن بمانند. فرد باید ترشحات خارج شده را اندازه گیری و تخلیه کند. میزان خونابه و ترشحات تخلیه شده از درن باید هر 24 ساعت به پزشک گزارش شود.

درن ها معمولا به کمک بخیه روی پوست سینه قرار داده می شوند و با چسب آن ها را محکم می کنند. در زمانی که درن  در بدن وجود دارد محدودیتی  در استحمام ندارید . ولی باید توجه داشته باید درن و محل اتصال آن نباید خیس شود چراکه ممکن است عفونت کرده و دردسر های زیادی ایجاد کند. مراقب باشید درن ها کشیده نشوند چرا که احتمال تحریک زخم و ایجاد مشکل وجود دارد .

در ادامه می توانید سولات خود را در رابطه با سرطان سینه و درمان آن از خانم دکتر مریم شریفی ،متخصص و جراح پستان ، سرطان و زیبایی در بخش نظرات بپرسید.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر مدیریت سایت دکتر شریفی

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *