مراقبت های بعد از پروتز سینه

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

یکی از شایع ترین روش های جراحی بزرگ کردن سینه در خانم ها پروتز سینه می باشد. این عمل معمولا در خانم هایی انجام می شود که تصور می کنند سینه های آنها نامتقارن یا کوچک است یا در اثر افزایش سن و شیردهی سینه های آنها از فرم اولیه خود خارج شده و حالت افتاده و شل پیدا کرده است. عمل پروتز سینه هم مانند بقیه اعمال جراحی نیازمند یک سری مراقبت ها می باشد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته می شود.

جراحی پروتز سینه یکی از جراحی‌هایی می‌باشد که جهت دستیابی به نتایج مثبت و کاهش عوارض احتیاج به مراقبت‌های خاص پس از جراحی دارد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرد بتواند به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بازگردد معمولاً چند ماه طول می‌کشد  (تقریباُ در اکثر افراد حدود 3 ماه) اما دوران نقاهت اولیه حدود 1 الی 2 هفته می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به برخی از مهمترین نکات مراقبتی پس از جراحی پروتز سینه اشاره می‌نمائیم تا بتوانید دوران نقاهت را به خوبی و با کمترین عوارض به پایان برسانید.

مراقبت‌های روز اول تا پنجم پس از جراحی پروتز سینه

پس از جراحی پروتز سینه نیاز به 1 الی 2 شب بستری در بیمارستان می‌باشد و پس از آن در صورتی که حال عمومی بیمار مناسب باشد می‌تواند به منزل بازگردد.

در چند روز اول احساس خستگی، ضعف و درد کاملاُ طبیعی می‌باشد، بهتر است در طی روزهای اول سعی کنید در تخت استراحت نمائید و زمان خواب خود را افزایش دهید تا بدن بتواند به التیام زخم‌ها بپردازد.

پس از 2 روز می‌توانید با آب ولرم دوش بگیرید. در هنگام دوش گرفتن می‌توانید پانسمان و سوتین کشی مخصوصی که پس از جراحی باید بپوشید را در بیاورید. زمان دوش گرفتن تا جایی که می‌توانید باید کوتاه باشد و از هرگونه لمس و فشار در ناحیه سینه خودداری نمائید، پس از پایان دوش گرفتن سینه‌های خود را با یک حوله نرم به طور کامل خشک نمائید و بلافاصله سوتین کشی را بپوشید.

در طی هفته‌ی اول پس از جراحی بهتر است از یک پرستار و یا دوست بخواهید که در انجام کارهای روزمره به شما کمک نماید. جهت انجام تمام کارهایی که نیاز به استفاده از دست‌ها دارد و ممکن است در حین انجام آنها به سینه فشار وارد شود مانند پخت غذا، شستن ظرف‌ها و یا سایر فعالیت‌ها باید یک نیروی کمکی داشته باشید.

در طی این دوره سعی کنید از انجام فعالیت‌های فیزیکی تا جایی که امکان دارد پرهیز نمائید، می‌توانید با تماشای فیلم، سریال، گوش دادن به سریال و پادکست زمان خود را بگذرانید.

مراقبت‌های هفته‌ی دوم پس از جراحی پروتز سینه

پس از اتمام هفته‌ی اول حال جسمانی شما بهتر خواهد شد اما همچنان باید نکات بسیاری را رعایت نمائید.

تا 10 روز پس از جراحی پروتز سینه بهتر است از محل کار و یا محل تحصیل خود مرخصی بگیرید، پس از این دوره نیز در صورتی که کار شما شامل بلند کردن اجسام سنگین، هل دادن و یا کشیدن اجسامی بیش از 2 کیلو می‌باشد لازم است دوران مرخصی خود را تمدید نمائید یا اینکه تا زمان بهبودی کامل فعالیت‌های کاری خود را سبک‌تر نمائید. به طور کلی از انجام هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان نبض شود پرهیز نمائید. حداقل تا 10 روز از انجام فعالیت‌هایی که به بازو و قفسه سینه فشار وارد می‌نمایند پرهیز نمائید.

• در تمام دوران نقاهتی که در منزل هستید سعی کنید روزانه مسافت کوتاهی را پیاده روی نمائید تا از تشکیل لخته‌های خون در پاها و ایجاد ترومبوز وریدی جلوگیری شود.
  • هر روز به میزان حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا بدن شما هیدراته بماند و روند بهبود زخم ها با سرعت بالا طی شود.
  • مواد غذایی سالم و سرشار از پروتئین و ویتامین مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.
  • جهت کاهش تورم میزان نمک مصرفی را کاهش دهید.
  • در صورتی بروز علائمی مانند تب و لرز، ترشحات غیرطبیعی و یا درد در ناحیه قفسه سینه که می‌تواند علائمی از عفونت باشد در اولین فرصت با جراح خود تماس بگیرید.

مراقبت‌های هفته‌ی سوم و چهارم جراحی

پس از اتمام هفته‌ی دوم می‌توانید به محل کار و تحصیل خود بازگردید و فعالیت‌های روزمره‌ی خود را به تدریج آغاز نمائید اما همچنان در انجام فعالیت‌هایی که ممکن است به ناحیه بالاتنه فشار وارد نماید محتاط باشید.

در طی ویزیت‌های پس از جراحی پزشک به شما اعلام می‌نماید که چه زمانی می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید.

تا زمانی که پزشک به شما اعلان نماید باید سوتین‌های کشی را بپوشید و پس از آن از پوشیدن سوتین‌هایی که زیر آن سیم دارد خودداری نمائید زیرا می‌تواند مکان پروتزها را جابه جا نماید و در طولانی مدت منجر به تغییر شکل و فرم سینه‌ها شود.

همان طور که در ابتدا اشاره شد بهبودی کامل به حدود 3 ماه زمان نیاز دارد، برخی از افراد ممکن است به زمان بیشتری برای بهبود کامل نیاز داشته باشند بنابراین بهترین معیار جهت انجام هرگونه فعالیتی پس از جراحی پروتز سینه پاسخ‌هایی است که از بدن خود دریافت می‌نمائید. هر زمان که احساس درد و ناراحتی در هنگام انجام یک فعالیت داشتید بهتر است ان را متوقف نمائید و تا زمان بهبودی به طور کامل صبر نمائید.

درد بعد از پروتز سینه

مسله بعدی درد می باشد. مسلما وجود پروتزها بیشترین درد را ایجاد می کنند. خصوصا پروتزهایی که در قسمت زیر عضله قرار دارند. اما این دردها بعد از یک الی دو روز کمتر می شود و مصرف مسکن حتی زمانی که درد وجود ندارد توصیه می شود. مسکن هایی مانند ایبوپروفن ژلوفن استامینوفن های کدئین یا هر مسکن دیگری که بدن شما به آن بهتر پاسخ می دهد می توانید مصرف کنید و شروع فعالیت های عادی بعد از اینکه طی یکی دو روز از بین رفت توصیه نمی شود زیرا ممکن است دردهای بعدی رخ دهد.

زمان بازگشت بیمار به فعالیت های روزمره

دو سه روز پس از جراحی می توانید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید اما فعالیت های بدنی شدیدتر را یک هفته بعد می توان انجام داد اما بسته به نوع عملی که انجام می شود این زمان متفاوت می باشد زیرا در برخی افراد ممکن است دو یا سه عمل همزمان صورت گیرد. اما به طور کلی در عمل های جراحی سینه بعد از دو تا شش روز می توان به انجام فعالیت های روزمره بازگشت. ورزش های سبک مانند پیاده روی بعد از 4 یا 5 روز می توان انجام داد. اما کسانی که پروتز زیر عضله گذاشته اند نباید از عضلات اطراف سینه کار بکشند.

حمام کردن بعد از جراحی پروتز سینه

اصولا 48 تا 72 ساعت بعد از عمل حمام کردن مانعی ندارد. در این زمان می توان تمامی پانسمان ها را برداشت و با یک شامپوی ملایم زخم ها شسته شود. بعد از حمام محل زخم ها بتادین زده شود و یک گاز کوچک بر روی پانسمان گذاشته می شود. محدودیتی در حمام رفتن وجود ندارد و می توانید یک روز یا دو رزو در میان حمام کنید و بعد از یک هفته تا ده روز بعد نیازی به بتادین و پانسمان نمی باشد.

مراقبت های بعد از پروتز سینه

نکات مهم بعد از جراحی پروتز سینه

• اصولا نخ های بخیه ای که در اعمال جراحی پروتز سینه انجام می شود جذبی می باشد اما نوک نخ ها بیرون گذاشته می شود و بعد از یک هفته تا 10 روز بعد از عمل توسط پزشک زده می شود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. بعد از ده روز که بخیه ها از بین رفت پانسمانی که نیاز نیست.
  • بعد از جراحی های سینه پزشک به بیمار یک گن هایی می دهد و پوشیدن این گن ها را به مدت 3 تا 6 ماه توصیه می کند. هنگام ورزش ها و فعالیت های بدنی شدید پوشیدن این گن ها الزامی می باشد.
  • خانم هایی که پروتز سینه زیر عضله گذاشته اند ترجیح بر این است که بین سه هفته تا یک ماه رانندگی نکنند.
  • توصیه بر این است که تا دو هفته بعد از عمل مصرف سیگار و قلیون و مصرف الکل تا یک الی دو هفته متوقف شود.
  • خانم های متاهلی که عمل پروتز سینه انجام داده اند بعد از یک هفته هیچ مانعی برای ایجاد رابطه زناشویی نمی باشد مگر اینکه درد یا ناراحتی یا احتمال باز شدن زخم وجود داشته باشد.