دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
تشخیص سرطان سینه

پیشرفت سرطان سینه

پیشرفت سرطان سینه

از هر 8 خانم یک نفر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارد و در مورد آقایان از هر 870 نفر یک نفر در معرض ابتلا می باشد. احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم ها و در دوران یائسگی بیشتر می باشد که حدود 20 درصد بیماران زیر 50 سال هستند.

مهم ترین عامل به وجود آمدن سرطان سینه تغییر در ژن می باشد. ژن ها مسئول رشد و سلامت بدن می باشند. زمانی که سلول ها رشد غیر طبیعی داشته باشند سرطانی می شوند.اگر تکثیر غیر طبیعی و بی رویه ای در سلول های پستان رخ دهد سرطان سینه ایجاد می شود. سرطان سینه معمولا در خانم ها شایع تر می باشد اما مردان نیز مستعد سرطان سینه هستند افرادی که مبتلا به سرطان سینه هستند ممکن است در طول دوران بیماری به ویژه در مراحل اولیه هیچ علامت ظاهری نداشته باشند. اما یک فرورفتگی جدید با احساس توده در سینه می تواند نشانه های سرطان نیز باشد. به طور معمول هرگونه تغییر در بافت سینه، هرگونه درد، ترشحات نوک سینه یا قرمزی و درد نوک سینه به همراه تورم می تواند از نشانه های سرطان سینه به شمار رود.

از هر 8 خانم یک نفر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارد و در مورد آقایان از هر 870 نفر یک نفر در معرض ابتلا می باشد.

شما عزیزان می توانید با مشاوره از دکتر مریم شریفی جراح سینه بهترین روش را جهت پیشرفت سرطان سینه را انتخاب کنید. جهت دریافت تعیین وقت قبلی از دکتر مریم شریفی می توانید از راه های ارتباطی زیر با پزشک جراح زیبایی سینه در تماس باشید.

پیج اینستاگرام

شماره تماس: 22784592

 

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است بنابراین به زنان توصیه می شود به صورت روتین غربالگری سینه را انجام دهند معاینه سینه توسط ماما یا پزشک با انجام ماموگرافی جز این غربالگری به شمار می رود. زنان حتی اگر در چکاپ های گذشته هیچ موردی مشاهده نشده نکرده اند اما باید به صورت دوره ای چک شوند

چه افرادی در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند؟

  • افرادی با سابقه خانوادگی
  • کسانی که قاعدگی های زودرس یا یائسگی دیر رس دارند.
  • کسانی که بافت سینه فشرده دارند
  • افرادی که قرص های ضدبارداری مصرف می کنند
  • افرادی که بیش از اندازه در طول روز الکل و مشروبات الکی مصرف می کنند.

انواع سرطان سینه

سرطان سینه انواع مختلفی دارد از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سرطان داکتال
  • سرطان لوبولار
  • سرطان موسینوس
  • تومور مخلوط
  • سرطان سینه التهابی

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه به نوع و مراحل پیشرفت آن بستگی دارد. یکی از روش ها جراحی سینه می باشد که طی آن بافت سرطانی به طور کامل برداشته می شود. روش دیگر رادیوتراپی می باشد که به از بین بردن سلول های سرطانی با استفاده از اشعه بالای انرژی می پردازد روش دیگر شیمی درمانی می باشد که درمان سرطان سینه با استفاده از داروها می باشد

چگونه پستان های خود را معاینه کنیم؟

داشتن اطلاعات کافی در خصوص شکل و ظاهر طبیعی سینه بسیار حائز اهمیت می باشد. تشخیص اولیه و به موقع سرطان سینه شانس درمان موثر و موفق را افزایش می دهد. آگاهی از ظاهر طبیعی سینه بسیار مهم تر از اطلاعات بدست آمده از طریق ماموگرافی  و یا سایر تست های غربالگری می باشد. تست های غربالگری به تشخیص اولیه سرطان پیش از ظاهر شدن علائم کمک می کنند. علت بروز علائم ناشی از سایر شرایط خاص پزشکی باشد. اما بهتر است هرگونه تغییر و علامت را به پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص سرطان سینه
تشخیص سرطان سینه

علائم سرطان سینه

احساس توده در سینه و یا ضخیم شدن بافت سینه می تواند یکی از نشانه های ابتلا به سرطان باشد. البته در برخی موارد توده دال بر ابتلا به سرطان نیست و توده خوش خیم نام دارد که بهتر است جهت معاینه به پزشک مراجعه شود. از جمله علائم سرطان سینه می توان به موارد ذیز اشاره کرد:

تغییر در اندازه و ظاهر سینه: معمولا سینه بزرگتر از حالت طبیعی می شود و یا فرم غیرطبیعی به خود می گیرد. در بسیاری از مواقع پیش از شروع سیکل قاعدگی سینه ها سفت تر حالت طبیعی می شوند به همین خاطر بهتر است خانم ها با چنین تغییراتی آشنا شوند و در صورت مشاهده هر گونه تغییر به پزشک مراجعه کنند

درد در سینه: احساس درد در سینه بایستی جدی گرفته شود هر چند که این درد دال بر ابتلای به سرطان نیست. این درد ممکن است تنها در یکی از سینه ها یا در هر دو احساس و به مرور زمان بهتر شود

توده در سینه: یا ضخیم شدن بافت سینه می تواند تنها در یکی از سینه ها و یا هر دو احساس و به مرور زمان بهبود پیدا کند. گاهی دلیل مشخصی برای بروز درد وجود ندارد و تست های آزمایشگاهی نیز مورد خاصی را نشان نمی دهد

تغییرات پوستی: تغیراتی مانند جمع شدن پوست سینه و مشاهده گودی بر روی سینه و یا قرمزی پوست و این که سینه ظاهری شبیه پوست پرتقال به خود می گیرد و از لحاظ بافتی نیز تغییر می کند. این حالت می تواند ناشی از شرایط غیرطبیعی سرطان باشد اما با این حال مراجعه به پزشک و بررسی علائم همواره توصیه می شود.

تغییرات موقعیت نوک سینه: معمولا نوک سینه به سمت داخل کشیده می شود و ظاهری غیرطبیعی خواهد داشت

ترشحات از نوک سینه: ترشح از نوک سینه در خانم هایی که باردار و شیرده نیستند می تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد البته این مورد می تواند ناشی از شزایط خاص پزشکی باشد. در صورت عدم بارداری و مشاهده ترشح از سینه حتما باید به پزشک مراجعه شود.

علائم سرطان سینه التهابی

نوع نسبتا غیرشایعی از سرطان سینه که سرطان التهابی نام دارد با علائم دیگری همراه می باشد. در این حالت تمام بافت سینه قرمز و ملتهب خواهد شد. سینه سفت تر از حالت طبیعی می شود و ظاهر پوست پرتقالی به خود می گیرد. در برخی موارد سرطان سینه غدد لنفاوی موجود در زیر یازو و یا استخوان گردن را نیز درگیر می کند و منجر به بروز التهاب و توده در این نواحی پیش از بزرگ شدن تومور در سینه خواهد شد. التهاب غدد لنفاوی حتما بایستی تحت نظر متخصص مورد بررسی قرار گیرد. با اینکه احتمال بروز علائم ذکر شده به دلایلی غیر از سرطان سینه نیز وجود دارد اما در صورت مشاهده علائم حتما باید به متخصص زنان مراجعه شود تا سرطان صددرصد تشخیص داده شود.

راه های ارتباطی با دکتر مریم شریفی:

02122765185 – 02126650267

پیج اینستاگرام

info@dr-sharifi.com

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *