دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
معاینه فیزیکی پستان

چه جوری بفهمیم که سرطان سینه داریم ؟

سرطان سینه رشد بدخیم سلول های سرطانی در بافت پستان است، در بیماری سرطان سلول ها به طور کنترل نشده ای رشد می کنند. سرطان سینه یکی از سرطان های شایع در زنان می باشد اما این سرطان در بین مردان نیز دیده می شود.

در مراحل اولیه ممکن است سرطان سینه هیچ گونه دردی یا ناراحتی نداشته باشد. توسط ماموگرافی و آزمایش های منظم سینه می توانید تغییرات سینه خود را متوجه شوید.

 همچنین خودتان می توانید هر ماه سینه خود را معاینه کنید و تغییرات را متوجه شوید. به یاد داشته باشید بسیاری از برآمدگی ها و جوش ها خوش خیم هستند و ممکن است سرطانی نباشند.

 اما اگر شما  نشانه ی غیر طبیعی در سینه های خود مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع سرطان سینه شانس زندگی فرد را بیشتر می کند.

چه جوری بفهمیم که سرطان سینه داریم ؟
چه جوری بفهمیم که سرطان سینه داریم ؟

جلوگیری از سرطان سینه

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از سرطان سینه وجود ندارد، اما شما می توانید سینه خود را معاینه کنید و شیوه جلوگیری از سرطان سینه را بیاموزید. عوامل خطری که شما نمی توانید آن ها را کنترل کنید عبارتند از: جنس، ژن، نژاد، سن، وضعیت یائسگی، داروها و درمان های پزشکی، سن شروع قاعدگی و تاریخچه سلامتی خانوادگی است.

معاینه سینه توسط خود فرد

این معاینه باید هر ماه توسط فرد انجام شود و همزمان با آن باید ماموگرافی سالانه و آزمایشات پزشکی نیز انجام شود.

در معاینه سینه بررسی نوک سینه یکی از روش های تشخیص در سرطان سینه است شما می توانید هر دو دست خود را پایین بیاورید با انگشتان سومی و اشاره دست راست به آرامی سینه دست چپ را مالش دهید و نوک سینه را به سمت جلو بکشید. بررسی کنید که آیا نوک سینه به جای اول خود باز می گردد یا مایعی از نوک سینه ترشح میشود. تغییرات را یادداشت کنید و سینه راست را نیز به همین طریق معاینه کنید.

توصیه های مهم در زمان خود آزمایی پستان

  • روز معینی را در ماه برای معاینه سینه خود انتخاب کنید و هیچ گاه آن روز را فراموش نکنید.
  • هر گونه تغییری را به پزشک خود بگویید .
  • معاینه پزشکی و ماموگرافی سالانه را فراموش نکنید.
  • معاینه سینه ها را جدی بگیرید تا بتوانید از تغییرات به وجود آمده جلوگیری کنید.
معاینه سینه توسط خود فرد
خود آزمایی پستان

خودآزمایی پستان چیست؟

بررسی و چک کردن سلامت پستان ها برای زنان اهمیت زیادی دارد. با انجام چکاب های ساده ای می توانید بسیاری از بیماری ها و مشکلات مربوط به پستان را در مراحل اولیه  آن شناسایی کنید.

در صورت تشخیص سرطان در مراحل اولیه می توانید با مراجعه به پزشک هر چه سریع تر آن را درمان نمایید. درمان بیماری ها در مراحل اولیه گام مهمی در درمان آن است. با دیر اقدام کردن برای درمان ممکن است بیماری پیشرفت کرده و درمان آن ساده نباشد.

انجام خود آزمایی پستان بسیار ساده است و با انجام بررسی های مشخصی می توانید هر گونه تغییر و توده را تشخیص دهید. در این مقاله درباره چگونگی انجام خود آزمایی پستان بخوانید.

در خود آزمایی پستان، مرحله اول شناسایی بیمار است درنتیجه ارزیابی مشکلات پستان باید با توجه به نکات زیر صورت گیرد.

  • ترشح نیپل
  • مشخصات ترشح
  • توده پستان
  • درد پستان
  • ارتباط علایم با سیکل قاعدگی
  • تغییر شکل سایز یا بافت پستان
  • بیوپسی های قبل پستان
  • سابقه تروما به پستان

خود آزمایی پستان چگونه انجام می شود؟

برای انجام خود آزمایی پستان لازم است در اولین مرحله صاف جلو آینه بایستید. سینه ها را از نظر ظاهری با یکدیگر مقایسه نمایید. توجه داشته باشید در این زمان شانه ها افتاده نباشد و مستقیم به جلو نگاه کنید.

در این غربالگری لازم است پستان ها کاملا قرنیه باشند و از نظر شکل ظاهر و انداره متفاوت نباشند. به علاوه وجود هر گونه تومور یا توده غیر طبیی را را جدی بگیرید و درباره آن به جراح خود اطلاع دهید.

علاوه بر نکات گفته شد توجه به چند مورد اساسی دیگر نیز لازم است. مشاهده هر گونه گودی و کشیدگی پوست یا حتی قرمزی و التهاب ممکن است نشانه بیماری خاصی  باشد. مشاهده هر گونه تغییر در نوک پستان اهمیت زیادی دارد . تغییر ظاهر یا مشاهده ترشحات از نوک پستان را باید جدی گرفت.

در مرحله بعدی بازو هارا بالا آورده و پستان ها را از نظر تغییراتی که گفته شد بررسی نمایید.

مرحله بعد را لازم است در حالت خوابیده انجام دهید. برای انجام این کار انگشتان خود را کنارهم نگه داشته به صورت عمودی و افقی همه بخش های پستان را بررسی نمایید.

در صورتی که هر گونه توده را لمس کردید، با پزشک خود در میان بگذارید. در این روش باید سینه سمت چپ با دست راست و سینه سمت راست با دست چپ بررسی می شود.

 فشار های بیشتر برای بررسی بافت های عمیق تر و فشار های کم برای بررسی تغییرات زیر پوستی استفاده می شود.

برای بررسی بافت پستان لازم است حرکات گفته شده در حالت های مختلفی انجام شود. تا توده های مشکوک یا تغییرات قابل مشاهده باشد. در مرحله بعد لازم است در حالت نشسته یا ایستاده پستان ها را بررسی نمایید. در صورت تمایل می توانید این بررسی ها را در حمام یا زیر دوش انجام دهید.

اگر در هنگام برسی پستان به توده ای بر خوردید نگران نباشید. برخی از توده های پستان خوش خیم بوده و مشکلی ایجاد نمی کند.

تشخیص سرطان سینه

پس مشاهده توده مشکوک یا هر گونه تغییر لازم است به متخصص پستان مناسب و کاربلدی مراجعه نمایید. وی پس از بررسی ابتدا انجام تصویر برداری و آزمایشات بیشتری را تجویز می کند.

 سپس با بررسی نتایج نظر قطعی را  درباره بیماری می دهد و در درمان را  آغاز می کند.

معاینه فیزیکی

تومورهای پستان بخصوص انواع سرطانی، معمولاً فاقد علامت هستند و تنها با معاینه فیزیکی یا در ماموگرافی غربالگری کشف می شوند. پستان طی سیکل قاعدگی دچار تغییرات مختصری می شود.

در بیشتر زنان، پیش از قاعدگی افزایش بی خطر ندولاریته و پرخونی خفیف پستان بروز می نماید. ندرتاً این خصوصیات می توانند یک ضایعه ی زمینه ای را مخفی کرده و معاینه را دشوار سازد.

مراحل انجام معاینه فیزیکی پستان

مشاهده

درابتدا بیمار باید در حالت راحت نشسته و دست های خود را در دو طرف بدن قرار دهد. پستانها باید از نظر تقارن، اندازه و ظاهر پوست با یکدیگر مقایسه شوند.

ورم و التهاب وفرورفتگی پوست با بالا بردن بازوها به بالای سر و سپس فشردن دستها بر روی سینه مشخص می گردد.

لمس

در حالت نشسته باید هر یک از پستان ها به روش صحیح لمس شوند. برخی، لمس پستان را در امتداد نوارهای طولی توصیه می کنند.

یک روش موثر لمس پستان در حلقه های متحدالمرکزی است که به سمت محیط پستان گسترش می یابد. ناحیه زیر بغل و بالای ترقوه باید از نظر وجود گره های لنفاوی بزرگ شونده بررسی شوند.

کل زیر بغل، ربع فوقانی خارجی پستان و استطاله ی زیربغلی نیز باید از نظر وجود توده لمس شوند.

علائم سرطان پستان
  • به صورت توده ای سفت و غیر حساس با حاشیه ای نامنظم بروز می کند
  • به طور مشخص با ندولاریته ی اطراف خود تفاوت دارد
  • ممکن است به پوست یا فاشیای زیر خود ثابت شده باشد
  • معمولاً یک طرفه است

 اهمیت خود آزمایی پستان

در مورد توصیه به انجام خودآزمایی پستان اختلاف نظر وجود دارد. مشخص نشده است که انجام خود آزمایی پستان می تواند میزان بقای مبتلایان به سرطان پستان را بهبود ببخشد.

خود آزمایی پستان میزان آگاهی از سلامت پستان را افزایش می دهد و به کشف زود هنگام سرطان کمک می کند.

اکثر سرطان های پستان توسط خود بیمار (48 درصد) و متعاقب آن با تصویر برداری از پستان( 41 درصد) کشف می شوند و تنها 11 درصد در بررسی کلینیکی توسط پزشک شناسایی می شوند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *