کار سینوم التهابی پستان

آنچه باید درباره سرطان سینه التهابی بدانید

سرطان سینه التهابی که IBC نیز نامیده می شود، یک شکل نادر اما تهاجمی سرطان سینه است. این نوع از سرطان سینه، پوست سینه را درگیر می کند و با ادم یا تورم و قرمزی سینه مشخص می شود.

از آنجایی که این بیماری با علائمی شبیه به عفونت پستان ظاهر می شود، تشخیص آن می تواند چالش برانگیز باشد. این بیماری یک نوع کارسینوم مجرای مهاجم است، اما علائم و درمان آن متفاوت است. IBC علائم التهاب سینه مانند تورم و قرمزی را ایجاد می کند که به دلیل مسدود شدن رگ های لنفاوی پوست توسط سلول های سرطانی ایجاد می شود.

سرطان سینه التهابی غیرمعمول است و 5/0 تا 2 درصد کل سرطان‌های سینه را تشکیل می‌دهد.   IBC از کارسینوم های مهاجم درمان نشده در پستان ناشی می شود.

کار سینوم التهابی پستان

تظاهر این کارسینوم به شکل التهاب حاد پستان توام با قرمزی و ادم است در صورتی که اریتم و ادم بیش از یک سوم پستان را درگیر نموده باشد و اگر در بیوپسی سرطان متاستاتیک در لنفاتیک های زیر درم دیده شود سرطان التهابی مطرح می شود.  جراحی به استثنای انجام بیوپسی تشخیص در درمان کارسینوم التهابی جایی ندارد و شیمی درمانی و پرتو درمانی درمان ارجح است.

خانم دکتر مریم شریفی، جراح ومتخصص سرطان سینه توصیه می نمایند که برای انجام جراحی پروتز سینه عجله نکنید زیرا انتخاب پروتز سینه مناسب برای انجام جراحی زیبایی سینه می توانید نقش خوبی را در نتیجه این جراحی در پی داشته باشد.

کارسینوم لبولر درجا

این کارسینوم جزو بدخیمی های واقعی نیست و تنها عامل خطری در پیدایش کارسینوم  مهاجم داکتال یا لوبولر است .سن ابتلا به این کارسینوم قبل از یائسگی است در این نوع کارسینوم اختلال ماموگرافیک و یا نشانه های بالینی یافت نمی شود.

این بیماری به صورت یک ضایعه ی چند کانونی در یک یا هر دو پستان بروز می کند در زنان مبتلا به کارسینوم لبولر درجا احتمال سرطان مهاجم به ازای هر سال یک درصد و در تمام طول عمر 30 درصد است.درمان شامل بیوپسی اکسیزیونال به همراه پیگیری با ماموگرافی و معاینه پستان است.ینه در ارتباط باشید.

کارسینوم داکتال درجا

تظاهر این بیماری به شکل یک توده قابل لمس است و سن ابتلا به آن بعد از یائسگی است این کارسینوم در ماموگرافی به شکل خوشه ای از میکرو کلسیفیکاسیون های Y شکل دیده می شود .

بر خلاف کارسینوم لبولر درجا ، انجام بیوپسی اکسیزیونال در 50-30 درصد موارد سبب بروز سرطان داکتال مهاجم در همان پستان می شود .بنابراین درمان ، شامل جراحی محافظه کارانه با یا بدون پرتو درمانی است .انجام ماستکتومی سگمنتال سبب کنترل موضعی تومور می شود انجام دیسکشن زیر بغل ضروری نیست و متاستاز به زیر بغل کمتر از 5 درصد است.

در موارد زیر می توان در مبتلایان به کارسینوم داکتال درجا ، اقدام به بیوپسی از گره  Sentinel نمود:

• وجود تومور با درجه بالا
  • ضایعه حاوی کومدونکروز
  • ضایعه ای که با کمک CNB تشخیص داده شده باشد.
  • مشخصات بالینی یا رادیوگرافیک تومور نشانگر بیماری مهاجم باشند .

میزان بروز کارسینوم در پستان مقابل در مبتلایان به کارسینوم اینتراداکتال همانند کارسینوم داکتال مهاجم است.

علائم کارسینوم التهابی پستان

سرطان سینه التهابی باعث تغییرات قابل مشاهده در پوست سینه می شود. پوست ممکن است رنگ صورتی به خود بگیرد یا متورم و فرورفته به نظر برسد و ظاهری  شبیه  به پوست پرتقال داشته باشد.

علائم التهاب مانند قرمزی، گرمی، تورم یا درد که می تواند با عفونت پستان مانند ورم پستان رخ دهد، در سرطان التهابی سینه نیز رخ می دهد.  در صورت بروز هر یک از این تغییرات در سینه، مهم است که فوراً به متخصص زنان مراجعه کنید.

اگر پس از یک هفته درمان با آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشکتان تجویز کرده، التهاب بهبود نیافت، فوراً با یک متخصص پستان وقت بگیرید.

سرطان التهابی سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص سرطان سینه التهابی با تصویربرداری از پستان، بیوپسی هسته سینه و بیوپسی پانچ پوست تایید می شود. بیوپسی پستان و بیوپسی پانچ پوست شامل نمونه کوچکی از بافت سینه و پوست پستان توسط پزشک می شود.

نمونه‌ها به آزمایشگاه می‌روند، جایی که پاتولوژیست (پزشکی که بافت‌های بدن را برای نشانه‌های بیماری مطالعه می‌کند) سلول‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.

اگر بیمار مبتلا به سرطان سینه التهابی باشد، گزارش آسیب شناسی به طور معمول نشان می دهد که سلول های سرطان سینه در بافت سینه و عروق لنفاوی پوست وجود دارد.

سایر مراحل برای درمان سرطان سینه التهابی عبارتند از:

• ماموگرافی دیجیتال
  • سونوگرافی سینه
  • ام آر آی سینه
  • مرحله بندی سرطان پستان: تشخیص سرطان سینه التهابی به عنوان مرحله 3 سرطان پستان طبقه بندی می شود.

درمان سرطان سینه التهابی چیست؟

از آنجایی که سرطان سینه التهابی یک سرطان تهاجمی است، درمان تهاجمی بهترین شانس را برای یک نتیجه خوب فراهم می کند. کادر درمان شامل همه اعضای تیم پستان، از جمله انکولوژیست پزشکی، جراح پستان و انکولوژیست پرتودرمانی است.

در اینجا چند درمان وجود دارد که ممکن است پزشک شما در برنامه درمانی شما قرار دهد:

• شیمی درمانی : درمان شما با شیمی درمانی به عنوان اولین قدم می تواند میزان بیماری را در پستان و پوست کاهش دهد.
  • جراحی ماستکتومی می تواند مقدار بیشتری از سرطان را از بدن شما خارج کند.
  • پرتو درمانی می تواند سلول های سرطانی باقی مانده در دیواره قفسه سینه را برطرف کند.
  • هورمون درمانی : درمان هورمونی می تواند برخی از انواع سرطان التهابی سینه را درمان کند.

برخی از انواع سلول های سرطانی دارای گیرنده های هورمونی هستند که باعث رشد سرطان در حضور استروژن و پروژسترون می شود. اگر سلول‌های سرطانی شما گیرنده‌های هورمونی دارند، ممکن است پزشک درمان‌هایی را تجویز کند که این هورمون‌ها را مسدود می‌کنند.

• درمان هدفمند : درمان هدفمند بیولوژیکی مانند تراستوزوماب، یک آنتی بادی مونوکلونال، در درمان بیماری HER2 مثبت مفید است. درمان هدفمند بر نقاط ضعف خاصی در سلول های سرطانی تأثیر نمی گذارد. این نقاط ضعف را هدف قرار می دهد تا سرطان را از بین ببرد. به عنوان مثال، پروتئینی به نام HER2 روی سلول های سرطانی به رشد و گسترش IBC کمک می کند. درمان هدفمند این پروتئین را از بین می برد و رشد سلول های سرطانی را سخت تر می کند.
  • ایمونوتراپی: ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا سلول های سرطانی را شناسایی کرده و با آنها مبارزه کند. مطالعات نشان داده اند که برخی از انواع ایمونوتراپی می تواند اثربخشی سایر درمان های IBC مانند شیمی درمانی را بهبود بخشد. تحقیقات ادامه دارد.