دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.

ماموگرافی چیست

ماموگرافی چیست

ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری از پستان می باشد. در این روش با استفاده از اشعه ایکس با میزان انرژی و دوز کم می توان به تشخیص زودهنگام سرطان سینه اقدام کرد. این تشخیص 10 سال قبل از نمود پیدا کردن علائم سرطان در سینه، امکان پذیر است و  به راحتی می توان سرطان سینه را درمان کرد. ماموگرافی میتواند در سه نوع ماموگرافی معمولی و دیجیتال و یا سه بعدی باشد .مدت هاست که از مامو گرافی برای تشخیص بیماری های سینه استفاده میشود اما در سال های اخیر با پیشرفت هایی که در صنایع و ابزارآلات پزشکی صورت گرفته است این آزمایش دقیق تر و کاربردی تر شده و می تواند با دقت بیشتری تشخیص را انجام دهد. با این وجود هنوز این روش نمی تواند در  تشخیص قطعی سرطان پستان موثر باشد. بدین منظور ابتدا بافت سینه توسط ماموگرافی بررسی می شود و در صورت وجود مورد مشکوک بافت برداری یا بیوپسی انجام میشود.

 ماموگرافی سینه چیست؟

ماموگرافی سینه به عکس رادیوگرافی ساده از پستان گفته می شود. ماموگرافی از جمله ابزار های کشف زودرس سرطان سینه غیر قابل لمس می باشد. زیرا با کمک ماموگرافی سینه، می توان ده سال زودتر سرطان پستان را شناسایی کرد. دکتر شریفی توصیه می کند تا خانم های بالای 40 سال برای جلوگیری و پیشگیری از سرطان سینه، به طور دوره ای و هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. در خانم هایی که سابقه سرطان پستان در خانواده شان وجود دارد، از 35 سالگی و دوره های هر ساله اقدام به ماموگرافی کنند.

روش انجام آزمایش

در ماموگرافی سینه میان دو صفه موازی قرار میگرد و با استفاده از اشعه ایکس تصویربرداری انجام میشود. این اشعه می تواند توده ها و یا بیماری های احتمالی بافت سینه را تشخیص دهد. این کار ممکن است کمی دردناک باشد. و این درد در افراد دارای پستان فیبروکیستیک بیشتر است. برای کاهش درد توصیه میشود پیش از انجام ماموگرافی از مصرف شکلات و قهوه خوداری کنید. چراکه این مواد غذایی دارای کافئین می باشند و کافئین باعث التهاب و دردناک شدن سینه ها می شود درست شبیه روز های پیش از شروع قائدگی… همچنین مصرف کافئین پیش از ماموگرافی ممکن است دستگاه را دچار ابهام کند و احتمال خطا در جواب آزمایش را افزایش دهد. برای داشتن نتایج دقیق تر توصیه میشود از هیچ کرم و یا خوشبوکننده ای در نواحی سینه و حتی زیربغل خود استفاده نکنید. بهترین زمان برای انجام ماموگرافی حدود یک هفته پس از پایان عادت ماهیانه می باشد

 آیا ممکن است ماموگرافی سینه سرطان زا باشد ؟

برخی از افراد متعقدند که ماموگرافی باعث ایجاد سرطان می شود. این اعتقاد اشتباه است. زیرا اشعه ای که در هنگام ماموگرافی مورد استفاده قرار می گیرد، آن قدر ضعیف است که هیچ اثر سوئی بر روی فرد نخواهد گذاشت. حتی اگر خانم ها از 40 تا 90 سالگی هر سال اقدام به ماموگرافی کنند هم احتمال ابتلا به سرطان سینه اصلا وجود ندارد.

انواع سرطان سینه

کاندیدای ماموگرافی سینه چه خانم هایی هستند؟

افرادی برای ماموگرافی کاندید مناسبی هستند، عبارتند از :

  • خانم هایی که بالای 50 سال سن دارند.
  • بیمارانی که دارای علائم سرطان سینه مانند عفونت، توده و مابقی علائم سرطان سینه هستند.

در بیمارانی که علائم مشکوک در خصوص سرطان سینه یا کیست سینه را دارند، باید ماموگرافی انجام دهند.

همچنین در افرادی که نشانه های سرطان پستان را دارا نیستند نیز باید ماموگرافی را انجام شود. زیرا یک روش زودرس تشخیصی می باشد. ماموگرافی پایه در خانم های بین سن 35 تا 39 باید انجام شود. همچنین در خانم های بالای 50 سال باید سالی یکبار صورت گیرد.

آیا ماموگرافی یک روش درمانی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت با این که ماموگرافی یک روش درمانی نیست ولی تاثیر زیادی در درمان دارد. احتمالا میدانید که تشخیص زود هنگام بسیاری از بیماری ها کمک بزرگی به درمان و جلوگیری از پیشروی بیماری است. برای مثال اگر سرطان سینه زود تر تشخیص داده شود و درمان آغاز گردد می توان از آثار بعدی آن پیشگیری کرد. توصیه میشود زنان بالای 35 سال هر چند سال یکبار و زنان بالاتر از 40 سال ،سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند تا بیماری ها و اختلالات موجود در بافت سینه خود مطلع شوند.هم چنین در زنان و دخترانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند باید از سنین 25 سالگی به بعد خودآزمایی و غربالگری پستان را انجام دهند.در این سنین انجام ماموگرافی توصیه نمی شود مگر به دستور پزشک.

اطلاعات بیشتر درباره علت درد پستان

ماموگرافی سینه دارای پروتز

زنانی که افزایش سایز سینه با کمک جراحی پروتز داشته اند باید برای ماموگرافی به افراد متخصص مراجعه کنند تا با کنار زدن پروتز تصویربرداری دقیقا از بافت سینه انجام شود. همچنین احتمال پاره شده پروتز در فشار ناشی از صفحات ماموگرام وجود دارد .پس در این موارد مراقبت ها و اقدامات ویزه ای لازم است. پیش از انجام ماموگرافی باید از پاره نبودن پروتز نیز اطمینان حاصل کرد. همچنین انجام ماموگرافی در زنان شیرده توصیه نمی شود مگر در مواردی خاص که با تجویز پزشک باشد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پروتز سینه می توانید بخوانید.

چقدر احتمال خطا در جواب ماموگرافی وجود دارد؟

در برخی موارد ممکن است نتایج ماموگرافی دچار خطا باشد. برای مثال بافت سرطان را تشخیص ندهد و یا توده ای از بافت سالم سینه را به عنوان بافت سرطانی تشخیص دهد. در این موارد یا آزمایش دوباره انجام می شود و نتایج دقیق تری نشان خواهد داد و یا با روش های مکملی همچون سونوگرافی سینه و یا بافت برداری تشخیص قطعی داده خواهد شد. در برخی موارد نیز ممکن است خطا در شدت و نوع بیماری باشد.

شرایط انجام ماموگرافی

  • در صورتی که هر گونه علائم سرطان سینه را دارید، به جراح سینه مراجعه کردید. اگر سرطان سینه در اعضای درجه اول خانواده یتان وجود دارد، قبل از انجام جراحی و یا هورمون درمانی، حتما به جراح سینه و پزشکتان اطلاع دهید.
  • اگر خانمی در دوران بارداری خود به سرطان سینه مشکوک شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهد.
  • در صورتی که قبلا ماموگرافی انجام داده اید، حتما عکس ها را در هنگام مشاوره و ویزیت پزشک همراه داشته باشید.
  • در روز انجام ماموگرافی از به همراه داشتن وسایل فلزی، از جمله طلا و جواهرات اجتناب کنید.
  • در روز انجام ماموگرافی لباس راحت بپوشید.
  • در روز انجام ماموگرافی، از پودر و یا کرم های مخصوص بدن اجتناب کنید زیرا ممکن است تشخیص به درستی انجام نشود.

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی  متخصص جراح پستان، سرطان و زیبایی

لیفت سینه

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *