توده های خوش خیم سینه

در پستان های خانم ها ممکن است تا توده ای ایجاد شود و توسط خود خانم پیدا شود. پیدا کردن این توده توسط خود فرد، باعث ایجاد دلهره و ترس می شود. ولی اصلا جای نگرانی نیست. می توان با مراجعه به جراح سینه و معاینه توسط آن تمامی این نگرانی ها را برطرف کرد.

علت ایجاد توده در پستان

تشکیل توده های خوش خیم در پستان دلایل متفاوتی دارد. مهمترین این دلایل عبارتند از :

کیست های پستان

• تغییرات فیبروکیستیک در پستان
  • فیبروآدنوما
  • آبسه های پستانی
  • التهابات مجاری پستان
  • نکروز چربی

کیست های پستان

کیست های پستان توده هایی است که حاوی مایع بوده و باعث می شود تا بافت غددی پستان گشاد و باز گردد. این کیست ها جز شایع ترین توده های پستان در بین خانم ها است. اندازه این کیست ها از بسیار کوچک و به اندازه یک شن تا خیلی بزرگ و قابل لمس ممکن است، باشد. بیشتر این کیست ها در 28 روز دوره قاعدگی تغییراتی پیدا می کند. از مشخصات این توده ها، در هنگام لمس می توان متحرک و سفت بودن این کیست ها را بیان کرد. از آنجا که این توده ها سفت است، ممکن است حین معاینه نتوان توده های توپر را از کیست تشخیص داد.

کیست ها در هر سنی می تواند در خانم ها بروز کند، اما معمولا در حدود 40 سالگی بیشتر شایع است. همچنین بعد از سن یائسگی ممکن است که به راحتی قابل لمس نبوده و نیاز به معاینه جراح سینه و متخصص باشد.

تغییرات فیبروکیستیک

در گروهی از افراد در پستان کیست هایی ایجاد می شود که توسط بافت هایی سخت احاطه می شود. این توده ها ممکن است حالتی غده مانند و گسترده باشد و برای فرد دردناک باشد. در برخی از خانم ها با رسیدن به دوران قاعدگی احساس درد و ناراحتی در پستان هایشان به دلیل وجود این نوع از کیست افزایش یابد. با توجه به این حالت ها نمی توان این تغییرات را بیماری محسوب کرد.

گشادی مجرا و التهاب اطراف مجاری

این نوع از مجاری ها، مجاری های اصلی زیر هاله پستان را شامل می شود. این مجاری به دلیل افزایش سن، رسیدن به دوران یائسگی و کاهش و افزایش سایز کوتاه و گشاد می شود. از علائم این نوع از توده ها  ترشحات نوک پستان، توکشیدگی نوک پستان و توده قابل لمس در پستان می باشد. لازم به ذکر است که این توده ها خوش خیم است ولی برای تشخیص نهایی باید به جراح سینه خوب مراجعه کرد.

جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی

جراحی سینه

جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان سینه

تزریق بوتاکس

لیفت سینه

پروتز سینه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

متخصص و جراح پستان،سرطان و زیبایی، بورد تخصصی جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ التحصیل دکترای عمومی از دانشگاه علوم پزشکی بابل فارغ التحصیل مقطع تخصصی جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای بورد تخصصی با رتبه برتر از دانشگاه تهران عضو پژوهشکده بیماریهای پستان دانشگاه علوم پزشکی تهران جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران عضو جامعه جراحان ایران در حال حاضر جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره فلوشیپی جراحی پستان عضو انجمن جراحان ایران فعال در مرکز و پژوهشکده بیماریهای پستان تهران عضو فعال پژوهشکده بیمارستان شریعتی تهران فعال در مرکز بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی تهران گذراندن دوره های تکمیلی بیماری و جراحی های پستان

تماس با پزشک