علائم سرطان سینه

سرطان پستان، شایع ترین سرطان در میان زنان در سراسر دنیا است به طوری که مطابق آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان پیدایش آنها رو به افزایش می باشد.

دلایل بروز سرطان سینه

در حال حاضر علت مشخصی برای بروز این بیماری یافته نشده است اما برخی از عوامل ایجاد کننده آن عبارتند از:

• سابقه فامیلی به خصوص در اقوام درجه یک
  • عواملی مانند بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، اولین زایمان در سن بالای سی سال، نداشتن زایمان و عدم شیردهی
  • برخی عوامل اجتماعی و اقتصادی
  • افزایش وزن و چاقی پس از یائسگی
  • مصرف چربی زیاد
  • برخورد اشعه به قفسه سینه
  • برخی از بیماری های خوش خیم پستان

دارا بودن هرکدام از شرایط زیر به این معنا نیست که حتما این فرد در آینده مبتلا به سرطان پستان خواهد شد تنها نشان دهنده این است که بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارد بنابراین نیاز است تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرد.

سرطان-سینه-در-زنان

علائم سرطان سینه

• شایع ترین علائم سرطان سینه وجود توده یا تومور بدون درد در پستان می باشد.
  • در صورتی که از نوک پستان ترشحات خونی و آبکی خارج شود نیاز به بررسی توسط جراح سینه می باشد.
  • بروز هرگونه تغییرات مانند تغییر در رنگ پوست پستان، بروز فرورفتگی یا برآمدگی نیازمند معاینه دقیق توسط متخصص می باشد.
  • ایجاد تغییرات در نوک پستان مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن همراه با خارش و…
  • نامتقارن شدن اندازه پستان ها در صورتی ه اخیرا ایجاد شده باشد.
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل

علاوه بر علائم گفته شده اگر سلول های سرطانی متاستاز دهند و در بخش های دیگر بدن منتشر شوند می توانند علائم دیگری همچون احساس درد در استخوان ها ، تنگی نفس و تورم غده های لنفاوی را به وجود آورند.

بهتر است بدانید پیشگیری از سرطان سینه امکان پذیر نیست ولی با تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و احتمال درمان سرطان سینه افزایش یابد.

خانم دکتر مریم شریفی، جراح  سینه توصیه می نمایند که با دیدن اولین علائم سرطان سینه و کوچکترین تغییرات در بافت و ظاهر سینه به پزشک مراجعه نمایید.  می توانید با راه های ارتباطی زیر با  دکتر شریفی جراح زیبایی سینه در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی

شماره تماس 021-22784592

پیج اینستاگرام

عوامل خطر تغذیه ای برای ایجاد سرطان سینه

مهمترین عوامل عبارتند از:

• مصرف غذاهای پرچربی
  • مصرف کم میوه جات، سبزی ها و غلات
  • مصرف غذاهای شور یا غذاهای دودی و کهنه

عواملی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند

اگرچه سرطان سینه غیرقابل پیشگیری است اما شرایطی می تواند احتمال ایجاد سرطان در بافت سینه را افزایش دهد. چاقی و عدم فعالیت بدنی، مصرف الکل همچنین بارداری در سن بالا و یا عدم بارداری و آغاز قاعدگی در سنین کم می تواند احتمال ابتلا را افزایش دهد . علاوه بر موارد گفته شده سابقه خانوادگی و ژنتیک نیز در بروز سرطان بسیار موثر است .

عوامل غذایی که ممکن است خط بروز سرطان سینه را کاهش دهند

• رژیم غذایی کم چرب
  • مصرف غلات، میوه و سبزیجات در رژیم غذایی
  • کاهش مصرف غذاهای سرخ شده
  • مصرف کم غذاهای حاوی نمک، غذاهای شور و ترشی جات
  • مصرف بیشتر گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز

پیشگیری از سرطان سینه

سبک زندگی در ابتلا به سرطان و بیماری های مختلف تاثیر به سزایی دارد . به طوری که سبک زندگی سالم و متعادل  با رعایت برخی نکات می تواند مانع ایجاد بسیاری از بیماری ها شود و سبک زندگی ناسالم می تواند احتمال بروز انواع بیماری را افزایش دهد. ورزش یکی از عادت هایی است که  برای داشتن زندگی سالم تر باید در برنامه روزمره زندگی گنجانده شود . همچنین رژیم غذایی سالم که حاوی مقدار مناسبی از میوه و سبزیجات که دارای آنتی اکسیدان ( ماده ضد سرطان ) و انواع ویتامین ها است اثر پیشگیرانه ای در ابتلا به سرطان دارد.

همچنین توصیه می شود رژیم غذایی، کم نمک و حاوی مقدار کمتری از چربی باشد و به طور کلی مصرف غذا های سرخ شده محدود شود. به علاوه کاهش مصرف گوشت قرمز و جایگزینی گوشت موغ و ماهی ها به جای آن همانطور که برای سلامتی مفید است در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه هم موثر است. طبق تحقیقاتی که در رابطه با سرطان سینه انجام شده است ، بارداری در سن مناسب و شیر دهی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه می شود.

سرطان سینه چطور ایجاد می شود؟

در کشور ایران سالانه هشت هزار زن درگیر سرطان پستان می شوند . این سرطان که شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است در کشور های توسعه یافته تر شیوع و گسترش بیشتری دارد. سرطان سینه کاملا قابل پیشگیری نیست اما تشخیص زود هنگام آن می تواند گام مهمی در درمان آن باشد .همچنین رعایت عواملی که در طول مقاله ارائه شده است می تواند در کاهش احتمال ابتلا موثر باشد. اما سرطان سینه چطور ایجاد می شود؟ احتمال ایجاد سرطان در سلول های جدار مجاری شیری و لوله های شیرساز بیشتر است و این سلول ها درواقع منشاء بیشتر سرطان های پستان می باشند. با استفاده از بیوپسی و بافت برداری از سینه می توان احتمال وجود سرطان را تشخیص داد .سپس با انجام آزمایش های دیگری در مورد سرطان و میزان پیشرفت آن می توان نظر قطعی داد.

بهترین راه برای درمان سرطان پیشگیری و درمان به موقع است . بدین منظور انجام آزمایش های غربالگری و معاینه و توجه به تغیرات سینه حائز اهمیت است . البته نظرات متعددی درخصوص تاثیرمنفی ماموگرافی مطرح است و توصیه می شد این آزمایش از سنین 40 تا 70 سالگی به صورت هر دوسال یکبار انجام شود. علاوه بر غربالگری، توجه و بررسی سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه هم مفید است . اگر سابقه ابتلا به سرطان چه در خانواده پدری و چه در خانواده مادری وجود داشته باشد ؛ باید گفت شما دارای عامل ژنتیکی سرطان هستید و لازم است بیشتر از دیگران مواقب سلامتی خود و تغیراتی که در بافت سینه ایجاد می شود باشید.

می توانید مراقبت های بعد از جراحی سرطان سینه را مطالعه کنید.

درمان سرطان سینه

سرطان پستان نوعی سرطان تهاجمی می باشد بنابراین برای درمان کامل آن باید از روش های نوین استفاده کرد به همین خاطر تخصص های زیرمجموعه ای مختلفی داریم که در قالب تیم به درمان سرطان سینه کمک می کنند.

اغلب بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند تحت عمل جراحی قرار می گیرند و سرطان از سینه آنها خارج می شود. اغلب این افراد برای خارج کردن سرطان از لنفوم ها هم تحت عمل قرار می گیرند.

برخی از بیماران به سرطان شناس پرتو درمانی هم مراجعه کرده و در مورد پرتو درمانی موضعی به سینه با آنها صحبت می کنند. انجام جراحی همراه با پرتو درمانی درمان های موضعی هستند. سلول سرطانی قادر است از طریق جریان خون نیز حرکت کرده و در اعضایی مانند ریه، کبد و استخوان ها پنهان شود و پس از مدتی دوباره رشد کنند.

در حال حاضر تکنیکی برای تشخیص این سلول های کوچک وجود ندارد به همین خاطر اغلب در مورد بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان سینه هستند درمان سیستمتیک انجام می گیرد مانند شیمی درمانی یا درمان دارویی.

در برخی  موارد درمانی ممکن است نیاز باشد کل بافت سینه برداشته شود . این عمل معمولا باعث ایجاد نارضایتی زنان از ظاهر خود می شود. امروزه با روش های درمانی و ترمیمی می توان با روش های متفاوتی این مسئله را برطرف کرد.

برای مشاهده روش های ترمیم و پروتز سینه  و جراحی های زیبایی سینه  کلیک کنید.

نتیجه گیری

در نهایت می توان گفت سرطان پستان قابل پیشگیری نیست اما با آگاهی از علائم سرطان سینه و مراجعه زودهنگام به متخصص می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و احتمال درمان سرطان سینه هم افزایش می یابد. همچنین شما عزیزان در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های مندرج در سایت دکتر مریم شریفی جراح سینه در تهران تماس حاصل فرمایید.

متخصص و جراح پستان،سرطان و زیبایی

متخصص و جراح پستان،سرطان و زیبایی، بورد تخصصی جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ التحصیل دکترای عمومی از دانشگاه علوم پزشکی بابل فارغ التحصیل مقطع تخصصی جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای بورد تخصصی با رتبه برتر از دانشگاه تهران عضو پژوهشکده بیماریهای پستان دانشگاه علوم پزشکی تهران جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران عضو جامعه جراحان ایران در حال حاضر جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره فلوشیپی جراحی پستان عضو انجمن جراحان ایران فعال در مرکز و پژوهشکده بیماریهای پستان تهران عضو فعال پژوهشکده بیمارستان شریعتی تهران فعال در مرکز بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی تهران گذراندن دوره های تکمیلی بیماری و جراحی های پستان

تماس با پزشک