نحوه تشخیص سرطان سینه

تشخیص زود هنگام سرطان سینه می تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند در نتیجه باعث نجات بخشیدن زندگی فرد شود. هنگامی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، شیوه های درمانی گسترده تر و احتمال بهبود یافتن بیمار نیز بیشتر خواهد بود.

علائم ابتلا به سرطان سینه

معمولا بسیاری از توده هایی که در سینه ظاهر می شوند بدخیم نیستند، اما با این حال اولین علامت ابتلا به سرطان سینه (در مردان و زنان ) وجود یک توده است،  که معمولا هیچ دردی در این توده احساس نمی شود. عوارض ابتلا به بیماری سرطان عبارتند از:

• ترشح ماده شفاف یا خونابه از نوک سینه
  • فرورفتگی نوک سینه یا هر تغییر دیگر در نوک سینه
  • تغییر سایز سینه
  • تغییرات در پوست سینه
  • قرمزی یا چروک شدن پوست سینه
  • پیدایش توده ای سفت زیر پوست

دقت شود که هر تغییر در سطح پوست لزوما از علامت های ابتلا به سرطان نیست چرا که در زمان بارداری یا قاعدگی پوست سینه به دلیل تغییرات هرمونی کاملا تغییر می کند.

تشخیص سرطان سینه

• ماموگرافی: بهترین روش برای تشخیص زود هنگام بیماری سرطان سینه استفاده از ماموگرافی می باشد. این روش عبارتست از یک عکس رادیوگرافی از پستان که روشی ساده برای تشخیص زودرس سرطان های غیر ملموس پستان به شمار می رود.
  • معاینه پستان توسط خود شخص: هر خانم باید پس از 20 سالگی سینه خود را بطور منظم معاینه نماید. معاینه پستان باعث می شود که خانم بافت های پستان را بشناسد و در صورت مشاهده توده در اسرع وقت به  جراح سینه جهت انجام اقدامات بعدی مراجعه نماید. معاینه یکی از راه های تشخیص زود هنگام سرطان پستان به شمار می رود.
  • معاینه پستان توسط پزشک: اگر در خانواده خود بیماران مبتلا به سرطان سینه دارید و یا فکر می کنید که در معرض ابتلا به خطر سرطان پستان هستید، توصیه می شود که پس از 40 سالگی ، سالی حداقل یکبار توسط پزشک متخصص معاینه شوید. هر گونه تغییر در بافت پستان یا تغییر و یا درد در غدد لنفاوی می تواند از علائم ابتلا به سرطان سینه باشد.
  • ام آر آی: ام آر آی از آزمایش های تشخیصی است که در تشخیص وجود توده سرطانی در پستان کمک می کند.
  • استفاده از امواج ماورا صوتی: این روش نیز به تشخیص توده سرطانی پستان کمک می کند .
  • بیوپسی یا نمونه برداری: می توان گفت نمونه برداری تنها روشی است که وجود یا عدم وجود سرطان پستان را به صورت قطعی اثبات می نماید.

منبع:www.webteb.com

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی