دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
سرطان-سینه

تشخیص سرطان سینه در منزل

خودآزمایی پستان روشی برای شماست که می توانید سینه های خود را از لحاظ  تغییراتی مانند وجود توده یا ضخیم شدن بررسی کنید. شما در واقع هر بایستی دو سینه خود را نگاه خواهید کرد و اگر متوجه چیزی غیرمعمول شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. در بسیاری موارد، این تغییرات سرطان نیستند، اما برای فهمیدن این موضوع باید به جراح پستان مراجعه کنید.

چگونه می توانم خودآزمایی پستان در مقابل آینه انجام دهم؟

1- در مقابل یک آینه بزرگ در یک اتاق روشن قرار بگیرید. به سینه های خود نگاه کنید. اگر از نظر اندازه و شکل برابر نباشند، مشکلی نیست.

2-  نوک سینه های خود را بررسی کنید و به دنبال هر گونه زخم، لایه برداری یا تغییر در جهت آنها باشید.

تشخیص سرطان سینه در منزل در پنج مرحله 

تشخیص سرطان سینه در منزل در پنج مرحله 

در ابتدا لازم است این نکته راذکر نماییم که بهترین روش برای تشخیص سرطان در منزل، لمس و مقایسه پستان‌ها، در زمانی که سینه‌ها سفت و دردناک نباشند است. توصیه می کنیم که این اقدام بهتر است بعد از پایان دوران عادت ماهیانه انجام شود.

نکته ای بعدی که باید به آن توجه داشته باشید،به یاد داشتن حالت طبیعی سینه ها است که باید این حالت را با تغییرات ماهیانه ای که برای شما رخ می دهد مقایسه کنید.

بهترین زمان برای متوجه شدن این تغییرات زمانی است که سینه های شما خیس و حالت لغزنده یا صابونی دارند است و از این رو می توانید این کار را در  حمام انجام بدهید.

اما اینک قصد داریم پنج مرحله اصلی برای تشخیص سرطان سینه در منزل را برای شما عزیزان ذکر نماییم که این پنج مرحله عبارتند از:

  • مرحله اول: دست های خود به کمرتان بزنید و با شانه های مستقیم به آینه نگاه کنید. شانه های شما بایستی اندازه، شکل و رنگ طبیعی داشته باشند و همچنین تورمی در ناحیه پستان های شما مشاهده نشود. در صورتی که در این نواحی هرگونه تغییرات غیر طبیعی را مشاهده کردید، در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه کنید.

این تغییرات غیر طبیعی عبارتند از:

  • بروز برآمدگی، تو رفتگی، تغییر رنگ پوست سینه، بروز پوسته شدن پوست سینه،
  •  پوسته ریزی در نوک پستان
  • بروز تغییر موقعیت نوک سینه
  • بروز قرمزی، درد، راش (کهیر پوستی با خارش) یا تورم
  • مرحله دوم: در این مرحله لازم است بازوهای خود را به بالای سرتان ببرید و به دنبال تغییرات ذکر شده باشید. سپس، از یک سمت به سمت دیگری بچرخید و با دقت لازم ناحیه پستان و زیر بغل خود را بررسی و ارزیابی کنید.
  • مرحله سوم: در همان حالت که در مقابل آینه قرار دارید، دقت کنید که سینه های شما دارای ترشحات سفید است یا خیر. برای این کار لازم است نوک سینه های خود را به آرامی فشار دهید.
  • مرحله چهار: در این مرحله، در ابتدا دراز بکشید و سینه های خود را در همین حالت، لمس کنید. توجه داشته باشید که باید یک بالش زیر شانه راست خود قرار دهید. سپس به پشت دراز بکشید و بازوی سمت راست خود را زیر سرتان بگذارید.

در این مرحله، با استفاده از دست راست، سینه سمت چپ و با استفاده از دست راست سینه ناحیه چپ را لمس کنید. برای لمس این ناحیه می توانید از نرمی سه انگشت میانی خود استفاده کنید. سپس انگشت خود را به صورت دورانی بر روی سینه خود حرکت دهید. برای این کار می توانید در ابتدا از نوک سینه شروع کنید.

برای بررسی دقیق لازم است فشار دست در بهترین نحوه معاینه تنظیم شود. در نظر داشته باشید که لمس کردن یک حاشیه‌ی سفت در انحنای تحتانی هر پستان بسیار طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست.

  • مرحله پنجم: در مرحله آخر، به حمام بروید و در حالت ایستاده، یک دست خود را به سمت بالا ببرید و با دست دیگر، سینه و زیر بغل خود را معاینه کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که هنگام معاینه در هر پنج مرحله، بایستی تمامی نواحی پستان خود اعم از بخش های  بالای پستان و پایین را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح سرطان سینه در تهران

بهترین زمان برای تشخیص سرطان سینه در منزل

بهترین زمان برای تشخیص سرطان سینه در منزل

بهترین زمان برای این کار زمانی است که پستان ها در حداقل ترین حساسیت ممکن قرار دارند است. به طور مثال؛ در دوران قاعدگی، تعادل هورمون ها به هم می خورد که این موضوع سبب حساس شدن ناحیه پستان ها می شود. لازم است بدانید که تعدادی از بانوان در دوران قاعدگی، احساستی مانند؛ درد مداوم یا تیر کشیدن ناگهانی را در پستان تجربه می کنند. توصیه می شود که برای انجام خودآزمایی پستان، 3 الی 4 روز پس از اتمام دوران قاعدگی اقدام نمایید.

هچین زنان شیرده این نکته را در نظر داشته باشند که بعد از اتمام شیردهی برای انجام این آزمایش باید اقدام کنند.

آن دسته از افرادی هم که در دوران یائسگی به سر می برند، بایستی در ابتدا یک تاریخ مشخصی را در ماه برای انجام تست خود آزمایی در نظر بگیرند.

بانوانی که در گذشته به دلیل وجود سرطان پستان، عمل جراحی ماستکتومی را انجام داده اند، این افراد باید به صورت منظم تست خودآزمایی پستان در منزل را انجام دهند.

تشخیص سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان هم رخ می دهد و بر خلاف باور عموم که فکر می کنند سرطان سینه تنها برای خانم ها بروز می کند، این سرطان در مردان هم شیوع دارد. به همین دلیل نیاز است که معاینه سینه مردان هم انجام گیرد و هرگونه توده و ضایعه ی مشکوکی بررسی شود. سونوگرافی و بیوپسی برای سینه های مردان هم انجام می گیرد. در این موارد توده ای که احساس می شود، تحت بیوپسی یا نمونه گیری قرار می گیرد و نمونه مورد نظر به آزمایشگاه فرستاده می شود و نوع سلول ها ( بدخیم یا خوش خیم بودن ) بررسی می شود.

این آزمایشات برای حفظ سلامتی و تشخیص زودهنگام سرطان انجام می گیرند و در بسیاری از موارد شاید اصلاً مورد خطرناکی نباشد و تنها یک توده خوش خیم باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی روشهای کاربردی تشخیص سرطان سینه در منزل پرداختیم. در صورتی که نیاز به مشاوره با یک جراح سرطان سینه حاذق را دارید می توانید به مطب دکتر مریم شریفی مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *