دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.

پروتز سینه سیلیکونی چیست؟

پروتز سینه سیلیکونی یکی از انواع پروتزهای سینه است که دارای ظاهری گرد دارد و داخل آن با  یک مایع ژلی چسبنده پر شده است. این پروتزها اغلب با استفاده از پوسته‌های سیلیکونی ساخته می‌شوند که انعطاف‌پذیری و نرمی بالایی دارند. مایع ژلی در داخل پوسته سیلیکونی قرار می‌گیرد تا حجم و فرم مناسب را به پروتز ببخشد و احساس طبیعی را در لمس و حرکت به ارمغان آورد.

پروتز سیلیکونی چیست؟

کاربرد پروتزهای سیلیکونی

استفاده از پروتز سیلیکونی به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد:

1. افزایش حجم سینه: برخی از زنان به دنبال افزایش حجم سینه خود هستند و از پروتز سیلیکونی استفاده می‌کنند تا حجم سینه‌های خود را افزایش دهند.

2. بهبود شکل و ظاهر سینه: در برخی موارد، افراد ممکن است از شکل و ظاهر سینه‌های خود ناراضی باشند، مانند سینه‌هایی که شل و کوچک شده‌اند یا دارای  عدم تقارن هستند. پروتز سیلیکونی می‌تواند موجب بهبودی در شکل و ظاهر سینه‌ها گردد.

3. تقویت تقارن سینه‌ها: در برخی از موارد، سینه‌ها تقارن ندارند و ممکن است اندازه یا شکل سینه‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. استفاده از پروتز سیلیکونی می‌تواند به تقویت تقارن سینه‌ها کمک و شکل ظاهری آن‌ها را بهبود ببخشد.

4. جبران از دست رفتن بافت سینه: ممکن است برخی از زنان به دلیل عواملی مانند بارداری، شیردهی، کاهش وزن شدید یا پس از جراحی برای برداشتن تومورهای خوش‌خیم یا بد خیم در سینه، بافت سینه خود را از دست داده باشند. پروتز سیلیکونی می‌تواند در این مواقع برای جبران حجم از دست رفته بافت سینه استفاده شود.

بنابراین، استفاده از پروتز سینه سیلیکونی می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود و در هر مورد، مشاوره با پزشک متخصص پروتز سینه ضروری است تا بهترین روش و نوع پروتز مشخص شود.

بیشتر بخوانید: پروتز سینه گرد

کاربرد پروتزهای سیلیکونی

مزیت‌های استفاده از پروتز سینه سیلیکونی

1. ظاهر طبیعی: پروتزهای سینه سیلیکونی به دلیل استفاده از مواد سیلیکونی بافتی نرم و الاستیک، ظاهر طبیعی‌ای به سینه می‌بخشند.

2. انعطاف پذیری و مقاومت بالا: پروتزهای سینه سیلیکونی دارای انعطاف‌پذیری بالا هستند که به طور طبیعی با حرکات بدن تطبیق پیدا می‌کنند. همچنین، این نوع پروتزها در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند.

3. تنظیم شکل و حجم: پروتزهای سینه سیلیکونی قابلیت تنظیم شکل و حجم سینه را به دلخواه فرد فراهم می‌کنند. با توجه به نیاز و تمایلات فرد، انتخاب شکل و حجم مورد نظر امکان‌پذیر است.

4. طول عمر طولانی: پروتزهای سینه سیلیکونی دارای طول عمر طولانی هستند و معمولا  برای مدت زمان طولانی درون بدن باقی می‌مانند. با انجام مراقبت‌های مناسب و پیروی از دستورات پزشک، پروتزهای سینه سیلیکونی می‌توانند برای سال‌ها استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: تعویض پروتز سینه

مزیت‌های استفاده از پروتز سینه سیلیکونی

چه کسانی می‌توانند از پروتز سیلیکونی استفاده کنند؟

1. افرادی که به دلیل سرطان سینه یا بیماری‌های دیگر، یک بخش یا کل سینه خود را از دست داده‌اند.

2. خانم‌هایی که سینه‌های بسیار کوچک یا بزرگ دارند و می‌خواهند حجم و شکل سینه‌های خود را تغییر دهند.

3. خانم‌های باردار و  شیرده که پس از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیکی، سینه‌هایشان افتادگی، تغییر فرم داده یا نامتقارن شده‌اند.

4. افرادی که با کاهش وزن شدید، بافت سینه‌هایشان شل و کوچک شده است.

5. افرادی که به دلیل بالا رفتن سن و تغییرات طبیعی در بدن دچار افتادگی، شلی و تغییر فرم پستان‌ها شده‌اند.

بیشتر بخوانید: ماندگاری پروتز سینه 

در چه مواردی استفاده از پروتز سینه سیلیکونی مناسب نیست؟

این افراد نباید از این پروتز استفاده کنند:

1. خانم‌های باردار و شیرده: در دوره بارداری و شیردهی، تغییرات هورمونی و فیزیکی در سینه‌ها رخ می‌دهد و سایز و شکل سینه‌ها ممکن است تغییر کند. به علت عدم استقرار شکل دقیق سینه، انجام عمل پروتز سینه در این دوره‌ها توصیه نمی‌شود. باید مدتی پس از پایان دوره شیردهی صبر کرد تا  سینه‌ها به حالت پایدار خود بازگردند.

2. پوست نازک، شل و بی‌انعطاف: افرادی که پوست سینه ضعیف، شل و فاقد انعطاف‌پذیری دارند، ممکن است نتوانند از پروتز سینه سیلیکونی استفاده کنند. در این حالت، ممکن است پروتز عدم تطبیق مناسب با پوست را نشان دهد.

3. بیماران سرطانی: بیمارانی که در حال درمان سرطان سینه هستند یا سابقه سرطان سینه دارند، نیاز به مشورت و نظارت دقیق پزشکان متخصص دارند. در برخی موارد، استفاده از پروتز سیلیکونی ممکن است با درمان سرطان تداخل پیداکند.

4. افراد با نقص سیستم ایمنی: افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، ممکن است در معرض خطر عفونت بعد از اقدام جراحی پروتز سینه قرار گیرند. در این موارد، استفاده از پروتز سیلیکونی توصیه نمی‌شود.

مهم است که قبل از تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از پروتز سیلیکونی، با پزشک متخصص و جراح پلاستیک مشورت کنید تا شرایط شما به‌طور دقیق ارزیابی شود و راهنمایی صحیحی درباره مناسب بودن استفاده از پروتز سینه دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: پروتز سینه اشکی

در چه مواردی استفاده از پروتز سینه سیلیکونی مناسب نیست؟

قیمت پروتزهای سیلیکونی

عوامل مختلفی بر قیمت پروتز سیلیکونی تاثیر می‌گذارند:

1. نوع پروتز: وجود انواع مختلف پروتزهای سیلیکونی با کیفیت‌ها و اندازه‌های متفاوت می‌توانند بر قیمت موثر باشند. پروتزهای با برندهای معروف و کیفیت بالاتر ممکن است گرانتر باشند.

2. تخصص و مهارت جراح: تجربه و مهارت جراح زیبایی نقش مهمی در قیمت پروتز سیلیکونی ایفا می‌کند. جراحان با تجربه بیشتر، ممکن است هزینه بیشتری بگیرند.

3. مکان جراحی: قیمت پروتز سیلیکونی ممکن است بسته به مرکز، کلینیک یا بیمارستانی که عمل انجام می‌شود، متغیر باشد.

4. هزینه‌های جانبی: عوامل دیگری مانند هزینه‌های قبل و بعد از عمل، هزینه‌های بیمارستانی، هزینه‌های تست‌ها و مشاوره‌ها نیز می‌توانند در قیمت نهایی موثر باشند.

قیمت پروتزهای سیلیکونی

عوارض پروتز سینه سیلیکونی

1. خونریزی: پس از عمل جراحی، ممکن است خونریزی در ناحیه  تحت درمان اتفاق بیفتد. این خونریزی معمولا در محدوده اندکی از جراحت رخ می‌دهد.

2. زخم و جراحت: ممکن است پس از جراحی، در محل برش‌ها زخم ایجاد ‌شود. این زخم‌ها نیاز به مراقبت و تمیز کردن مناسب دارند و ممکن است در صورت عدم رعایت این مراقبت‌ها عفونت رخ دهد.

3. عفونت: هر عمل جراحی با خطر عفونت همراه است. در صورتی که عفونت رخ دهد، نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها و مراقبت‌های مربوطه دارد.

4. تورم و التهاب: پس از عمل جراحی، ممکن است سینه‌ها تورم کنند و درد و التهاب نیز در محل عمل احساس شود. تورم و التهاب معمولا در چند هفته اول پس از جراحی کاهش می‌یابد.

5. انقباض کپسولی: یکی ا زعوارض احتمالی پروتز سیلیکونی انقباض کپسولی است

6. نشت سیلیکونی: در صورتی که پروتز سینه سیلیکونی شکسته شود، ممکن است سیلیکون به بیرون نشت کند. این موضوع نیازمند عمل جراحی ترمیمی است.

7. چروکیدگی یا موج‌دار شدن: در برخی از موارد، ممکن است پروتز سیلیکونی دچار چروکیدگی شود.

8. سروما: سروما به جمع شدن مایع در محل عمل گفته می‌شود. این مایع معمولا در چند هفته اول پس از جراحی به طور طبیعی جذب می‌شود. اگر سروما حجم زیادی را به خود اختصاص دهد و باعث ایجاد ناراحتی و فشار در منطقه عمل شود، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

9. بی‌حسی نوک پستان: پس از عمل پروتز سینه، ممکن است فرد در نوک پستان دچار  بی‌حسی شود. این عارضه موقتی است و در طول زمان بهبود می‌یابد، اما در برخی از موارد ممکن است دائمی باشد.

عوارض پروتز سینه سیلیکونی

نتیجه‌گیری

پروتز سینه سیلیکونی برای افزایش حجم سینه، بازسازی سینه پس از سرطان پستان یا برای تقویت اندازه و شکل سینه‌ها کاربرد دارد. در این نوشته، در خصوص این نوع از پروتز، کاربردهای آن، مزیت‌ها و اینکه استفاده از این پروتز برای استفاده چه کسانی مناسب است، صحبت کردیم. توصیه می‌کنیم برای اطلاعات دقیق و راهنمایی در مورد مناسب بودن یا نبودن پروتز سیلیکونی با پزشک متخصص مشورت کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *