سرطان خوش خیم پستان

سرطان خوش خیم پستان | علائم، تشخیص و درمان

سرطان خوش خیم پستان چیست؟ سرطان خوش خیم پستان، یکی از انواع سرطان پستان است که در آن سلول‌های پستان به صورت پراکنده و خوش خیم در سینه رشد می‌کنند. در سرطان خوش‌خیم پستان، سلول‌های سرطانی در بافت‌های پستان موجود هستند، اما این سلول‌ها به سرعت به سایر مناطق بدن منتقل نمی‌شوند و توانایی رشد و تکثیر ندارند. اغلب موارد سرطان خوش‌خیم پستان قابل درمان هستند، اما در صورت عدم تشخیص و درمان در زمان نامناسب، ممکن است این نوع سرطان به سرطان بدخیم تبدیل شود. بنابراین، برای تشخیص و درمان هر گونه تغییر در پستان، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و تست‌های لازم را انجام دهید.

سرطان خوش خیم پستان با چه علائمی همراه است؟

سرطان خوش خیم پستان (DCIS) در بیشتر موارد بدون هیچ گونه علائمی بروز پیدا می کند. این نوع از سرطان به صورت تصادفی و در طی آزمایشات پزشکی، مانند ماموگرافی، تشخیص داده می‌شود. با این حال، در برخی از موارد، تعدادی از علائم و نشانه‌هایی که ممکن است در سرطان خوش خیم پستان دیده شوند عبارتند از:

• وجود یک یا چند لکه در سینه که ممکن است سفت یا نرم باشد.
  •  تغییر در شکل یا اندازه سینه پوست سینه.
  •  تغییر در نوع ترشحات پستان که ممکن است شامل خون باشد.
  • قرمزی و یا پوسته پوسته شدن نوک پستان.
  • بروز ترشحات غیر شیری از ناحیه پستان که می تواند به رنگ خونی تا زرد، سبز، قهوه ای تیره یا حتی سیاه باشد.
  • فرورفتگی در ناحیه نوک پستان و یا چین دار شدن این ناحیه.
  • افزایش اندازه غدد لنفاوی

علت بروز سرطان خوش خیم سینه

• بیماری سرطان خوش خیم می تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند که این دلایل عبارتند از:
  • به علت بروز تغییراتی در بافت سینه (تغییرات فیبروکیستیک سینه)
  • به علت بروز التهاب و عفونت هایی در ناحیه سینه
  • به علت بروز نوسانات هورمونی به ویژه در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی
  • به علت استفاده از داروهایی از قبیل: داروهای ضدبارداری هورمونی (قرص های ضدبارداری)
  • به علت جایگزین کردن درمان های هورمونی
  • به علت مصرف بیش از حد نوشیدنی های حاوی کافئین‌
علت بروز سرطان خوش خیم سینه

نحوه تشخیص سرطان خوش خیم سینه

به این نکته توجه داشته باشید، در صورتی که در هر زمان در ناحیه سینه خود توده ای حس کردید و یا متوجه تغییر شکل و یا اندازه ای در این ناحیه شدید فورا به یک متخصص مراجعه کنید تا در صورت تایید مبتلا شدن شما به سرطان خوش خیم سینه، تحت درمان قرار بگیرید.

پزشک ممکن است از راه های زیر برای تشخیص سرطان خوش خیم استفاده کند که این روش ها عبارتند از:

• استفاده از آزمایش های تصویر برداری از قبیل: ماموگرافی، سونوگرافی و یا MRI
  • استفاده از آزمایشات ترشحات سینه ای جهت بررسی وجود سلول های سرطانی
  • استفاده از آزمایش بیوپسی سینه

بیشتر بخوانید: علت درد پستان

نحوه تشخیص سرطان خوش خیم سینه

درمان توده خوش خیم سینه

لازم است بدانید که اغلب سرطان های خوش خیم نیاز به درمان های خاص ندارند. این دسته از سرطان ها در بیشتر موارد به خودی خود درمان می شوند. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد، بروز تعدادی از سرطان های خوش خیم سینه سبب افزایش ابتلا به سرطان سینه بدخیم می شوند که پزشک متخصص ممکن است در این موارد توصیه هایی را به بیمار کند که این توصیه ها یا راه های درمانی عبارتند از:

• تجویز و مصرف داروهای آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت ناحیه سینه
  • تجویز آسپیراسیون جهت تخلیه کیست‌های پر از مایع درون سینه
  • در صورت لزوم، تجویز جراحی لامپکتومی سینه برای برداشتن توده‌ها

انواع بیماری‌های خوش‌خیم سینه

تعدادی از بیماری های خوش خیم سینه که ممکن است با انجام ماموگرافی سینه نمایان شوند عبارتند از:

• بیماری کیست سینه
  • بیماری تغییرات پستان فیبروکیستیک
  • بیماری فیبرو آدنوم‌ها
  • بیماری توده‌های التهابی و عفونت
  • بیماری فیبروکیستیک سینه
  • بیماری نکروز چربی
  • بیماری کیست سینه
انواع بیماری‌های خوش‌خیم سینه

بیماری کیست سینه

کیست سینه، کیسه هایی پر از مایع در نواحی داخل پستان هستند. این کیسه ها یکی از شایع ترین دلایل بروز بیماری سرطان پستان به شمار می روند. در اغلب موارد این کیست های سینه به صورت سرطان های خوش خیم ظاهر می شوند که نیازی به درمان ندارند.

در صورتی که این کیست ها با درد همراه بودند می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. توجه داشته باشید، در صورتی که این کیست ها بزرگ و یا با علائم خاصی روبرو شدند، بایستی هرچه زودتر برای درمان خود به یک متخصص مراجعه کنید.

فیبروآدنوم ها

از شایع ترین تومورهای خوش خیم سینه می توان به فیبروآدنوم ها اشاره کرد. این نوع از تومورها به طور معمول در بین زنان 20 تا 35 ساله دیده می شود. برای درمان این نوع از سرطان های خوش خیم نیازی به درمان خاصی نیست.

توده های التهابی وعفونت

این دسته از توده ها اغلب به علت عواملی نظیر عفونت ایجاد می شوند. این توده ها به طور معول در زنان شیرده بروز پیدا می کنند اما گاهی در افراد دیگر هم نمایان می شوند. از درمان های اولیه این بیمای می توان به استفاده از آنتی بیوتیک ها اشاره کرد.

فیبروکیستیک سینه

این بیماری، همراه با نشانه هایی همانند: تغییراتی در سینه خانم‌ها، درد و تورم سینه‌ها قبل از عادت ماهیانه ظاهر می شود. برای پیشگیری از بروز این بیماری و این دردها می توانید از مصرف مواد غذایی مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و کاکائو پرهیز کنید.

نکروز چربی

این توده اغلب در زنانی که دارای سینه هایی بزرگ هستند پدیدار می شود که از علت های بروز آن می توان به ضربه و آسیب به نسوج چربی ایجاد شده اشاره کرد.

این ضایع در اغلب موارد به خودی خود از بین می رود اما در برخی موارد ممکن است نیاز به نمونه برداری باشد.