دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
ماندگاری پروتز سینه به چه عواملی بستگی دارد؟

ماندگاری پروتز سینه به چه عواملی بستگی دارد؟

ماندگاری پروتز سینه به عواملی همچون جنس پروتز، تخصص و تجربه جراح، ساختار بدنی فرد، میزان مراقبت‌های فردی، تکنیک جراحی، تغییرات وزنی ( کاهش یا افزایش شدید و ناگهانی) و… دارد.

ماندگاری پروتز سینه

ماندگاری پروتز سینه

ماندگاری پروتز سینه تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. برخی از عوامل مهم عبارتند از:

جنس پروتز

جنس پروتز سینه بر ماندگاری آن تاثیر مهمی دارد. پروتزهای سینه اغلب از سیلیکون ساخته می‌شوند. سیلیکون به دلیل ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، طبیعت وزنی مشابه با بافت سینه و مقاومت در برابر تغییرات دمایی، محبوبیت بالایی بین بیماران دارد. استفاده از سیلیکون در پروتز سینه به ماندگاری و طول عمر آن کمک می‌کند. معمولا پروتزهای سیلیکونی دارای ماندگاری طولانی‌تری هستند. با این حال، کیفیت سیلیکون و طراحی پروتز نیز نقش مهمی در ماندگاری آن ایفا می‌کند.

تکنیک جراحی

تکنیک جراحی که برای قرار دادن پروتز سینه استفاده می‌شود، نقش مهمی در ماندگاری آن دارد. یک جراح ماهر از تکنیک‌های مناسبی برای قرار دادن پروتز (زیر غده ای، زیر عضلانی یا صفحه دوگانه) و ایجاد محل برش استفاده می‌کند. همچنین عواملی مانند یکپارچگی بافت و اطمینان از پوشش و پشتیبانی مناسب برای پروتز را در نظر می‌گیرد.

تکنیک جراحی اجرا شده می تواند عوارضی مانند انقباض کپسولی (تشکیل بافت اسکار در اطراف ایمپلنت)، ناهنجاری ایمپلنت، موج دار شدن یا پارگی ایمپلنت را به حداقل برساند و بر طول عمر پروتز تاثیر مثبت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض پروتز سینه

فعالیت روزمره و ماندگاری پروتز سینه

 فعالیت روزمره

فعالیت‌های ورزشی شدید و  وارد آمدن فشار زیاد بر سینه می‌تواند به ماندگاری پروتز سینه آسیب برسانند. پروتز سینه نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد تا در برابر ضربه‌ها و فشارها محافظت شود.

فعالیت‌های ورزشی شدیدی مانند بدنسازی حرفه‌ای، وزنه‌برداری سنگین، ورزش‌هایی که احتمال ضربه‌ وارد شدن در آن‌ها وجود دارد مانند فوتبال و بسکتبال و ورزش‌هایی که فشار یا تکانه زیادی بر سینه اعمال می‌کنند مانند اسکواش، تنیس می‌توانند به پروتز سینه آسیب برسانند.

 تخصص و تجربه جراح

میزان تخصص و تجربه در ماندگاری پروتز سینه موثر است. تخصص و تجربه جراح، به او کمک می‌کند تا در انتخاب مناسب‌ترین نوع پروتز، اندازه و شکل مناسب، موقعیت قرارگیری صحیح و… دقت کند. همچنین، تجربه در انجام عمل جراحی ، احتمال وقوع مشکلات و عوارض را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید: جراحی پروتز سینه

تخصص جراح و میزان ماندگاری پروتز

طول زمان استفاده از پروتز سینه

طول زمان استفاده از پروتز سینه نیز بر ماندگاری آن موثر است. پروتزهای سینه دارای عمر مفیدی هستند و پس از مدتی معمولا در بازه 10 تا 15 سال نیاز به تعویض دارند. گذشت زمان، تغییرات طبیعی در بدن مانند تغییر در وزن، تغییرات در ساختار پوست و بافت‌های اطراف سینه در مدت ماندگاری پروتز موثر هستند. بنابراین،  بعد از گذشت چند سال نیاز به تعویض پروتز وجود دارد.

تغییرات وزنی

تغییرات زیاد در وزن بدن می‌تواند تاثیر زیادی بر ماندگاری پروتز سینه داشته باشد. زمانی که وزن بدن در حد زیادی تغییر می‌کند (مانند افزایش یا کاهش وزن ناگهانی) بر میزان ماندگاری پروتز سینه تاثیر می‌گذارد. این تغییرات می‌تواند باعث تغییر در شکل و حجم پروتز شود و ماندگاری آن را تحت تاثیر قرار دهد.

 ساختار بدنی فرد

ساختار بدنی فرد از جمله عواملی است که می‌توانند در ماندگاری پروتز سینه تاثیرگذار باشد. اگر پروتز سینه به درستی با ساختار بدنی فرد سازگار نباشد، ممکن است ظاهر آن طبیعی به نظر نرسد یا باعث عدم راحتی شود.

بیشتر بخوانید: پروتز سینه اشکی

میزان ماندگاری پروتز سینه

چه عواملی موجب کاهش ماندگاری پروتز سینه می‌شوند؟

پارگی پروتز در اثر ضربه وجود خطای جراحی و کاهش حجم پروتز به دلیل سوراخ شدن و نشت مواد داخلی می‌توانند به عنوان عوامل جانبی باعث کاهش طول عمر پروتز سینه شوند. این عوامل می‌توانند منجر به خرابی، تغییر شکل یا عدم عملکرد صحیح پروتز شوند.

نتیجه‌گیری

ماندگاری پروتز سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع و ساختار پروتز، تکنیک جراحی، ساختار بدنی فرد، طول زمان استفاده از پروتز سینه، تخصص و تجربه جراح و…است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *