سرطان خوش خیم سینه

یکی از بیماری های پستان،سرطان است که از بافت های سینه شروع می شود. این عارضه در خانم ها بیشتر از آقایان رخ می دهد.
عوامل افزایش سرطان سینه عبارتند از:
• افزایش وزن و چاقی
• اولین سیکل قاعدگی در سنین پایین
• عدم فعالیت های فیزیکی و ورزشی
• دیر بچه دار شدن
• عامل ژنتیک و وراثت

همه توده ها و کیست های موجود در سینه سرطانی نیستند و بیمار نباید احساس نگرانی کند.
فیبرو آدنوم، یکی از شایع ترین تومورهایی است که در سینه اتفاق می افتد و اغلب در خانم های 30 سال به بالا رخ می دهد.
با این حال، علائم تومورهای خوش خیم ممکن است شبیه به تومورهای بدخیم باشد که تمایز بین آن ها بسیار دشوار است و بعضی از این تومورهای خوش خیم نشانه ای ندارند و به طور تصادفی در ماموگرام ظاهر می شوند.
در طول زندگی خانم ها ، تغییراتی در بافت پستان ها اتفاق می افتد، زیرا این بافت ها به هورمون های استروژن و پروژسترون بسیار حساس هستند و هر ماه در طی دوره های قاعدگی دائما تغییر می کنند، و این باعث می شود که آن ها به طور قابل توجهی به تشکیل تومورها حساس باشند، بنابراین سرطان سینه دومین سرطان بعد از سرطان های پوست است.

انواع تومورهای خوش خیم پستان

علائم و نشانه های تومورها متفاوت است، و مهم ترین انواع تومورهای خوش خیم عبارتند از:

• تورم دردناک طبیعی (فیزیولوژیکی)

این عارضه به تغییرات فیبروبلاستی یا تغییرات غدد لنفاوی شناخته شده است و در طول دوره قاعدگی به دلیل تغییر هورمون های خانم ها رخ می دهد.

• فیبروبلاستوما

توده ای است که معمولا در خانم های زیر 40 سال اتفاق می افتد و یکی از شایع ترین تومورهای خوش خیم است که به علت افزایش رشد غده و بافت هم بند در پستان افزایش می یابد.

• کیست های پستان

توده ای پراز مایع، که معمولا در خانم های نزدیک به سن یائسگی رخ می دهد. نوعی توده ای کروی نرم است که زمانی که فشاربه آن وارد می شود، کمی حرکت می کند.

• آبسه پستان

توده ای است که توسط عفونت های پستان ایجاد می شود، به خصوص در خانم های شیرده. جرمی دردناک همراه با افزایش درجه حرارت و ترشح نازک از نوک پستان است و با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

• نکروز چربی

توده است که به علت آسیب یا ضربه به بافت چربی داخل پستان اتفاق می افتد، معمولا به تنهایی از بین می رود، اما در صورت ماندگاری توصیه می شود، که با جراحی برداشته شود.

• لیپوما

توده ای چرب و نرم است و نیازی به درمان ندارد.

• پاپیلومای داخل مجاری

توده های کوچک جوش که در پوشش مجاری پستان نزدیک به نوک سینه رشد می کنند. معمولا زنان بین 40 تا 50 ساله به آن دچار می شوند.

تشخیص بیماری های پستان

• سونوگرافی