ماستیت

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟ اگر در زمان شیردهی به عفونت پستانی دچار شدیم چه کنیم؟ علل عفونت پستانی چیست؟

عفونت پستان معادل ماستیت است و ترجمه دقیق تر آن التهاب پستان است زیرا عفونت الزاما در اثر میکروب است ولی التهاب به این معنی نیست و تشخیص اینکه این التهاب در اثر میکروب شده یا التهاب خود بافتی پستان یا سرطان پستان است یک معقوله ای است که یک جراح پستان باید تشخیص بدهد. التهاب پستان ممکن است در هر خانمی اتفاق بیفتد. در زمان شیردهی به علت وجود میکروب این بیماری بسیار شایع تر می شود. التهابات پستان به شکل عفونت پستانی در زمان شیردهی خود را نشان می دهند. شیر یک محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب می باشد و ممکن است در زمان شیردهی این میکروب ها از طریق شیر به دهان کودک منتقل شود. بنابراین عامل اصلی ایجاد ماستیت خود نوزاد می باشد.

درمان ماستیت

ماستیت درواقع یکی از شایع ترین بیماری های التهابی پستان است که می تواند برای زنان بسیار دردناک و آزار دهنده باشد. برای درمان این عفونت و التهاب لازم است هرچه سریع تر به متخصص پستان مراجعه نمایید. ماستیت به خصوصو در دوران شیردهی می تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد.

علائم ماستیت

مهم ترین علامت ماستیت بروز درد و التهاب در بافت پستان است که می تواند در یک یا هر دو سینه رخ دهد. این درد می توان به صورت تدریجی بروز کند یا به تدریج علائم خود را نشان دهد. هرچه سریع تر برای درمان ماستیت پستان اقدام کنید م یتوانید سریع تر از این درد های آزار دهنده رها شوید. ماستیت می تواند در بازه سنی 17 تا 45 سال پدیدار شود. ماستیت بروز علائم ماستیت نیز در افراد متفاوت است در برهی افراد علائم به صورت گذرا در برخی اوقات بروز می کنند و سپس بهبود میابد و رد برخی افراد تشدید شونده هستند و هر روز پیشروی می کنند. بنابر این بهبود موقت درد را نمی توان مبنا قرار داد و به از مراجعه به متخصص سر باز زد.

ماستیت بیشتر د زنان شیرده بروز می کند اما این به معنای عدم بروز آن در سایر افراد نیست. زنان پس از یائسگی و پیش از بارداری و زایمان نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

علت بروز ماستیت

از آن جایی که ماستیت نوعی عفونت التهابی است پس عامل اصلی آن نفود باکتری و میکروب هاست. برخی عوامل همچون وجود ترک در نوک پستان مسیر ورود میکروب ها به بدن را باز می کند و ریسک ابتلا را افزایش میدهد. وجود باکتری های مضر در دهان کودک و ورود ان به مجرای شیر مادر نیز عامل دیگری برای بروز ماستیت است. از طرفی شیر ندادن به نوزاد نیز خود باعث مسدود شدن مجارش شیر می شود.ابتلای مادر به  برخی بیماری ها همچون نقص سیستم ایمنی و ایدز فاکتور مهمی در افزایش احتمال ابتلا به ماستیت است. افزون بر آن برخی سرطان ها همچون کارسینومای التهابی نیز در بروز ماستیت موثر است.

در زنانی که در دوره شیردهی قرار ندارد تغییرات هورمونی مهم ترین عامل بروز ماستیت است. سلول های مرده و بقایای سلول های پوستی می تواند با انسداد مجاری شیری به ابتلا به ماستیت منجر شود.

عوارض ماستیت

ماستیت پستان نیز جزو بیماری هایی است که نیاز به درمان سریع دارد. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است عفونت در بافت پستان گسترش یابد و سراسر بافت سینه را فرا بگیرد. در این حالت علائم جدیدی نیز ظاهر می شود. تب و تهوع از علائم گسترش عفونت رد بدن است که بسیار خطرناک بوده نیاز به پیگیری و درمان فوری دارد. در این حالت تشدید علائم مانع تاثیرگذاری دارو های آنتی بیوتیک و سایر درمان ها می شود. در صورت مشاهده رگ های قرمز در اطراف قفسه سینه و بازو ها می توانید متوجه پیشرفت بیماری شوید که در صورت عدم درمان به آبسه شدید تبدیل خواهد شد.

تشخیص ماستیت

ماستیت گرانولوماتوز دکتر مریم شریفی

ماستیت با علائمی مانند تب و لرز، درد و قرمزی و التهاب پستان همراه است که معمولا دمای آن منطقه بالا می رود. ماستیت در اکثر مواقع بالای 95 درصد یک طرفه است و امکان ندارد در هر دو طرف اتفاق بیفتد و می تواند کل سینه را درگیر کند ولی معمولا بخشی از سینه دچار ماستیت می شود و باعث می شود تا آن ناحیه گرم، دردناک و حالت آبسه التهابی ایجاد شود.

پیشگیری از ایجاد ماستیت در زمان شیردهی

شیر محیط مناسبی برای رشد میکروب ها است. در زمان شیردهی باید کل هاله پستان در دهان نوزاد قرار بگیرد نه فقط نوک پستان. شیردهی درست در یشگیری از ایجاد ماستیت بسیار مهم است. شقاق ها یا برش هایی ایجاد شد در پستان باید حتما به سرعت درمان شوند. تشکیل این شقاق ها به معنی قطع شیردهی نیست. پستان زخم شده باید قبل و بعد از شیردهی با مواد غیرمحرک شستشو داده داده شوند و ارتباط این زخم با لباس زیر حتما با یک پد جدا شود. از صابون های آنتی باکتریال که به شدت قلیایی هستند و زخم های باز را تحریک می کنند نباید استفاده کرد. صابون هایی که PH خنثی و یا پن اسیدی دارند برای زخم ها مناسب هستند و قبل و بعد از شیردهی حتما با آب ولرم و صابون محل شستشو داده شود .

ماستیت و آبسه پستان

ماستیت در زمان شیردهی عامل ایجاد آبسه در پستان می باشد. اگر برای درمان ماستیت 48 ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک اثری حاصل نشد آبسه تشکیل می شود. در قدیم بعد از تشکیل آبسه در پستان این آبسه به وسیله جراحی تخلیه می شد ولی امروزه به صورت سرپایی در مطب در محل آبسه شکاف کوچکی ایجاد می شود و آبسه تخلیه می شود. در طی درمان آبسه شیردهی ادامه پیدا می کند. اما از پستانی که دچار آبسه شده است بهتر است به نوزاد شیر داده نشود و شیر تخلیه شود .

آبسه در اکثر مواقع بهبود پیدا می کند و بدفرمی در سینه ایجاد نمی کند. گاهی هم ممکن است آبسه در مجاری شیردهی سر باز کند و از نوک پستان عفونت جاری شود و گاهی هم ممکن است بعد از بهبود آبسه دوباره ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : ماستیت گرانولوماتوز

درمان ماستیت

اگر عفونت پستان یا ماستیت به سرعت درمان نشود می تواند باعث تجمع چرک یا آبسه پستان شود. همچنین باید حتما ماموگرافی انجام شود و یا شاید نیاز باشد از بافت پستان نمونه برداری جهت تشخیص سرطان انجام شود.

برای درمان ماستیت بیمار باید:

• بیمار باید با تجویز پزشک 10 الی 14 روز از آنتی بیوتیک استفاده کند که بعد از 24 الی 48 ساعت دارو اثر خود را می گذارد.
  • معمولا برای کاهش درد مادر داروهای مسکن تجویز می شود.
  • هنگام هنگام شیر دادن به نوزاد باید هر دو پستان خالی شود.
  • مادر باید استراحت و خواب کافی را داشته باشد.
  • شیر دادن به نوزاد باید منظم و مرتب باشد و آب و نوشیدنی بسیاری جهت مقابله با عفونت مصرف شود.

در انتها می توانید سوالات خود را درباره انواع بیماری های پستان و جراحی های زیبایی در بخش نظرات سایت از دکتر مریم شریفی متخصص پستان بپرسید.