دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
بازسازی و ترمیم سینه بعد از سرطان

بازسازی و ترمیم سینه بعد از سرطان

 افرادی مبتلا به سرطان سینه می شوند از دغدغه های بزرگی که ذهن آنها را به خود مشغول می سازد حفظ بافت سینه پس از درمان است.

گاها پیش می آید که در طول جراحی سرطان پستان، جراح مجبور است که بخشی یا حتی تمامی بافت سینه را بردارد، اما بازسازی پستان بعد از درمان سرطان سینه قابل انجام است.

بازسازی و ترمیم سینه بعد از سرطان

هدف از جراحی بازسازی پستان بعداز درمان سرطان بازگرداندن تغییرات ظاهری به حالت اولیه و قرینه سازی با بافت سینه دیگر است.

با توجه به پیشرفت های بسیار در حیطه پزشکی اکثریت جراحی ها به صورت محافظه کارانه صورت می گیرد در واقع بدین معنا است که جراح سینه سعی می نماید تا بافت سینه را حفظ کرده و قرینه سازی با بافت سینه مقابل صورت گیرد تا تغییر فاحشی در بافت سینه احساس نگردد.

اما گاهی اوقات پیش می آید که قادر به حفظ بافت سینه نخواهیم بود و جراح سینه مجبور است در اتاق عمل اقدام به برداشتن بافت سینه نماید.

در چنین شرایطی گاهی بازسازی بافت سینه در همان موقع پس از تخلیه سینه و در مواردی پس از سه تا شش ماه انجام می شود تا حالت نرمال برای سینه اتفاق افتد.

بهترین زمان جراحی بازسازی سینه

بازسازی پس از درمان سرطان سینه کمی آزار دهنده بوده و با احساس درد و ناراحتی همراه خواهد بود اما با این وجود اکثریت این افراد این حس ناراحتی را تحمل می کنند و قصد به انجام جراحی می نمایند.

جراحی بازسازی پستان در دو زمان متفاوت انجام می گردد، گاهی بازسازی همزمان با درمان صورت می گیرد و گاهی پس از اتمام درمان های شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام شود که معمولا این جراحی پس از شش ماه تا دو سال از پایان آخرین دوره رادیوتراپی بهترین زمان برای بازسازی خواهد بود.

نکاتی مهم درباره جراحی بازسازی سینه

نکاتی درباره جراحی بازسازی سینه وجود دارد که لازم است بدان دقت نمایید که عبارت است از:

قبل از آنکه تصمیم به جراحی بازسازی بگیرید بهتر است با آنکولوژیست در این زمینه مشورت نمایید تا اجازه انجام این جراحی را دریافت کنید. زیرا برای انجام عمل بازسازی پستان لازم است که با یک تیم جراح و آنکولوژیست مشورت نمایید، سپس برای جراحی اقدام کنید زیرا تصمیم به انجام این جراحی بدون مشورت با جراح سینه و آنکولوژیست نادرست خواهد بود.

پس از جراحی بازسازی سینه امکان شیردهی وجود ندارد، زیرا پس از جراحی احساس اولیه وجود نخواهد داشت اما از لحاظ ظاهری کاملا متناسب با آن شکلی است که فرد می خواهد و شباهت بسیار زیادی با یک سینه طبیعی خواهد داشت.

نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی پس از بازسازی پستان نخواهد بود.

به منظور پیشگیری از بروز عوارض عمل بازسازی پستان رعایت توصیه های پزشکی ضروری است و کمک کننده خواهد بود.

روش های جراحی بازسازی پستان

در حقیقت جراحی بازسازی پستان یک جراحی ساده نخواهد بود و نتیجه جراحی به عواملی همچون؛ بیماری های زمینه ای همچون دیابت، عدم مصرف سیگار، خونرسانی بالایی پوست بستگی دارد. در صورتی که فرد به بیماری زمینه ای و خاصی مبتلا نباشد، ریسک عود سرطان کمتر خواهد بود.

جراحی بازسازی پستان به دلیل آنکه مدت زمان انجام جراحی بالاست در صورت آنکه خونرسانی به بافت به خوبی انجام نشود این امر می تواند موجب پس زدن فلپ شود. لذا افرادی که تصمیم به جراحی بازسازی پستان دارند در وهله ی اول بایستی کاملا آماده باشند.

جراحی بازسازی پستان به دو روش مختلف قابل انجام است، روش انجام جراحی با توجه به صلاحدید جراح و آنکولوژیست تعیین می گردد که در ادامه به شرح هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت.

بازسازی سینه با بافت بدن فرد

یکی از روش های بازسازی سینه استفاده از بافت نقاط مختلف بدن فرد است. در این روش بازسازی از فلپ استفاده می شود، در واقع دو نوع فلپ DIEP و TRAMوجود دارد که با کمک این فلپ ها و نقاط مختلف بدن همچون شکم، ران و پشت جراح اقدام به بازسازی می نماید. بدین صورت که فلپ را در ناحیه قبلی بافت سینه قرار داده می شود تا شکل ظاهری سینه درست شود.

در طول جراحی از طریق بافت بدن، قسمتی از بافت زیر جلد عضله از نواحی مختلف بدن همچون شکم برداشته شده سپس در محل مورد نظر سینه قرار داده می شود.

بازسازی سینه با پروتز

روش دیگر بازسازی پستان استفاده از پروتز می باشد. به طور معمول از این روش جراحی می توان بلافاصله پس از درمان اول و گاهی پس از اتمام مراحل درمانی شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده نمود.

بازسازی-سینهاحتمال عود سرطان بعد از بازسازی سینه

یکی از دغدغه های که اکثریت افرادی که تصمیم به انجام بازسازی پستان دارند این است که آیا پس جراحی احتمال عود بیماری وجود دارد؟

تا به امروز هیچ آماری نشان از عود بیماری پس از جراحی بازسازی پستان نشده است. لذا عمل بازسازی سینه تاثیری در روند بیماری یا عود مجدد آن نخواهد داشت.

تشخیص بیماری های سینه بعد از بازسازی سینه

از دیگر دغدغه های که افراد کاندید جراحی بازسازی سینه دارند این است که پس از انجام این جراحی تشخیص با سونوگرافی و ماموگرافی میسر خواهد بود؟

جالب است دقت نمایید که انجام این جراحی تاثیری بر تشخیص بیماری نخواهد داشت. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نبایست نگرانی از این موضوع داشته باشید زیرا با وجود دستگاه های پیشرفته امکان تشخیص بیماری حتی پس از عمل بازسازی پستان به راحتی قابل انجام است.

دوره نقاهت جراحی بازسازی پستان

داشتن احساس خستگی پس از جراحی بازسازی سینه یک امر طبیعی است.

احساس درد پس از جراحی بازسازی سینه وجود خواهد داشت که در چنین شرایطی استفاده از داروهای مسکن با تجویز پزشک بلامانع است.

رعایت توصیه های پزشکی پس از جراحی و مراقبت از بخیه ها یک امر ضروری است.

مدت زمان بهبودی با توجه به روش بازسازی سینه متفاوت می باشد در صورتی که از پروتز بدون فلپ استفاده شود این دوره به مراتب کوتاه تر خواهد بود.

انجام فعالیت های ورزشی و بدنی سنگین و داشتن تماس جنسی به مدت شش تا هشت هفته ممنوع می باشد و در صورت انجام چنین فعالیت های مشورت با پزشک ضروری است.

در صورت مشاهده هر گونه علائمی همچون تغییرات پوستی، تورم، درد و یا ترشح مایع از سینه یا زیر بغل، بدون اتلاف وقت به جراح سینه مراجعه نمایید.

کلام آخر

از لحاظ آناتومیک داشتن دو پستان یک امر ضروری است لذا عمل بازسازی سینه یک جراحی ضروری است که با وجود پیچیده بود اما این جراحی قابل انجام است. مدت زمان دوره بهبودی با توجه به روش جراحی وابسته خواهد بود ولی توصیه ما این است که حتما برای انجام فعالیت ها با پزشک مشورت نمایید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *