دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه و عوامل خطر مربوط به آن

برای پیشگیری از سرطان سینه لازم است که با عوامل خطر مربوط به آن آشنا شویم. طیف وسیعی از عوامل وجود دارد که به افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه کمک می کند. برخی از خطرات را می توان کاهش داد، در حالی که برخی دیگر ممکن است کنترلی بر آنها نداشته باشید.

عوامل خطر سرطان سینه

سرطان سینه سال به سال در حال افزایش است و این در حالی است که عوامل خطر زیادی وجود دارد که ما هیچ کنترلی روی آنها نداریم عواملی مانند زن بودن یا افزایش سن. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توان آنها را تغییر داد یا مدیریت کرد.

عوامل سرطان سینه که می توانید آن ها را کنترل کنید

 اگرچه اینها ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند اما داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به این معنی نیست که قطعاً به سرطان مبتلا خواهید شد. به همین ترتیب، نداشتن عوامل خطر شناخته شده نیز تضمین نمی کند که هرگز به سرطان مبتلا نخواهید شد. بنابر این برای پیشگیری از سرطان سینه بهتر است که با عوامل خطری که قابل کنترل است آشنا شوید:

  • مصرف الکل

نوشیدن الکل با افزایش خطر سرطان سینه و بازگشت سرطان سینه مرتبط است.

مصرف الکل
  • اضافه وزن و چاقی

برای زنانی که یائسگی را تجربه کرده اند، اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. حفظ محدوده وزنی سالم خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

اضافه وزن و چاقی
  • فعالیت بدنی

فعالیت بدنی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. زنان فعال در تمام سنین در مقایسه با زنانی که ورزش نمی کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند.

فعالیت بدنی
  • بچه دار شدن و شیر دادن

بچه دار شدن با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. شیردهی نیز احتمالاً با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز همراه است. هر چه مدت شیردهی طولانی‌تر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه کاهش می‌یابد.

تصور می‌شود که تغییراتی که در سلول‌های پستان در طول بارداری یا شیردهی رخ می‌دهد، ممکن است سلول‌ها را کمتر در معرض سرطانی شدن قرار دهد.

بچه دار شدن و شیر دادن
  • سیگار کشیدن

شواهدی وجود دارد که حاکی از ارتباط بین سیگار کشیدن و خطر ابتلا به سرطان سینه است. ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه برای زنانی که سیگار کشیدن را از سنین پایین یا سال‌ها قبل از اولین فرزندشان شروع کرده‌اند، افزایش یابد.

سیگار کشیدن

عوامل خطر سرطان سینه که نمی توانید آنها را تغییر دهید

در حالی که خطر ابتلا به سرطان سینه در یک فرد می تواند به دلیل برخی عوامل سبک زندگی افزایش یابد، عواملی وجود دارند که افراد کنترلی روی آنها ندارند. اگرچه اینها ممکن است خطر (یا شانس) ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند، اما داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به معنای ابتلا به سرطان نیست. نداشتن عوامل خطر شناخته شده نیز تضمین نمی کند که هرگز به سرطان مبتلا نخواهید شد.

در حالی که عوامل خطر غیر قابل اصلاح را نمی توان تغییر داد، شما همچنان می توانید با انتخاب شیوه زندگی سالم و مدیریت عوامل خطر قابل اصلاح، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید.

عوامل خطر غیر قابل تغییر عبارتند از:

جنسیت
  • جنسیت

در حالی که برخی از مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند زنان در معرض خطر بسیار بیشتری هستند. ودر 99 درصد موارد سرطان سینه در زنان رخ می دهد.

افزایش سن
  • افزایش سن

هر چه زنان مسن تر شوند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر می شود. سرطان سینه ممکن است در زنان جوان‌تر رخ دهد، اما از هر چهار مورد سرطان سینه، سه مورد در زنان بالای 50 سال رخ می‌دهد.

سابقه خانوادگی
  • سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی سرطان سینه به معنای داشتن یکی از بستگان درجه یک است که سرطان سینه داشته یا دارد. خویشاوند می تواند از طرف پدر یا مادر خانواده باشد. گاهی اوقات یک تنوع ژنتیکی خاص (یا جهش در یک ژن) وجود دارد که ما از یکی از والدین خود به ارث برده ایم که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

ژن های BRCA1 و BRCA2
  • ژن های BRCA1 و BRCA2

وجود نقص (یا جهش) در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان مرتبط است. با این حال جهش های BRCA1 و BRCA2 بسیار نادر در نظر گرفته می شوند وهمه افرادی که ژن BRCA1 یا BRCA2 معیوب دارند به سرطان مبتلا نمی شوند.

سن شروع قاعدگی
  • سن شروع قاعدگی

شروع قاعدگی در سنین پایین (قبل از 12 سالگی) با کمی افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. این احتمالاً به عوامل هورمونی مربوط می شود. به عنوان مثال، زنانی که در سنین پایین‌تر شروع به پریود شدن می‌کنند، در طول عمرشان بیشتر در معرض استروژن و پروژسترون قرار می‌گیرند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

یائسگی دیررس
  • یائسگی دیررس

یائسگی دیرتر با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که زن برای همیشه پریود نمی شود. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در سن 55 سالگی در سن یائسگی قرار دارند در مقایسه با زنانی که در سنین 50 تا 54 سال یائسگی دارند، حدود 12 درصد بیشتر است.

تراکم سینه بالا
  • تراکم سینه بالا

داشتن تراکم پستان بالاتر از حد متوسط ​​(که توسط ماموگرافی تشخیص داده می شود) با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. تراکم سینه را فقط می توان با ماموگرافی اندازه گیری کرد و به ظاهر، احساس، اندازه و سفتی سینه ها ارتباطی ندارد. اینکه چگونه تراکم سینه در خطر ابتلا به سرطان سینه نقش دارد به خوبی شناخته نشده است.

8 نکته برای پیشگیری از سرطان سینه

  1. تناسب اندام داشته باشید و از اضافه وزن خودداری کنید: چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را پس از یائسگی افزایش می دهد. سعی کنید شاخص توده بدنی 25 یا کمتر را حفظ کنید.
  2. غذاهای سالم بخورید: سعی کنید که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه، پروتئین بدون چربی مانند ماهی یا سینه مرغ داشته باشید. گوشت قرمز را در حد اعتدال مصرف کنید. غلات کامل بخورید. روغن های گیاهی را به جای چربی های حیوانی انتخاب کنید.
  3. فعالیت بدنی خود را حفظ کنید: تحقیقات نشان می دهد که افزایش فعالیت بدنی، خطر کلی سرطان سینه را حداقل تا 10 درصد کاهش می دهد. اگر پنج روز در هفته  30 دقیقه پیاده روی داشته باشید می تواند بسیار مؤثر باشد.
  4. از مصرف الکل خودداری کنید: مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.
  5. از درمان هورمونی خودداری کنید. هورمون درمانی یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اگر برای مدیریت علائم یائسگی باید هورمون مصرف کنید، از هورمون هایی که حاوی پروژسترون هستند اجتناب کنید و مصرف آنها را به کمتر از سه سال محدود کنید.
  6. مصرف یک داروی مسدود کننده استروژن را در نظر بگیرید. زنانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند یا بالای 60 سال سن دارند باید با پزشک خود در مورد مزایا و معایب داروهای مسدودکننده استروژن مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن صحبت کنند.
  7. سیگار نکشید: تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در برخی از زنان مرتبط است.
  8. تا زمانی که ممکن است به نوزادان خود شیر بدهید: زنانی که در مجموع حداقل یک سال به نوزادان خود شیر می دهند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده کاهش می یابد.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *