دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
رادیوتراپی سرطان سینه

رادیوتراپی سرطان سینه

رادیوتراپی سرطان سینه

یکی از سرطان های بسیار شایع در میان افراد به خصوص خانم ها سرطان سینه می باشد. از هر 7 یا 8 نفر خانم یک نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می شود. از جمله عوامل ابتلا به سرطان پستان می توان به فاکتورهای محیطی، تغذیه ای، تحرک و ورزش و عوامل دیگر اشاره کرد. با توجه به اینکه تغییرات سلول های طبیعی سینه به دلیل جهش و تغییر در هسته سلولی اتفاق می افتد، این سلول ها حالت طبیعی خود را از دست می دهند و به فرم سرطانی تبدیل می شوند. این سلول های سرطانی از طریق سیستم لنفاوی و رگ های خونی به بقیه نقاط بدن نیز سرایت کنند به همین دلیل سرطان سینه ای که اندازه ای بالای یک سانتی متر داشته باشد به عنوان یک بیماری سیستمیک یا منتشر در کل بدن در نظر گرفته می شود.

رادیوتراپی در واقع برای کاهش عود یا از بین بردن عود موضعی در محل و درمان بیماری و افزایش طول عمر بیمار انجام  می شود.

شما عزیزان می توانید با مشاوره از دکتر مریم شریفی جراح سینه  بهترین روش را جهت رادیوتراپی سرطان سینه را انتخاب کنید. جهت دریافت تعیین وقت قبلی از دکتر مریم شریفی می توانید از راه های ارتباطی زیر با پزشک جراح زیبایی سینه در تماس باشید.

پیج اینستاگرام

شماره تماس: 22784592

 

تشخیص سرطان سینه

اگر تشخیص زودرس سرطان پستان در مراحل اولیه صورت گیرد و بعد از تشخصی درجه و گرید تومور پایین باشد امکان بهبودی و درمان کامل نیز وجود دارد. گرید یا درجه تومور بر اساس سه معیار اندازه تومور، درگیری غدد لنفاوی زیر بغل و اعضای دور دست مانند مغز، کبد و استخوان ها مشخص می شود.

درمان سرطان سینه

از جمله روش های درمانی که برای سرطان پستان به کار می رود روش جراحی و روش های پرتودرمانی می باشد. یکی از روش های پرتودرمانی، رادیوتراپی می باشد. با شنیدن کلمه رادیوتراپی سوالاتی در ذهن ما ممکن است نقش ببند که رادیوتراپی چیست؟ چرا باید از رادیوتراپی استفاده کرد؟ چه کسانی باید رادیوتراپی شوند؟

رادیوتراپی چیست؟

رادیوتراپی یک روش درمانی با پرتو یونیزان می باشد که ممکن است به صورت خارجی یعنی خارج از بدن و یا به صورت داخلی یا رادیوتراپی سیستمی انجام شود.

نحوه پرتودرمانی

فردی که برای اتجام رادیوتراپی به بخش پرتودرمانی معرفی می شود، کارشناس رادیوتراپی بر اساس ضایعه داخل پستان فرد درخواست سی تی اسکن می کند. سی تی اسکن توسط کارشناسان فیزیک پزشکی انجام می شود و با هدف مشخص کردن محل و منطقه درمان می باشد. طی این روش ارگان های سالم مشخص می شود و حدالمقدور درمان به منطقه موردنظر محدود تر شود تا ارگان های سالم از تابش اشعه حفظ شوند. پس از انجام سی تی اسکن، تصاویر به نرم افزارهای بخش رادیوتراپی انتقال پیدا می کند. در آنجا متخصص رادیوتراپی همراه با کارشناسان فیزیک پزشکی با توجه به نتایج نحوه و طراحی درمان فرد را آغاز می کنند. در مرحله بعد بیمار به اتاق رادیوتراپی انتقال داده می شود تا برای تنظیم منطقه درمان علائمی بر روی بدن بیمار گذاشته می شود و درمان با حضور پزشکان متخصص و کارشناسان رادیوتراپی آغاز می شود.

هدف پرتودرمانی

رادیوتراپی در واقع برای کاهش عود یا از بین بردن عود موضعی در محل و درمان بیماری و افزایش طول عمر بیمار انجام  می شود. رادیوتراپی بدون درد می باشد و بعد از خروج از اتاق پرتودرمانی بیمار به هیچ عنوان برای اطرافیان خود پرتودهی نخواهند داشت.رادیوتراپی بر روی سلول های سرطانی تاثیر دارد و مانع از تکثیر و تولید مثل آنها می شود و آنها را از بین می برد. اما به طور موازی سلول های سالم بدن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. سلول هایی که رشد و تکثیر سریع تری در بدن دارند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند مانند سلول های پوست، سلول های مغز استخوان، مو و مخاط ها مانند مخاط هادن و دستگاه گوارش و سایر ارگان ها.

رادیوتراپی سرطان سینه
رادیوتراپی سرطان سینه

عوارض جانبی رادیوتراپی

رادیوتراپی علاوه بر آسیب به سلول های سرطانی و جلوگیری از تاثیر و تولید مثل آنها و از بین بردن این سلول ها بر روی سلول های سالم نیز تاثیر می گذارد بیشترین و شایع ترین محلی که سلول ها تحت تاثیر قرار می گیرند پوست محل پرتودرمانی می باشد. تغییرات پوستی بین 10 تا 14 روز بعد از شروع پرتو درمانی شروع می شود. عارضه دیگری که ممکن است بعد از پرتودرمانی فرد را درگیر کند، پدید آمدن فیبروز و سفتی در ناحیه پستان و زیر بازو به طوری که بعد از مدتی باعث می شود پستان درمان شده کوچک تر و جمع شده شود اما با استفاده از تکنولوژی های به روز نهایت تلاش بر این است که عوارض طولانی مدت به حداقل برسد. یکی از دیگر از عوارض بسیار نادر در طولانی مدت و سالهای طولانی پس از رادیوتراپی ایجاد درد و اختلال حس و حرکت در طرف درمان می شود.

مراقبت های بعد از رادیوتراپی

برای جلوگیری از عوارض پوستی از شستن محل پرتودرمانی حدالمقدور خودداری شود از رفتن به داخل وان جلوگیری شود استفاده از مرطوب کننده ها بر روی محل زخم و از قرار گرفتن در مقابل آفتاب خودداری شود استفاده از لباس های نخی و گشاد عدم استفاده از استخر ازحرارت دادن بالا یا پایین بر روی پوست خودداری شود.گاهی ممکن است پوست ناحیه قفسه سینه و پستان متورم شود و یا شانه ها و پستان ها و قفسه سینه دردناک شود. در طول دوره رادیوتراپی و بعد از آن ورزش های شانه و قفسه سینه باید ادامه پیدا کند، زیرا در طولانی مدت ممکن است این درد به خشکی این اندام ها منجر شود. گاها پس از درمان ممکن است به تورم در ناحیه بازو پستان و قفسه سینه شود این مسله در اثر آسیب جراحی و رادیوتراپی به طور توام افزایش پیدا می کند معمولا با درمان لفودرم این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود اما هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

مقالات مرتبط با این مطلب:

علائم سرطان پستان

بیماری های پستان

شیمی درمانی سرطان سینه

درمان سرطان سینه

 

راه های ارتباطی با دکتر مریم شریفی:

02122765185 – 02126650267

پیج اینستاگرام

info@dr-sharifi.com

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *