دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.

عوارض تزریق بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس چیست؟ عوارض بوتاکس شامل درد، تورم، قرمزی و کبودی در محل تزریق، ضعف عضلانی موقت، خشکی چشم  و… هستند. در این مقاله، به تفصیل درباره عوارض تزریق بوتاکس صحبت می‌کنیم.

عوارض تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس در بین خطوط اخم بین دو ابرو

افتادگی پلک یکی از عوارض موقت تزریق بوتاکس در خطوط اخم میان دو ابرو است. این عارضه به ویژه در زمان تزریق  در نزدیک لبه استخوان دور چشم اتفاق  می‌افتد. سم بوتولینوم عضله بالا برنده پلک را فلج می‌کند. افتادگی پلک در حدود 2 تا 3 میلی‌متر است که شب‌ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد.  افتادگی پلک بعد از 6 هفته به شکل خودکار از بین می‌رود. طبق تجویز پزشک می‌توان از قطره چشمی نفازولین در درمان و بالا رفتن پلک استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

عوارض بوتاکس در خطوط افقی پیشانی

عوارض بوتاکس در خطوط افقی پیشانی شامل افتادگی ابرو و قرینه نبودن دو ابرو است.

  • افتادگی ابرو: افتادگی ابرو از جمله عوارض شایع و مهم تزریق بوتاکس در خطوط افقی پیشانی است. این عارضه معمولا ناشی از دو عامل است: دوز بالای بوتولینوم توکسین یا تزریق در ناحیه نامناسب نزدیک به ابرو. افتادگی ابرو می‌تواند در قسمت داخلی، خارجی یا کل ابرو رخ دهد و باعث سنگین شدن و افتادگی ابرو می‌شود. اما این مشکل با گذشت زمان از بین می‌رود و در صورت لزوم، پزشک متخصص برای درمان این عارضه از خود بوتاکس استفاده می‌کند.
  • قرینه نبودن ابرو: در صورتی که میزان تزریق بوتاکس به دو عضله اختلاف وجود داشته باشد، عدم قرینه بودن دو ابرو رخ می‌دهد و یک طرف ابرو نسبت به سمت دیگر بالاتر می‌رود.  با تزریق بوتاکس به عضلات گرد چشمی می‌توان این عدم قرینگی را برطرف نمود.

عوارض بوتاکس خطوط پنجه کلاغی

کبودی، افتادگی پلک و گونه و حساسیت به نور از جمله عوارض بوتاکس خطوط پنجه کلاغی هستند.

  • کبودی: کبودی یکی از شایع‌ترین عوارض پس از تزریق بوتاکس است و می‌تواند از نقاط کوچک در محل تزریق تا یک ناحیه هلالی شکل بزرگ دور کره چشم رخ دهد. علاوه بر این، عوامل دیگری مانند سطح پلاکت و مصرف برخی داروها نیز می‌توانند در  ایجاد کبودی نقش داشته باشند. کبودی‌ها به طور طبیعی در طی حداکثر دو هفته به خودی خود بهبود می‌یابند. استفاده از یخ و قرار دادن آن بر روی ناحیه تزریق شده می‌تواند به کاهش کبودی‌ها کمک کند.
  • افتادگی گونه: زمانی که تزریق بوتاکس بیش از حد عمیق باشد، می‌تواند موجب خنده نامتقارن، مختل شدن عملکرد دهان مانند اختلال در صحبت کردن یا آب‌ریزش دهان، مشکلات خوردن و نوشیدن گردد.
  • افتادگی پلک: افتادگی پلک در بوتاکس خطوط پنجه کلاغی خیلی شایع نیست و در صورت بروز، به شکل خود به خود برطرف می‌شود. استفاده از قطره چشم در بهبود این عارضه کمک کننده است.
  • حساسیت به نور: حساسیت به  نور خیلی شایع نیست و اگر هم رخ دهد، بسیار خفیف است. در صورت بروز این عارضه می‌توان از عینک آفتابی برای برطرف کردن مشکل استفاده نمود.
عوارض بوتاکس در خطوط افقی پیشانی

عوارض بوتاکس پلک تحتانی

آسیب به کره چشم، اختلال در عملکرد پلک‌ها، خشکی چشم و ریزش بیش از حد اشک از عوارض بوتاکس پلک تحتانی است.

  • آسیب به کره چشم: این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که بوتاکس به خطوط زیر چشم تزریق می‌شود. نکته مهم در مورد این عارضه این است که درمان خاصی برای آن وجود ندارد و تنها راه از بین رفتن آن گذشت زمان است. با گذشت زمان اثرات این عارضه از بین می‌رود. بهتر است در رابطه با این عارضه با پزشک خود صحبت کنید.
  • اختلال در عملکرد پلک‌ها:  این اختلال زمانی رخ می‌دهد که تزریق خیلی نزدیک به پلک بوده باشد یا اینکه دوز بالایی استفاده شده باشد. اختلال در عملکرد پلک جزو عوارض نادر است.
  • خشکی چشم: خشکی چشم نیز جزو عوارض نادر تزریق بوتاکس است.
  • ریزش اشک بیش از حد: این عارضه در نتیجه‌ی تحریک بیش از حد و اختلال در مجاری اشکی بروز پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

عوارض بوتاکس صورت

  • خشن شدن صدا: این عارضه در اثر نفوذ سم بوتولینوم به عضله‌های حنجره ظاهر می‌شود.
  • اختلال در بلع: اختلال در بلع به خاطر تزریق زیاد از حد توکسین رخ می‌دهد و توانایی بلع کامل را از عضله‌ها می‌گیرد. برای برطرف شدن این مشکل باید صبر کرد تا اثرات توکسین از بین برود.
  • کاهش قدرت گردن: در صورتی که سم بوتولینوم  به صورت عمیق به عضله‌های گردن تزریق گردد، می‌تواند موجب ضعیف شدن آن شود.

عوارض بوتاکس خطوط خرگوشی بینی

افتادگی لب و دو بینی از عوارض تزریق بوتاکس خطوط خرگوشی بینی است.

  • افتادگی لب: افتادگی لب یکی از عوارض نادر و خفیف پس از تزریق بوتاکس است، اما ممکن است در برخی افراد رخ دهد. اصلی‌ترین علت آن، تزریق سم بوتولینوم در جدار کناری بینی به جای محل صحیح آن است. این اشتباه در نتیجه تزریق در نقطه نادرستی انجام می‌شود. افتادگی لب می‌تواند منجر به نقص عملکرد دهان مانند آبریزش دهانی یا تغییرات در خندیدن شود.
  • دو بینی: دوبینی، یا ایجاد دو تصویر در دید، یکی از عوارض نادر بوتاکس است که ممکن است در برخی افراد پس از تزریق رخ دهد. دقیق‌ترین علت آن، آسیب به ماهیچه‌ها و فلج شدن آن‌ها در نتیجه تزریق بوتاکس است. این موضوع باعث بروز اختلال در هماهنگی حرکت چشم‌ها و به دنبال آن  بروز دوبینی است. درمان خاصی برای دوبینی ناشی از بوتاکس وجود ندارد و فرد باید تا برگشت به وضعیت عادی صبر کند.
عوارض بوتاکس صورت

نتیجه‌گیری

عوارض تزریق بوتاکس در خطوط اخم بین دو ابرو، خطوط افقی پیشانی، پلک تحتانی، خطوط خرگوشی بینی و… رخ می‌دهد و می‌تواند موجب کبودی، دو بینی، اختلال در بلع، افتادگی لب، حساسیت به نور، کاهش قدرت گردن و دیگر عوارض رایج شود. برای جلوگیری از بروز احتمالی، بهتر است تزریق بوتاکس را نرد

 سوالات متداول

آیا درمان خاصی برای عوارضی مانند دوبینی وجود دارد؟

درمان خاصی برای دوبینی ناشی از بوتاکس وجود ندارد؛ باید صبر کرد تا تاثیر بوتاکس از بین برود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *