دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
ورزش بعد ازپروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه به جهت بازسازی سینه و کمک به بازگشت به فعالیت های طبیعی و افزایش دامنه حرکتی است.  اما بعد از انجام جراحی پروتز سینه شما به زمان نیاز دارید که خستگی و حساسیت بعد از عمل را پشت سر بگذارید.

انجام تمرینات ورزشی به شما کمک می کند که حرکت کنید و از سفت شدن بیش از حد شانه یا جای زخم جلوگیری کنید. در مقاله قصد داریم تمام جزئیات ورزش بعد از پروتز سینه را بررسی کنیم.

ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه باید چگونه باشد؟

شما باید با انجام برخی تمرینات ملایم شروع کنید و به آرامی در طی چند هفته به حرکت کامل برسید. این به بدن شما زمان می دهد تا بهبود یابد. معمولاً می‌توانید از روز بعد از جراحی، از بازوی آسیب‌دیده خود تا ارتفاع شانه برای فعالیت‌های سبک استفاده کنید. اگر دلیلی برای عدم انجام این کار وجود داشته باشد، پزشک یا پرستار به شما اطلاع خواهند داد.

اگر احساس درد و خستگی می کنید به بدنتان گوش کنید و سرعت خود را کاهش دهید. ممکن است در شانه وسینه خود احساس سفتی و ناراحتی داشته باشید، اما این درد نباید غیرقابل کنترل باشد. پس اگر احساس درد داشتید، متوقف شوید و با جراح خود تماس بگیرید.

کارهایی که در 2 هفته اول بعد از عمل نباید انجام داد

فعالیت هایی که در 2 هفته اول جراحی باید از آن ها اجتناب کنید. پرهیز از این موارد به عضلات شما کمک می کند تا به آرامی کشیده شوند و بهبود پیدا کنند. پروتز زیر عضله جلوی قفسه سینه شما قرار داده شده است. عضله قفسه سینه را بیش از حد معمول کشش می دهد. با اجتناب از کارهای ذکر شده زیر، مانع از حرکت ایمپلنت و کشش بیش از حد عضله یا زخم می شوید. بنابراین همه چیز می تواند التیام یابد.

  • هنگامی که سوتین خود را می‌بندید، این کار را از جلو انجام دهید، سپس آن را به دور بچرخانید و بازوی خود را در سمتی که ابتدا جراحی کرده‌اید قرار دهید.
  • هنگامی که کت خود را می پوشید، مطمئن شوید که ابتدا سمتی را که جراحی کرده اید در سوراخ بازو قرار دهید.

مواردی وجود دارد که باید  در 2 هفته اول پس از جراحی از انجام آنها پرهیز کنید، البته ممکن است پیشنهادات جراح شما کمی متفاوت باشد.

  • دست خود را بالاتر از ارتفاع شانه بلند نکنید یا پشت کمر خود کشش ندهید.
  • چیزی سنگین تر از یک کیلو بلند نکنید.

ممکن است متوجه نباشید که برخی از کارهای  روزمره می توانند عضلات شما را تحت فشار قرار دهند. از انجام هر یک از کارهای زیر با بازوی خود بعد از جراحی خودداری کنید:

  • هل دادن خود از روی تخت
  • فشار دادن درها برای باز کردن
  • کشیدن اشیا به سمت خود، مانند بیرون کشیدن لباس ها از ماشین لباسشویی

چه زمانی ورزش بعد از پروتز سینه مجاز است؟

یکی از سوال که بیمارانی که مایل به انجام جراحی پروتز سینه هستند این است که چه زمانی بعد از عمل می توانم ورزش را شروع کنم. بعد از انجام عمل پروتز سینه شما برای گذراندن دوران ریکاوری نیاز به چند هفته مرخصی از محل کار دارید. ممکن است رویایی باشد اما شما می توانید در این زمان به تماشای برنامه های تلویزیونی مورد علاقه تان بپردازید.

قبل از جراحی شما می توانید با پزشک خود در ارتباط با انتظاراتتان از جراحی و زمان شروع دوباره ورزش بعد از پروتز سینه صحبت کنید. برای زنانی که تناسب اندام دارند و فعال هستند، زمان از کار افتادن پس ازپروتز سینه می تواند چالش برانگیز باشد.

بیماران باید از ورزش های شدید، بلند کردن اجسام و سایر فعالیت ها برای حدود 6 تا 8 هفته خودداری کنند.  اما فعالیت هایی مانند پیاده‌روی سبک می توانند با مجوز جراح زودتر از سر گرفته شوند.

عوارض بازگشت زودهنگام به ورزش بعد از پروتز سینه

ممکن است برخی از زنان بعد از گذشت چند هفته احساس کنند که بازگشت به باشگاه برای آن ها بی خطر است. در صورتی که ورزش بعد از پروتز سینه خیلی زود شروع شود، می تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود.

این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • باز شدن بخیه ها و برش ها
  • آسیب عضلانی عصبی
  • تاخیر در بهبودی
  • درد و تورم طولانی مدت
  • جابجایی و پارگی پروتز
  • نا متقارن شدن سینه ها
  • نامطلوب شدن نتایج و نیاز به جراحی دوباره

در طول مشاوره اولیه شما با جراح وی به طور کامل محدودیت‌های احتمالی و مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه را توضیح خواهد داد.

ریکاوری پروتز سینه چقدر است؟

شما نباید برای بهبودی خود عجله کنید و باید به بدنتان زمان کافی برای استراحت و ریکاوری را بدهید. زمان بهبودی پروتز سینه بسته ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. بیشتر زنان برای بهبودی نیاز به 1 تا2 هفته مرخصی دارند و برای برخی دیگر ممکن است این زمان طولانی تر باشد.

اما بعد از گذشت 2 هفته نیز بیماران باید همچنان مراقب فعالیت های بدنی خود باشند. آن ها باید تا چند هفته بعد نیز از بلند کردن اجسام سنگین، زور زدن و برخی فعالیت‌های بدنی خودداری کنند. اکثر کبودی‌ها و تورم‌های پس پروتز سینه معمولاً در عرض 3 تا 4 هفته برطرف می‌شوند، اگرچه نتایج نهایی بهبودی شما می‌تواند تا 6 تا 12 ماه طول بکشد.

ورزش بعد از پروتز سینه

جدول زمانی ورزش بعد از پروتز سینه

1. چند روز اول بعد از عمل

چند روز اول بعد از جراحی را شما باید به استراحت و بهبودی اختصاص دهید و برای کنترل درد وناراحتی از داروهایتان استفاده کنید. اما استراحت به این معنا نیست که باید کل روز را در رختخواب بمانید. شما می توانید در با پیاده روی آهسته در اطراف منزل شروع کنید.

این فعالیت ساده شما را قادر می سازد تا بدون وارد کردن فشار بیش از حد به محل برش، دامنه حرکتی خود را به سرعت به دست آورید. فعالیت های سبک مانند پیاده روی باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن شده و خطر ترومبوز ورید عمقی و لخته شدن خون را به حداقل می رساند.

در چند روز اول، باید از پیاده روی طولانی، دویدن یا هر نوع فعالیتی که می تواند به بدن شما فشار وارد کند، خودداری کنید. از حمل چیزهای سنگین نیز خودداری کنید، به خصوص اگر ایمپلنت های شما زیر عضله قرار می گیرند. با این کار نه تنها احتمال آسیب دیدگی را افزایش می دهید، بلکه خطر جابجایی پروتز ها را نیز در پی خواهد داشت.

2. ورزش بعد از پروتز سینه  دو هفته بعد ازعمل

پس از پایان دو تا سه هفته اولیه، اکثر بیماران می توانند به سرکارشان برگردند، مشروط بر اینکه از نظر فیزیکی شغل سختی نداشته باشند. مهم است از تمام ورزش‌هایی که منجر به فشار بر بدن یا درگیر کردن قسمت بالای سینه شما شوند، دوری کنید. از دویدن، شنا کردن، تمرینات تناوبی با شدت بالا و بلند کردن اجسام دوری کنید.

3. ورزش و تمرین شش هفته بعد از عمل

اگر همه چیز به خوبی پیش برود و با سرعت مناسب در حال بهبودی باشید، می توانید پس از 8 هفته تمام تمرینات عادی خود را انجام دهید. با این حال، مهم است که آهسته شروع کنید و به تدریج قدرت و سرعت خود را افزایش دهید. اگر در هر نقطه ای از تمرین، احساس خستگی یا فرسودگی کردید، مهم است که فوراً استراحت کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *