ماموپلاستی کاهنده

ماموپلاستی کاهنده، عملی است که در آن کوچک کردن حجم سینه انجام می‌شود. این فرآیند همچنین شکل سینه را بهبود می بخشد و کمپلکس آرئول نوک پستان را تغییر می دهد.

اولین روش های ثبت شده برای کاهش سینه های بیش از حد بزرگ در زنان توسط جراحان ترمیمی و زیبایی در دو دهه آخر قرن نوزدهم ایجاد شد. این پیشرفت ها به موازات پیشرفت های مشابه در جراحی زیبایی بینی بود.

مانند بینی، جراحی کوچک کردن سینه نیز منشأ خود را در تلاش برای تغییر ویژگی‌های بیرونی به منظورمقبول ‌تر کردن فرد از نظر نژادی داشت.

همچنین تصور می شد که اندازه سینه تعیین کننده مهم طبقه اجتماعی است که فرد به آن تعلق دارد.

ماموپلاستی کاهشی ایده آل چگونه است؟

• سینه ها باید متناسب با سایر قسمت های بدن به حالت جوانی و طبیعی بلند شوند.
  • دو سینه باید متقارن باشند
  • نوک پستان و آرئول باید به محل مناسبی منتقل شوند.
  • خون رسانی به نوک پستان و آرئول نباید به خطر بیفتد.
  • عملکرد سینه باید حفظ شود.
  • جای زخم ها نباید از طریق لباس های معمولی قابل مشاهده باشند یا بالای هاله چشم باشند.
  • این عمل باید برای همه اشکال بدشکلی قابل اجرا باشد.
  • روش باید یک عملیات یک مرحله ای باشد.
دلایل انجام ماموپلاستی کاهشی

چرا باید ماموپلاستی کاهشی را انجام دهیم؟

ماموپلاستی ممکن است به دلایل زیر انجام شود:

• زمانی که سنگینی سینه ها باعث ایجاد دردهایی در قسمت پشت، گردن و شانه می شود و برای التیام درد نیاز به دارو باشد.
  • در زیر سینه ها راش پوستی مزمن و تحریکات پوستی به وجود بیاید.
  • در صورتی که به  درد های عصبی دچار شوید.
  • بزرگی سینه ها موجب محدودیت در فعالیت های فیزیکی شود.
  • برای زیبا سازی سینه ها از لحاظ ظاهری
  • در صورتی که استفاده از لباس زیر برایتان مشکل شده است.
  • افتادگی و بد فرمی سینه ها
  • نامتناسب بودن سایز سینه ها با بدن
  • نا متقارن بودن سینه ها

چه کسانی کاندید عمل ماموپلاستی کاهنده هستند؟

1. دختران جوان

در دوران بلوغ، ممکن است دختران جوان سینه های حجیمی داشته باشند که نسبت به بقیه بدن آنها نامتناسب باشد. این بیماران از مشکلات روانی عمده رنج می برند و کانون شوخی های بی رحمانه هستند. این افراد ممکن است که نتوانند لباسهای معمولی بپوشند و همچنین برای شرکت در فعالیت های ورزشی مشکل داشته باشند. آن ها همچنین درد مزمن شانه، کمر و سینه را تجربه می کنند.

این بیماران کاندیدای خوبی برای کوچک کردن هستند، اما باید به آنها احتیاط کرد که در صورت افزایش اندازه سینه ها با افزایش سن، ممکن است به جراحی مجدد نیاز داشته باشند.

باید از کاهش بیش از حد اجتناب شود. در طراحی ساقه باید به امکان حفظ عملکرد شیردهی و احساس نوک سینه (آرئول) توجه شود. هنگامی که پیوند رایگان نوک پستان اجتناب ناپذیر است، بیمار و بستگان باید از قبل به طور کامل مشاوره شوند.

2. زنان بعد از بچه دار شدن

این بیماران معمولاً علاقه بیشتری به اصلاح پتوز پس از شیردهی دارند، همچنین تمایل به پری قطب خالی بالای سینه و رهایی از علائم ناشی از سنگینی سینه دارند.

اگر مشخص شود که پستان‌ها عمدتاً چرب هستند، می‌توان برخی از این موارد را تنها با لیپوساکشن درمان کرد. قبل از اینکه گزینه لیپوساکشن به تنهایی در اختیار بیمار قرار گیرد باید به رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی توجه زیادی داشت.

3. زنان بعد از یائسگی

این بیماران معمولاً برای تسکین علائم مربوط به سینه های بزرگ و سنگین نیاز به کوچک کردن سینه دارند. اینها معمولاً کاهش زیادی در اندازه فنجان دارند.

ببشتر بخوانید:

جراحی زیبایی سینه

هر آنچه از جراحی تخلیه سینه یا ماستکتومی باید بدانید

مامو پلاستی کاهنده در چه افرادی توصیه می شود؟

درافرادی که بند سوتینشان برروی شانه ها رد می اندازد و این علامت حاکی از سنگینی سینه هاست و نشان می دهد که سوتین تاب و توان نگه داشتن آن ها را ندارد.

افرادی که سینه های بزرگی دارند درفصل گرما که لباس گرم می پوشند و یا در حالت عادی ممکن است که در زیرسینه هایشان حالت زخم و قارچ بوجود بیاید.

این عارضه به علت تعریق اتفاق می افتد و این افراد برای از بین بردن این زخم ها بایستی جراحی کوچک کردن سینه ها را انجام دهند.

گاهی نیز بزرگی سینه ها باعث ایجاد دردهای گردنی شدید می شود که این دردها منجر به بیماری آرتروز در این افراد می شود.

بنابراین درصورتی که هر کدام از این سه تا علائم را دارید باید به این فکر کنید که احتمالا به خاطر سنگینی سینه هایتان به آن مبتلا شدید و بهتراست که با جراح خودتان مشورت کنید.

در ادامه به صحبت های خانم دکتر مریم شریفی در ارتباط با جراحی ماموپلاستی کاهنده توجه بفرمایید.

ماموپلاستی کاهنده در چه افرادی توصیه نمی شود؟

• افرادی که سیگاری هستند.
  • در صورتی که بیماری های قلبی یا دیابت دارید.
  • اگر دچار چاقی مفرط هستید.
  • در صورتی که نمی خواهید جای زخم (اسکار) بر روی سینه های شما باقی بماند.
  • زایمان : اگرشما تصمیم به بارداری گرفته اید ممکن است در شیردهی دچار مشکل شوید وباید تا بعد ازآن صبر کنید.
  • کاهش وزن:اگر تصمیم به کاهش وزن و شروع برنامه ورزشی دارید، این تغییر ممکن است موجب تغییر اندازه سینه های شما شود. بنابراین قبل از انجام ماموپلاستی کاهنده با پزشک جراح مشورت کنید.

عوارض ماموپلاستی کاهنده

ماموپلاستی کاهشی نیز مانند سایر روش های جراحی موجب یکسری عوارض برای بیمار شود این عوارض شامل عفونت، خونریزی و مشکلات ناشی از بیهوشی است.

از دیگر عوارض ماموپلاستی کاهنده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کبودی و تورم موقتی در محل جراحی
  • بروز اسکار وجای زخم در محل جراحی
  • از دست دادن و یا کاهش احساس در نوک سینه ها
  • ایجاد مشکل یا اختلال در شیردهی
  • به وجود آمدن خونریزی و تشکیل لخته در محل عمل
  • تجمع آب میان بافتی (سروما)
  • سیاه شدن قسمتی از پوست سینه ها (نکروز)
  • احساس کشیدگی و انقباض در پوست اطراف سینه
  • نا متقارن شدن سینه ها در اندازه وشکل

مراقبت های لازم بعد از ماموپلاستی کاهنده

برای گرفتن نتیجه مطلوب از جراحی ماموپلاستی کاهشی و کوتاه کردن دوره نقاهت بایستی یکسری مراقبت ها را قبل و بعد از انجام آن انجام دهید.

این مراقبت ها شامل موارد زیر است:

• بعد از عمل بیمار نیاز به همراه دارد چرا که تحت بیهوشی کامل بوده و ممکن است احساس سنگینی و گیجی داشته باشد.
  • داروهای تجویز شده توسط جراح را سر وقت مصرف کنید.
  • در رژیم غذایی خود از مایعات استفاده کنید و مصرف سدیم را به حداقل برسانید.
  • مصرف آب آناناس در بهبود زخم ها بسیار مؤثر است.
  • از استعمال دخانیات و استفاده از مشروبات الکلی به طور جدی پرهیز کنید.
  • در دوران نقاهت حتما باید از سوتین طبی استفاده کنید.
  • دو روز بعد از جراحی می توانید به حمام بروید.
  • زخم های جراحی را باید خشک نگه دارید و اگر خشکی باعث آزارتان شد می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید به شرطی که وارد زخمتان نشود.
متخصص و جراح پستان،سرطان و زیبایی