ماموگرافی چیست

ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری از پستان می باشد. در این روش با استفاده از اشعه ایکس با میزان انرژی و دوز کم می توان به تشخیص زودهنگام سرطان سینه اقدام کرد. این تشخیص 10 سال قبل از نمود پیدا کردن علائم سرطان در سینه، امکان پذیر است و  به راحتی می توان سرطان سینه را درمان کرد.

ماموگرافی سینه چیست؟

ماموگرافی سینه به عکس رادیوگرافی ساده از پستان گفته می شود. ماموگرافی از جمله ابزار های کشف زودرس سرطان سینه غیر قابل لمس می باشد. زیرا با کمک ماموگرافی سینه، می توان ده سال زودتر سرطان پستان را شناسایی کرد. دکتر شریفی توصیه می کند تا خانم های بالای 40 سال برای جلوگیری و پیشگیری از سرطان سینه، به طور دوره ای و هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. در خانم هایی که سابقه سرطان پستان در خانواده شان وجود دارد، از 35 سالگی و دوره های هر ساله اقدام به ماموگرافی کنند.

آیا ممکن است ماموگرافی سینه سرطان زا باشد ؟

برخی از افراد متعقدند که ماموگرافی باعث ایجاد سرطان می شود. این اعتقاد اشتباه است. زیرا اشعه ای که در هنگام ماموگرافی مورد استفاده قرار می گیرد، آن قدر ضعیف است که هیچ اثر سوئی بر روی فرد نخواهد گذاشت. حتی اگر خانم ها از 40 تا 90 سالگی هر سال اقدام به ماموگرافی کنند هم احتمال ابتلا به سرطان سینه اصلا وجود ندارد.

کاندیدای ماموگرافی سینه چه خانم هایی هستند؟

افرادی برای ماموگرافی کاندید مناسبی هستند، عبارتند از :

• خانم هایی که بالای 50 سال سن دارند.
  • بیمارانی که دارای علائم سرطان سینه مانند عفونت، توده و مابقی علائم سرطان سینه هستند.

در بیمارانی که علائم مشکوک در خصوص سرطان سینه یا کیست سینه را دارند، باید ماموگرافی انجام دهند.

همچنین در افرادی که نشانه های سرطان پستان را دارا نیستند نیز باید ماموگرافی را انجام شود. زیرا یک روش زودرس تشخیصی می باشد. ماموگرافی پایه در خانم های بین سن 35 تا 39 باید انجام شود. همچنین در خانم های بالای 50 سال باید سالی یکبار صورت گیرد.

شرایط انجام ماموگرافی

• در صورتی که هر گونه علائم سرطان سینه را دارید، به جراح سینه مراجعه کردید. اگر سرطان سینه در اعضای درجه اول خانواده یتان وجود دارد، قبل از انجام جراحی و یا هورمون درمانی، حتما به جراح سینه و پزشکتان اطلاع دهید.
  • اگر خانمی در دوران بارداری خود به سرطان سینه مشکوک شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهد.
  • در صورتی که قبلا ماموگرافی انجام داده اید، حتما عکس ها را در هنگام مشاوره و ویزیت پزشک همراه داشته باشید.
  • در روز انجام ماموگرافی از به همراه داشتن وسایل فلزی، از جمله طلا و جواهرات اجتناب کنید.
  • در روز انجام ماموگرافی لباس راحت بپوشید.
  • در روز انجام ماموگرافی، از پودر و یا کرم های مخصوص بدن اجتناب کنید زیرا ممکن است تشخیص به درستی انجام نشود.
سرطان خوش خیم سینه

برخی دیگر از خدمات دکتر مریم شریفی

جراحی سینه

جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان سینه

تزریق بوتاکس

لیفت سینه

پروتز سینه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

متخصص و جراح پستان،سرطان و زیبایی، بورد تخصصی جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ التحصیل دکترای عمومی از دانشگاه علوم پزشکی بابل فارغ التحصیل مقطع تخصصی جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای بورد تخصصی با رتبه برتر از دانشگاه تهران عضو پژوهشکده بیماریهای پستان دانشگاه علوم پزشکی تهران جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران عضو جامعه جراحان ایران در حال حاضر جراح دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره فلوشیپی جراحی پستان عضو انجمن جراحان ایران فعال در مرکز و پژوهشکده بیماریهای پستان تهران عضو فعال پژوهشکده بیمارستان شریعتی تهران فعال در مرکز بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی تهران گذراندن دوره های تکمیلی بیماری و جراحی های پستان

تماس با پزشک