دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
علت ترشح غیر عادی پستان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علت ترشح غیر عادی پستان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ترشح غیر عادی پستان به ترشح خود به خود مایع از نوک پستان اشاره دارد. ترشح غیر طبیعی سینه بنا به دلایلی همچون عدم تعادل هورمونی، مصرف برخی از داروها، آسیب یا ضربه وارد شده به سینه، عفونت‌ها و سرطان رخ می‌دهد. اگر در سینه خود ترشح غیر طبیعی می‌بینید، بهتر است این متن را بخوانید و با دلایل، علائم و نحوه درمان آن آشنا شوید.

ترشح غیر عادی پستان

ترشح غیر عادی پستان

ترشح غیرطبیعی سینه وضعیتی است که با جریان خود به خود مایع از نوک پستان مشخص می شود. در حالی که موارد خاصی از ترشحات پستان مانند دوران بارداری یا شیردهی، طبیعی تلقی می‌شوند، ترشح غیرطبیعی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی  در سلامتی باشد. شناخت و درک عوامل مختلف مرتبط با ترشحات غیرطبیعی پستان، از جمله علل احتمالی آن، روش‌های ارزیابی و اقدامات لازم برای تشخیص و درمان مناسب، بسیار مهم است. با آگاهی از این جنبه‌ها، می‌توانید به موقع به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید که منجر به تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان سینه در زنان

دلایل ترشح غیر عادی پستان

ترشحات غیر طبیعی پستان به ترشح خود به خود مایع از نوک پستان که شیر مادر نیست اشاره دارد. در بخش زیر در خصوص دلایل آن صحبت می‌کنیم.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی: نوسانات در سطح هورمون‌ها از جمله پرولاکتین، استروژن و پروژسترون می تواند باعث ترشح غیر طبیعی پستان شود. عدم تعادل هورمونی می‌تواند به دلیل عوامل مختلف رخ دهد و تنظیم طبیعی بافت پستان را مختل کند و منجر به تغییر در ترشحات شود.

پرولاکتین: پرولاکتین هورمونی است که مسئول تولید شیر پس از زایمان است. عدم تعادل در سطح پرولاکتین می‌تواند منجر به ترشح بیش از حد یا غیر طبیعی پستان شود (حتی در زنان غیر شیرده).

استروژن و پروژسترون: نوسانات سطح استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی می‌تواند بر بافت سینه تاثیر بگذارد. عدم تعادل بین این هورمون‌ها می‌تواند منجر به ترشح غیر طبیعی شود.

بیشتر بخوانید: شیمی درمانی سرطان سینه

داروها

برخی داروها مانند داروهای هورمونی، داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث ترشح سینه شوند

1. داروهای هورمونی: داروهای هورمون، از جمله داروهای ضد بارداری هورمونی (مانند قرص‌های ضد بارداری) و درمان جایگزینی هورمونی (که برای علائم یائسگی استفاده می‌شود) می‌توانند بر سطح هورمون در بدن تاثیر بگذارند. این داروها حاوی هورمون‌های مصنوعی هستند که ممکن است تعادل استروژن، پروژسترون و پرولاکتین را مختل کنند و منجر به ترشح غیرطبیعی سینه شوند.

2. داروهای ضد افسردگی: برخی از داروهای ضد افسردگی، به ویژه آن‌هایی که متعلق به دسته مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند مانند فلوکستین یا سرترالین با افزایش سطح پرولاکتین مرتبط هستند. افزایش سطح پرولاکتین می‌تواند تولید شیر را تحریک کرده و منجر به ترشح سینه شود.

3. داروهای فشار خون: برخی از داروهای فشار خون مانند مسدود کننده‌های بتا (پروپرانولول) ممکن است بر تنظیم پرولاکتین در بدن تاثیر بگذارد. این می‌تواند منجر به افزایش سطح پرولاکتین و متعاقبا ترشح سینه شود.

علائم ترشح غیر عادی سینه

آسیب یا ضربه

آسیب یا ضربه به پستان می‌تواند منجر به ترشح غیر طبیعی شود.

عفونت‌ها

عفونت‌هایی مانند ورم پستان یا آبسه پستان می‌توانند باعث ترشح شوند.

شرایط غیر سرطانی پستان مانند فیبروآدنوم یا پاپیلوم داخل مجاری ممکن است منجر به ترشح غیرطبیعی شود.

سرطان سینه

اگرچه کمتر شایع است، ترشح غیرطبیعی می تواند از علائم سرطان سینه باشد. با این حال، بیشتر موارد ترشحات غیر طبیعی مربوط به سرطان نیست.

بیشتر بخوانید: غربالگری سرطان سینه

علائم ترشح غیر عادی سینه

1. ترشح خود به خود مایع از نوک پستان: این ترشحات می‌تواند خود به خود و اغلب بدون اعمال فشار به سینه رخ دهد.

2. تنوع در رنگ، قوام و مقدار: ترشحات نوک پستان ممکن است در رنگ‌های متنوعی از رنگ شفاف یا شیری تا رنگ زرد، سبز یا خونی دیده شود. قوام مایعی که از نوک پستان آزاد می‌شود، می‌تواند آبکی، غلیظ، چسبناک یا گلوله مانند باشد. مقدار ترشح نیز می‌تواند چند قطره یا بیشتر باشد.

3. درد سینه: درد یا ناراحتی سینه ممکن است همراه با ترشحات غیر طبیعی سینه باشد. درد می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر بوده و در یک یا هر دو سینه وجود داشته باشد.

4. توده یا تورم سینه: وجود توده یا تورم در سینه می‌تواند با ترشحات غیر طبیعی همراه باشد. توجه به این نکته مهم است که همه توده‌های سینه سرطانی نیستند. آن‌ها می‌‌توانند خوش خیم باشند.

5. تغییرات سینه: ترشحات غیرطبیعی سینه ممکن است همراه با تغییراتی در بافت پستان مانند تغییر در اندازه، شکل یا بافت رخ دهد.

6. تغییرات پوستی اطراف نوک پستان: تغییرات پوستی اطراف نوک پستان مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش یا وارونگی نوک پستان، می‌تواند همراه با ترشحات غیر طبیعی پستان باشد. این تغییرات ممکن است موضعی باشند یا کل سینه را تحت تاثیر قرار دهند.

تشخیص ترشح غیر عادی سینه

تشخیص ترشح غیر عادی سینه

الف) بررسی سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی: پزشک متخصص به بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی سینه‌ها می‌پردازد.

ب) تصویربرداری: ممکن است ماموگرافی، سونوگرافی پستان یا اسکن MRI برای ارزیابی بافت پستان و شناسایی هرگونه ناهنجاری انجام شود.

ج) آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند به ارزیابی سطح هورمون و شناسایی هرگونه عدم تعادل هورمونی کمک کند.

د) ارزیابی ترشحات نوک پستان: ممکن است ترشح زیر میکروسکوپ بررسی شود یا برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ارسال شود تا ترکیب آن مشخص شود.

ه) بیوپسی: در برخی موارد، بیوپسی برای گرفتن نمونه بافت برای بررسی بیشتر توصیه می‌شود، به خصوص اگر مشکوک به سرطان پستان باشد.

 درمان ترشح غیر عادی سینه

درمان ترشحات غیرطبیعی پستان به علت اصلی بستگی دارد:

الف) عدم تعادل هورمونی: عدم تعادل هورمونی را می‌توان با داروها یا هورمون درمانی کنترل کرد.

ب) دارو: اگر ترشحات عارضه جانبی برخی داروها باشد، تنظیم یا تغییر دارو تجویز می‌شود.

ج) عفونت‌ها: عفونت ها ممکن است نیاز به درمان آنتی بیوتیکی یا سایر مداخلات مناسب داشته باشند.

د) شرایط خوش خیم پستان: گزینه های درمانی برای شرایط خوش خیم پستان که باعث ترشح غیرطبیعی می شود ممکن است شامل دارو یا جراحی در صورت لزوم باشد.

ه) سرطان پستان: در صورت تشخیص سرطان پستان، رویکرد درمانی به نوع، مرحله و شرایط فردی بستگی دارد. ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند یا هورمون درمانی باشد.

 درمان ترشح غیر عادی سینه

نتیجه‌گیری

ترشح غیرطبیعی پستان می‌تواند علامت نگران کننده باشد که نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.  در این متن، درباره علل بالقوه آن، انواع علائم، روش‌های تشخیص و راه‌های درمان صحبت کردیم. اگر ترشحات غیرطبیعی پستان یا علائم مرتبط را تجربه کردید، مهم است که برای ارزیابی، تشخیص و برنامه درمانی مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *