دکتر مریم شریفی
Search
Close this search box.
ماساژ تخلیه لنفاوی

ماساژ تخلیه لنفاوی بعد از لیپوساکشن چیست و چقدر اهمیت دارد؟

ماساژ تخلیه لنفاوی یک ماساژ دستی ملایم است که جریان مایعات لنفاوی را در اطراف بدن افزایش می دهد. سیستم لنفاوی به کاهش و حذف سموم در بدن شما کمک می کند و کلیدی برای سیستم ایمنی شما است.

مهم است که یک سیستم لنفاوی فعال داشته باشید تا بدن شما از شر سموم خلاص شود. مایعات لنفاوی باید به سادگی قادر به جریان باشند. تخلیه‌های جراحی و لباس‌های فشرده‌کننده بخش مورد انتظار فرآیند بازیابی لیپوساکشن هستند، اما عنصر دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

در این مقاله ما می خواهیم در مورد ماساژهای تخلیه لنفاوی صحبت می کنیم، که برخی از پزشکان می گویند که می تواند در کمک و تسریع بهبودی پس از لیپوساکشن مفید باشد.

ماساژ تخلیه لنفاوی چیست؟

ماساژتخلیه لنفاوی چیست؟

ماساژ تخلیه لنفاوی  یک ماساژ سبک برای کل بدن است که به حرکت مایع لنفاوی از غدد لنفاوی کمک می کند.این نوع ماساژ یک فشار سبک و ضربات ریتمیک طولانی دست برای پاکسازی غدد لنفاوی مسدود شده و حذف مایعات اضافی است.

ماساژ تخلیه لنفاوی فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند حفظ جریان خون مناسب، تعادل مایعات و عملکردهای ایمنی قوی در بدن. هنگامی که جریان طبیعی لنف مسدود می شود، مایع لنفاوی اغلب در پاها و بازوها جمع می شود که باعث تورم می شود.

ابتدا مهم است که بدانیم سیستم لنفاوی چیست. سیستم لنفاوی شبکه‌ای از بافت‌ها، عروق و اندام‌هایی است که با هم کار می‌کنند تا مایع بی‌رنگ و آبکی به نام لنف را به جریان خون شما برگردانند.

 سه عملکرد اصلی سیستم لنفاوی تخلیه بافت، انتقال چربی و فعال کردن پاسخ سیستم ایمنی است. به طور خلاصه، این بدان معناست که مایع لنفاوی می تواند همه چیز را از گلبول های سفید گرفته تا مواد زائد مختلف راحمل کند. در نهایت، لنف به غدد لنفاوی واقع در سراسر بدن منتقل می‌شود، که سپس به پاکسازی آن کمک می‌کند.

چیزی که در مورد سیستم لنفاوی وجود دارد این است که بر خلاف سیستم گردش خون که توسط قلب پمپاژ می شود، غیر از نیروی جاذبه چیزی برای حرکت لنفاوی وجود ندارد. در واقع ماساژ تخلیه لنفاوی یک تکنیک ماساژ منحصر به فرد و بسیار ملایم که به ترویج و تسریع حرکت مایع لنفاوی به صورت دستی کمک می کند.

ماساژ تخلیه لنفاوی برای چه مواردی استفاده می شود؟

این نوع ماساژ که به عنوان تخلیه لنفاوی دستی نیز شناخته می‌شود، نوعی ماساژ ملایم است که برای تسکین تورم دردناک دست‌ها و پاها ناشی از ادم لنفاوی استفاده می‌شود. لنف ادم اغلب بر افرادی که پس از جراحی سرطان سینه بهبود می یابند تاثیر می گذارد.

لنف ادم زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های شما مایع باقی‌مانده (لنف) را پس از ارسال خون به بافت‌ها و اندام‌های شما از سیستم قلبی عروقی، حفظ کنند. به طور معمول، سیستم لنفاوی شما لنف شما را جمع آوری می کند و آن را از طریق شبکه ای از عروق لنفاوی و غدد لنفاوی به قلب باز می گرداند. هنگامی که چیزی روند سیستم لنفاوی شما را مختل می کند، لنف در بازوها و پاهای شما جمع می شود و آنها را متورم می کند.

یک ماساژدرمانگر از تکنیک‌های ماساژ تخلیه لنفاوی برای انتقال لنف از بافت‌ها به غدد لنفاوی استفاده می‌کند که تورم بافت‌های شما را کاهش می دهد.

آیا ماساژتخلیه لنفاوی بعد از لیپوساکشن ضروری است؟

باید بگوییم که بله ماساژ تخلیه لنفاوی به تورم و التهاب کمک می کند که در غیر این صورت ممکن است منجر به فیبروز (سخت شدن دائمی بافت) یا سروما (جیب مایع) شود.

ماساژتخلیه لنفاوی چگونه انجام می شود؟

ماساژ تخلیه لنفاوی یک فرآیند دو مرحله ای است:

  • پاکسازی: این مرحله مایع لنفاوی را در بافت های شما آزاد می کند.
  • بازجذب: این مرحله مایع لنفاوی شما را به غدد لنفاوی منتقل می کند.

آیا ماساژ تخلیه لنفاوی خطرناک است؟

به طور کلی، این نوع ماساژ یک درمان بی خطر برای تسکین ادم لنفاوی است. شرایط و شرایطی وجود دارد که ماساژ تخلیه لنفاوی توصیه نمی شود:

  • شما ناراحتی قلبی دارید.
  • نارسایی کلیه دارید
  • شما لخته خون دارید.
  • اگر شماعفونت دارید
آیا ماساژ تخلیه لنفاوی خطرناک است؟

ماساژ تخلیه لنفاوی چه تفاوتی با ماساژ معمولی دارد؟

سیستم لنفاوی در زیر پوست قرار دارد، بنابراین برای به حرکت درآوردن آن فقط به مقدار کمی فشار نیاز است. تکنیک‌های ماساژ لنفاوی برخلاف ماساژ معمولی بسیار سبک و آرامش‌بخش هستند. لازم به ذکر است که ماساژهای سنتی و عمیق بافت پس از لیپوساکشن کاملاً ممنوع است و در واقع می تواند روند بهبودی را مختل کند.

ماساژ تخلیه لنفاوی بعد از لیپوساکشن چقدر اهمیت دارد؟

بعد از لیپوساکشن، بدن جریان لنفاوی را به این ناحیه تحریک می کند که گلبول‌های سفید خون را به بافت وارد می‌کند و مایعات اضافی را با خود می‌برد. این مایع اضافی همان چیزی است که باعث تورم پس از لیپوساکشن می شود.

بافت ناحیه لیپوساکشن می‌تواند مایع لنفاوی اضافی تولید کند، زیرا بدن به آسیب چربی خارج شده واکنش نشان می‌دهد. در حالی که تورم بعدی کاملا طبیعی است، اما یکی از بزرگترین چیزهایی است که بیماران باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

این نوع ماساژ اساسا به بدن کمک می کند تجمع مایعات را از بین ببرد و با کاهش تورم، روند بهبودی را تسریع می کند. با این حال، همه پزشکان نظریکسانی ندارند و بعضی از آن ها طرفدار ماساژ تخلیه لنفاوی نیستند.

بعضی از آنان بر این عقیده هستند که نحوه انجام لیپوساکشن بسیار بیشتر از هر نوع ماساژ یا لباسی که می پوشید، تأثیر می گذارد. آنها ممکن است که  ماساژ تخلیه لنفاوی را به بیمارانشان توصیه نکنند.

نظر آن ها اینست که این ماساژها نتیجه جراحی را تغییر نمی‌دهند و ممکن است تورم را به طور موقت کاهش دهند. بیشترپزشکان بر این عقیده هستند  که انجام ندادن ماساژ تخلیه لنفاوی پس از عمل مضر نیست و این در حالی است که بسیاری از پزشکان به طور معمول آنها را توصیه می‌کنند. آنها ماساژ را به عنوان گزینه‌ای برای بیمارانی پیشنهاد می‌کند که تورم آنها پس از چند هفته به طور طبیعی برطرف نمی‌شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *