Search
Close this search box.
آیا تعویض پروتز سینه نیاز است؟

دلایلی که نشان می‌دهند پروتز سینه شما نیاز به تعویض دارد

آیا تعویض پروتز سینه نیاز است؟ عوامل مختلفی از جمله درخواست فرد، جا به جا شدن پروتز، پارگی پروتز، ایجاد انقباض کپسولی، چروک یا موج دار شدن پروتز و… نیاز به تعویض پروتز را ایجاد می‌کنند. اگر شما جزو کسانی هستید که می‌خواهید پروتز خود را عوض کنید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید.

 

آیا تعویض پروتز سینه نیاز است؟

آیا پروتز سینه نیاز به تعویض دارد؟

ماندگاری پروتز سینه مادام العمر نیست و نیاز به تعویض دارد. بیشتر پزشکان و جراحان طول عمر معمول پروتزهای سینه را بین ۱۰ تا ۱۵ سال (یا حتی بیشتر) تخمین می‌زنند. پروتزهای سینه با عمر طولانی‌تری نیز در دسترس هستند. با این حال، هنوز دلایلی وجود دارد که ممکن است نیاز به تعویض یا برداشت پروتز سینه را به وجود آورند.

دلایل تعویض پروتز سینه

درخواست فرد، جا به جا شدن پروتز، پارگی پروتز، ایجاد انقباض کپسولی، چروک یا موج دار شدن پروتز و… از جمله دلایل تعویض پروتز سینه هستند.

به درخواست فرد

بعضی از بیماران پس از گذشت چند سال ممکن است بخواهند پروتزهای سینه خود را تعویض کنند. این گروه – افرادی هستند که احساس می‌کنند پروتزهای سینه‌شان بزرگ یا کوچک هستند یا احساس می‌کنند نیازی به پروتز سینه ندارند و می‌خواهند آن را خارج کنند. دلایلی که برای برخی از افراد برای انجام مجدد عمل تعویض پروتز سینه دارند، عبارتند از:

1. تعویض با پروتز سینه سیلیکونی: در برخی موارد، افرادی که قبلا جراحی کاشت ایمپلنت سالین ( نمکی) را انجام داده‌اند، ممکن است بخواهند آن را با ایمپلنت سینه سیلیکونی جایگزین کنند. در این حاتلت، نیاز به عمل تعویض پروتز سینه است.

2. تغییر شکل پروتز سینه: پروتزهای سینه به دو شکل گرد و اشکی وجود دارند. برخی از افراد بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند که پس از مدتی شکل پروتز سینه خود را تغییر دهند؛ به عنوان مثال، به جای شکل اشکی از پروتز گرد استفاده کنند. در این موارد، با تشخیص پزشک، عمل تعویض پروتز سینه و جایگزینی مجدد انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: جراحی پروتز سینه

دلایل تعویض پروتز سینه

جا به جا شدن پروتز

 در برخی موارد با جا به  جا شدن پروتز، نیاز به تعویض آن به وجود می‌آید.  ممکن است با گذشت زمان و تغییرات در بدن، ایمپلنت‌های سینه جا به جا شوند. افزایش سن و بچه دار شدن از جمله عواملی هستند که  می‌توانند باعث تغییر موقعیت ایمپلنت‌ها شود. در این موارد،  نیاز به تعویض ایمپلنت سینه است.

همچنین، افزایش یا کاهش وزن قابل توجه نیز می‌تواند  بر موقعیت ایمپلنت‌های سینه  تاثیر داشته باشد. با تغییرات وزنی شما ممکن است ایمپلنت‌ها جا به جا شده و شکل و ظاهر سینه را تحت تاثیر قرار دهند. در این صورت، تعویض ایمپلنت سینه می‌تواند بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل باشد.

بیشتر بخوانید: ماندگاری پروتز سینه

پارگی پروتز

پارگی پروتز سینه می‌تواند یکی از دلایل تعویض پروتز سینه باشد. اگر پروتز سینه پاره شده یا ترک خورده باشد، عمل تعویض پروتز سینه باید انجام شود. برخلاف ایمپلنت‌های نمکی که احتمال پارگی بیشتری دارند، احتمال ترکیدن یا پاره شدن پروتزهای سیلیکونی به مراتب کمتر است.

پارگی پروتز سینه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ضربه، فشار زیاد، تماس با اشیاء تیز یا … رخ دهند . در صورت پارگی، پروتز سینه نیز می‌تواند خطراتی مانند عفونت، التهاب و تجمع مایعات را به همراه داشته باشد.

پارگی پروتز سینه و نیاز به تعویض پروتز سینه

ایجاد انقباض کپسولی

در برخی موارد، ممکن است بدن به پروتزهای سینه واکنش نشان دهد و یک غشا (کپسول) دور آن‌ها تشکیل شود. این کپسول به صورت نرمال و طبیعی پیرامون پروتز سینه شکل می‌گیرد. اما در برخی از موارد، کپسول می‌تواند بیش از حد ضخیم و منقبض شود که در نتیجه  شکل و بافت پروتز تغییر پیدا می‌کند عواملی مانند عفونت، ترمیم ناقص زخم جراحی و… می‌توانند  منجر به بروز این واکنش شوند. این واکنش کپسولی (انقباض کپسولی) به ندرت رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح پروتز سینه در تهران

چروک یا موج دار شدن پروتز

در برخی موارد نادر، ممکن است پروتز سینه حالت موج دار یا چروک پیدا کند. این اتفاق می‌تواند باعث ناهمواری در پوست سینه شود. این موضوع به ویژه در پروتز‌های سیلیکونی رخ می‌دهد و ممکن است به دلیل عواملی مانند تغییر در موقعیت و قرارگیری پروتز، تنش در پوست یا عوامل دیگر اتفاق بیفتد. اما مهم است بدانید که حالت موج دار یا چروک پروتز سینه خطرناک نیست و به طور کلی تاثیری بر عملکرد و سلامت پروتز ندارد. با این حال، این مشکل ظاهری برای برخی از افراد مطلوب نیست . در این صورت، می‌توان پروتز سینه را تعویض نمود.

جراحی تعویض پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

جراحی تعویض پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

در جراحی تعویض پروتز سینه نیاز به بیهوشی است و این جراحی در اتاق عمل انجام می‌شود. در جراحی تعویض پروتز سینه،  بعد از ایجاد شکاف پروتز قدیمی خارج می‌شود. سپس پروتز جدید جایگزین می‌شود. بعد از این جراحی، شما نیاز به دوره نقاهت دارید که شامل مراقبت‌های پس از جراحی، محدودیت‌های فعالیت و مراقبت‌های دیگر است. با توجه به تجربه قبلی شما در جراحی پروتز سینه، احتمالا با چالش‌های کمتری در دوره نقاهت بعد از جراحی مواجه خواهید شد، زیرا با تجربه قبلی خود، آشنایی کاملتری با این جراحی پیدا کرده‌اید. بنابراین، جراحی تعویض پروتز سینه برای شما ساده‌تر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

نیاز به تعویض پروتز سینه در برخی موارد به خواسته خود فرد انجام می‌شود، در موارد دیگر بنا به دلایلی مانند جا به جا شدن پروتز، پارگی پروتز، ایجاد انقباض کپسولی و چروک یا موج دار شدن پروتز این کار صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *