ماستیت گرانولوماتوز دکتر مریم شریفی

درمان ماستیت گرانولوماتوز

ماستیت گرانولوماتوز نوعی عفونت التهابی پستان است که باعث قرمزی و التهاب در ناحیه پستان می شود. اگر چه این بیماری جزو بیماری های بدخیم پستان نیست اما درد های مزمن و علائم آزار دهنده ای برای فرد دارد. اگرچه ماستیت گرونولوماتوز در کشور های اروپایی و آمریکایی یکی از بیماری های نادر است اما متاسفانه در کشور ما شیوع زیادی دارد. افراد مشکوک به این بیماری معمولا با علائمی همچون التهاب ، قرمزی و تورم در ناحیه پستان مراجعه می کنند و در بافت یک یا هر دو سینه بافت توده ای احساس می نمایند که این توده در بازه زمانی کوتاهی ایجاد شده است.

بیماری گرانولوماتوز مزمن

CGD یا بیماری گرانولوماتوز مزمن یکی از بیماری های خود ایمنی است که به صورت مادرزادی بروز می کند.

در مواردی که سلول های ایمنی بدن به سلول های طبیعی بدن حمله کرده و آن را تخریب نمایند بیماری های خود ایمنی گفته می شود. در این بیماری ها معمولا مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می شود می تواند بر بخش های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد. بیماری MS  نیز یکی از بیماری های خود ایمنی است که در آن سلول های ایمنی پوشش سلول های های عصبی را تخریب کرده و بر حرکت و انتقال پیام های عصبی تاثیر ی گذارند.

بیماری گرانولوماتوز احتمال عفونت در بخش های مختلف بدن را افزایش می دهد . این بیماری چند نوع است و می تواند با شدت متفاوتی بروز نماید. به نوعی از گرانولوماتوز که به ایجاد عفونت در بافت پستان منجر می شود به اصطلاح گرانولوماتوز ماستیت می گویند. این بیماری از کودکی وجود دارد و در مواردی تشخیص داده نمی شود در بزرگسالی علائم آن بروز می کند. درباره تشخیص سرطان پستان بخوانید.

علائم ماستیت گرانولوماتوز

یکی از علائم مشخصی که در اغلب بیماری های پستان دیده نمی شود آبسه است که در بافت پستان ایجاد شده و گاهی سرباز می کند و از سینه خارج می شود. از علائم شایع بیماری های پستان نیز می توان به التهاب و درد ناحیه پستان اشاره کرد. بزرگ شدن پستان و غدد لنفاوی اطراف پستان همچون زیر بغل نیز از دیگر علائم این بیماری است. خروج ترشحات از پستان و التهابات آن می تواند بسیار آزار دهنده باشد و ظاهر نامطلوبی ایجاد نماید. با مشاهده هر یک از علائم فورا به متخصص پستان مراجعه نمایید. در این بیماری ها درمان به موقع عوارض بیماری را می کاهد.

علل بروز بیماری

همانطور که گفته شد ریشه این بیماری نوعی نقص مادرزادی است که در شرایطی بروز کرده است. بنابر این نمی توان دلیل محیطی برای بروز این مشکل یافت. بر خلاف بیماری های عفونی دیگر باکتری یا ویروسی عامل ایجاد کننده ماستیت گرانولوماتوز نیست. اما عواملی همچون شیردهی احتمال بروز علائم و مشاهده بیماری را افزایش می دهد. به نظر می رسد تغییرات سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری و شیردهی عامل موثری در بروز این بیماری می باشد

تشخیص ماستیت گرانولوماتوز

بیماری گرانولوماتوز نوعی بیماری وراثتی است که در صورت وجود موارد مشکوک با انجام آزمایشات و نمونه برداری های ژنتیکی وجود آن را بررسی می نمایند. بررسی عملکرد گلبول های سفید و نوتروفیل های خون از جمله آزمایش های لازم برای بیماری گرانولوماتوز است. اما این موارد در صوت وجود سابقه خانوادگی یا وراثتی انجام می شود و در سایر موارد با مراجعه به متخصص پستان ابتدا معاینه بالینی انجام شده و سپس تصویر برداری و آزمایش های لازم  تجویز می شود.

از آن جایی که برخی از علائم این بیماری با بیماری های دیگر پستان مشابه است ممکن است برای تشخیص قطعی آن نیاز به انجام چند آزمایش باشد. از جمله تصویر برداری ها و آزمایشات لازم می توان به ماموگرافی و سونوگرافی اشاره کرد. همچنین استفاده از بیوپسی و CNB  نیز متداول است. CNB نوعی تصوری برداری هسته سوزنی همراه با سونوگرافی است.

افزون بر روش های گفته شده تجربه و مهارت پزشک در تشخیص صحیح بیماری های پستان اهمیت زیادی دارد. برای یافتن بهترین جراح و متخصص پستان دقت لازم داشته باشید.

درمان ماستیت گرانولوماتوز

اولین مرحله از درمان به منظور کاهش و کنترل عفونت دارو هایی تجویز می شود. دارو هایی همچون کورتون ها و آنتی بیوتیک ها از دارو های ضد التهابی برای کنترل علائم هستند. البته این دارو ها را نباید طولانی مدت مصرف نمود. یکی از درمان های ریشه ای این مسئله نیز ژن درمانی است که با روش های مختلفی به اصلاح ژن های معیوب می پردازد. البته تاثیر این درمان و نتیجه آن هنوز در دست بررسی است و به عنوان یکی از روش های درمانی ارائه نمی شود.

یکی دیگر از روش های  درمان ماستیت التهابی پستان جراحی پستان است. برای رفع این مسئله بهترین جراحی جراحی ماموپلاستی و کوچک کردن گسترده پستان است که در آن توده التهابی و مشکل ساز از بدن خارج می شود. اگرچه معمولا جراحی پستان به علت احتمال عود مجدد و یا عفونت زخم ها توصیه نمی شود اما در پستان های بزرگ ماموپلاستی انتخاب مناسبی است.

انتخاب روش درمان با توجه به شرایط بدنی بیمار و میزان گستردگی علائم بر عهده پزشک است و با انتخاب مناسب پزشک می توان از درمان مناسب بهرمند شد. البته درمان این مورد ممکن است زمان بر باشد و مدتی طول بکشد. درباره لیپوماتیک بخوانید .

پیشگیری از ابتلا به گرانولوماتوز

به دلیل وراثتی بودن این بیماری احتمال بروز مجدد آن در بارداری و زایمان مجدد وجود دارد. به منظور پیشگیر از ایجاد توده مجدد در بارداری و زایمان بعدی معمولا پیش از بارداری لازم است با جراح خود مشورت نمایید و سلامت پستان را بررسی کنید. پیشگیری از ایجاد عفونت در بدن نیز از دیگر مراقبت های لازم برای پیشگیری از بروز این بیماری است.

در انتها می توانید سوالات خود را درباره انواع بیماری های پستان و جراحی های زیبایی پستان از دکتر مریم شریفی جراح و متخصص پستان در بخش نظرات سایت بپرسید.